Spirit
Det är farligt att leva - man kan dö!
Det finns bättre länder än sverige isåfall.
Vilka?? Jag vill att du delar med dig av den informationen NU, för dit vill jag flytta!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det finns bättre länder än sverige isåfall.
Danmark t ex, här kan man gå på full a-kassa i upp till 6 år.Vilka?? Jag vill att du delar med dig av den informationen NU, för dit vill jag flytta!![]()
Danmark t ex, här kan man gå på full a-kassa i upp till 6 år.
Får ta och kolla upp det där med grundlag och så... Kanske stämmer att de har den äldsta grundlagen, även om jag tycker det låter konstigt.
Civiliserat att bära vapen? Nja, kanske inte![]()
Sen är det intressant att Markus konsekvent vägrar komma med svar alternativt bara svarar med nya raljerande kommentarer. Han verkar inte vara beredd på att ge ordentliga fakta när han blir ifrågasatt...![]()
![]()
Fast han kanske har mig på ignore... inte vet jag
Vad är det som är ociviliserat med att ha rätten att bära vapen?
Jag tycker att det är värre att förbjuda det.
Vapen har ingen plats i ett modernt civiliserat samhälle annat än i händerna på ordningsmakten och försvarsmakten. Sen kan man ju tillåta det för tävlings och jaktbruk om det är nödvändigt och personen är lämpad. Sverige är ett föregångsland på den punkten.
"Rätten att bära vapen" innebär rädsla, otrygghet och att många människor dör eller skadas i onödan.
Jag känner en kille som skulle få benrangel att verka högerradikal, han är dessutom vapenfetischist. Vi ryker ihop med jämna mellanrum, men med tanke på familjeförhållanden och husefriden så får jag aldrig svar på min fråga, det klingar liksom av innan. Kanske du kan hjälpa mig?
Varför är någons rättighet att att t.ex. skjuta på lerduvor, papptavlor, fasaner eller älgar högre rankad än en annans rättighet att försvara sitt hem och liv?
Jag kan definitivt inte förstå hur man kan förespråka tusentals vapen på vift för att skaffa ej livsnödvändig mat eller lek men samtidigt förkasta en annans rätt att försvara sig.
Som jag ser det så är det en viss skillnad. Här köper de flesta ett vapen efter en ordentlig utbildning i syfte att jaga eller tävla i skytte. Du blir dessutom kontrollerad mot polisens register när du söker licens. Där borta har de inte samma krav på utbildning, dessutom är den huvudsakliga anledningen att försvara sig, dvs. de köper sitt vapen för att eventuellt använda mot en annan människa.
Varför är någons rättighet att att t.ex. skjuta på lerduvor, papptavlor, fasaner eller älgar högre rankad än en annans rättighet att försvara sitt hem och liv?
Jag kan definitivt inte förstå hur man kan förespråka tusentals vapen på vift för att skaffa ej livsnödvändig mat eller lek men samtidigt förkasta en annans rätt att försvara sig.
Det är klart det är skillnad men jag ser inte vad papperskjutning fyller för samhällsfunktion, jag kan förstå den som uttrycker nolltolerans mot alla vapen för privat bruk men jag kan inte förstå den som rankar lerduveskjutning som viktigare än självförsvar.
Stämmer faktiskt med äldsta demokratin, har även äldsta existerande grundlag.
Men högsta civilisationen, skulle då innefatta:
ska ha rätt att bära vapen
Att man använder fortfarande tum och fot
etc
pffhh.. finns ett antal europeiska länder som hade grundlagar före usa ens var funnet... läs din egen historia till att börja med ..
Hhmmm, vilka då som har en äldre skriven existerande grundlag?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Västgötalagen kanske?
Den är ju inte nationell, men runt 1220 var väl Västergötland the shit, så man kan ju med lite god vilja säga att det var Sveriges grundlag.
Den slutade upphöra för ett tag sen. Annars hade det varit lite annorlunda ledning i Sverige![]()
Skrev existerande![]()
Jag har för mig att tyskar och japaner är mycket bättre ingenjörer än amerikanarna. Sen kan man inte säga att dom är så pass civiliserade med tanke på allt dom har ställt till med 1900-talet.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |