Amerikanarna har inte alla indianer i kanoten...

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Stämmer faktiskt med äldsta demokratin, har även äldsta existerande grundlag.

Men högsta civilisationen, skulle då innefatta:
ska ha rätt att bära vapen
Att man använder fortfarande tum och fot

etc

Får ta och kolla upp det där med grundlag och så... Kanske stämmer att de har den äldsta grundlagen, även om jag tycker det låter konstigt.

Civiliserat att bära vapen? Nja, kanske inte :)

Sen är det intressant att Markus konsekvent vägrar komma med svar alternativt bara svarar med nya raljerande kommentarer. Han verkar inte vara beredd på att ge ordentliga fakta när han blir ifrågasatt... :D :pannkyss

Fast han kanske har mig på ignore... inte vet jag

Det här med att utse världens äldsta demokrati är vanskligt eftersom det är väldigt svårt att definiera vad som egentligen är en demokrati. Det finns spår av åtminstone delvis demokratiska styrelseskick i Indien för flera tusen år sedan.

Den konstitution som skrevs av amerikanerna var för sin tid väldigt demokratisk, speciellt i jämförelse med europa där bara tanken på att folket bytte ut den styrande vart fjärde år var fullständigt främmande. Å andra sidan hade inte kvinnor eller svarta rösträtt, är det en demokrati då?

Som vanligt får man se det ur ett historiskt perspektiv, bara för att en demokrati utan kvinnlig rösträtt eller utan rätt för vissa folkgrupper att rösta inte skulle kallas det 2007 så var det en helt annan sak för 250 år sedan. Många statsvetare hävdar dock att Nya Zeeland blev den första moderna demokratin därefter Finland. Inget av dessa länder var dock vid tiden självständigt. Det första självständiga landet som anses ha blivit en demokrati är Island, som också har en väldigt demokratisk historia med sitt allting upprättat på 1000-talet.

Som sagt det beror på hur man ser det. USA var i alla fall inte först med att anamma ett för tiden revolutionerande och demokratiskt styrelseskick.

Landet är knappt 200 år gammalt, dom har inget förutom möjligheten att producera massförstörelsevapen och all annat skit.
Sitter du med en PC? Mac? "Allt skit" innefattar bl.a. det du använder för att göra ett inlägg här (om inte hårdvaran så väl mjukvaran).

Ingen historia, ingen kultur, ingen allmänbildning...

Antar att du, precis som jag, varit i staterna och bildat dig ovan uppfattning. Jag märkte dock inte av det du beskriver så fint. Faktum är att jag träffar på mer imbecilla personer på en dag i s-e än vad jag gjort i staterna på en dag.
Beträffande kultur: det innefattar förstås även film. Men du har rätt, vi kunde ha fått se Sjunde inseglet del 128 istf en massa "skit" som Hollywood ger.

Sanningen är om Sverige hade trotsat USA hade vi gått samma öde till mötes som en av dom bombade länder, dom hade kommit hit för att säkra sin "national security".

Luktar lite väl mycket vänstervriden propaganda här. Funderat på att flytta till Cuba?

Markus - med kommentaren som "den högsta civilisationen" så hamnar du i den skaran av folket som dom visar på videon.

Med hela ditt inlägg platsar du i kategorien personer som jag beskriver om ovan.

Tycker det är över hövan att kalla USA:s styrelseskick och röstsystem för mer än en halvdemokrati. I praktiken är det dessutom ett tvåpartisystem med framgång endast för den som förmår vinna näringslivets gunst. :rofl.

Däremot bygger de ju världens bäzzta motorcyklar!!!HååDee! :banana :tungan

/J

Tycker det är över hövan att kalla USA:s styrelseskick och röstsystem för mer än en halvdemokrati.

Allt är ju relativt, så du kan tänkas ha rätt - lite beroende på hur du väljer att utveckla ditt något märkliga resonemang. ;)

I praktiken är det dessutom ett tvåpartisystem med framgång endast för den som förmår vinna näringslivets gunst. :rofl.

Det är väl som i resten av världen då? I Sverige fanns också bara två alternativ, senast 2006 och dessförinnan varenda gång det hållits val.

Du menar väl att de bygger världens äldsta och omodernaste motorcyklar:gnissla

Är det tecken på hög civilisation:tungan

Jag tror det är där kulturen kommer in i bilden, istället för museum så bygger de replikor på gamla värdelösa grejer. Typ som vår hemslöjd. :gnissla

Ja, de är jävligt obildade. De nyper ju typ alla nobelpris varje år, leder i stort sett all relevant forskning, har de bästa universiteten, den högsta civilisationen, den största ekonomin, den äldsta demokratin.

Lugna sig nu, de köper ju över alla toppforskare..., de är duktiga på att trycka nya sedlar, hur många gånger i den monetära historien har de minskat sin statsskuld?, lånar 1.5 miljard per dag

http://www.toptips.com/debt_history.htm

http://www.brillig.com/debt_clock/

Sitter du med en PC? Mac? "Allt skit" innefattar bl.a. det du använder för att göra ett inlägg här (om inte hårdvaran så väl mjukvaran).

Antar att du, precis som jag, varit i staterna och bildat dig ovan uppfattning. Jag märkte dock inte av det du beskriver så fint. Faktum är att jag träffar på mer imbecilla personer på en dag i s-e än vad jag gjort i staterna på en dag.
Beträffande kultur: det innefattar förstås även film. Men du har rätt, vi kunde ha fått se Sjunde inseglet del 128 istf en massa "skit" som Hollywood ger.

Luktar lite väl mycket vänstervriden propaganda här. Funderat på att flytta till Cuba?

Med hela ditt inlägg platsar du i kategorien personer som jag beskriver om ovan.

Ja jag har varit i USA och sett med mina ögon hur dom har det, skulle inte byta ur Sverige mot de skitlandet för all guld i världen.

Hollywood anser jag inte är "kultur" om du gör det så är du fel ute. Hellre lite vänstervriden propaganda än att vara en handdocka åt USA. Jag anser inte att dom har rätt att komma in och härja var dom vill, ska se vad du tycker när dom börjar bomba huset brevid dig!!!

Beträffande imbecilla människor så kan inte jag svara för din kompiskrets!!!

Ja jag har ju det fel ute, jag anser inte att man har rätt att bära vapen, jag anser dock att man har rätt till den bästa sjukvården som man kan få oavsett hur rik eller fattig man är, jag anser inte att man ska kunna stämma någon på miljarders kronor, jag anser inte att man ska ha dödsstraff, fan om jag har det fel så vill jag fantame inte ha det rätt enligt dig.

Åter igen "den högsta civilisationen" my ass!!!

Äh, skit i att börja pajkasta.
Kommentera nu puckorna som inte har någonn aning vart Irak ligger och sätter pilen på Australien!! :rofl

De där är inte roligt, får de för sig att skicka missiler på Schweiz så vet man att dom kommer landa i ett helt annat land :gnissla

Stämmer faktiskt med äldsta demokratin, har även äldsta existerande grundlag.

Men högsta civilisationen, skulle då innefatta:
ska ha rätt att bära vapen
Att man använder fortfarande tum och fot

etc

Ha ha! Den var bra! Själv tycker jag alla länder som inte använder svensk standard på eluttagen är lågstående. :yoparty

• all guld
  • handdocka
  • fantame
  • my ass

profilepic925_2.gif

Att stava svenska fel, översätta populära amerikanska ord felaktigt, hitta på egna ord och använda populära amerikanska uttryck i kombination med ett osunt intresse för amerikansk snabbmatskultur och gangsterromantik påverkar din trovärdighet negativt.

profilepic925_2.gif

Att stava svenska fel, översätta populära amerikanska ord felaktigt, hitta på egna ord och använda populära amerikanska uttryck i kombination med ett osunt intresse för amerikansk snabbmatskultur och gangsterromantik påverkar din trovärdighet negativt.

Har du inget annat att komma med än stavfel, att jag använde engelska uttryck (ja även jag påverkas av TVn) och en bild där jag röker cigarr så är dina argument riktigt fattiga....

Du har inga motargument och attakerar mig personligen, hmmmm......

efter att ho bott i usa är min erfarenhet:
* procentuellt sett finns det lika många idioter som i sverige

* när det gäller vård osv så får alla tillgång till en adkvat vårt likbördig med vår svenska, skillnaden är att där kan du även få tillgång till mycket bättre vård om du kan betala för det, men det har många i sverige problem med

* de har många saker som borde förbättras, men vilket land har inte det?

* de har en genomsnittlig förmögenhet på 50 000 precis som i sverige, enda skillnaden är att deras är i dollar och vår i kronor

* i usa har du oavsett bakgrund möjligheten att bli riktigt rik, det kan du inte sverige för där blir du sönderbeskattad

Tycker det är över hövan att kalla USA:s styrelseskick och röstsystem för mer än en halvdemokrati. I praktiken är det dessutom ett tvåpartisystem med framgång endast för den som förmår vinna näringslivets gunst. :rofl.

Möjligt att det blir samma i Sv så småningom! Att S fångar allt till vänster om S, och M allt till höger om M. Ingen idé att rösta på något annat liksom.

Därmed inte sagt att det är bra.

den högsta civilisationen

*USA är det land i världen som startat flest väpnade konfikter.
*USA är tillsammans med Somaila dom ända länder som INTE skrivit under FN:s konvention om barnets rättigheter.
*I USA dör det ca 12 500 barn under 18 år av skottskador varje år.
*I USA har fattiga otroligt dåligt hälsoskydd.

Värderar man ett lands civilisation i antal nobelpris, antal vapen per capita eller försvarsutgifter så är verkligen USA nummer 1.

Stämmer det?

helt otroligt:näsblod

De är ju inte helt heta på miljöavtal och sånt bjäfs heller, det skulle ju som bekant inskränka 'the american way of life'

Jag får väl slänga in en liten undersökning dårå;

http://news.nationalgeographic.com/news/2002/11/1126_021120_TVGeoRoperSurvey.html

Gissa vilket land som kom högst?

Edit; I vanlig ordning så får jag ju passa på att kommentera vår vän den alkoholiserade fundamentalisten. Är det månne på uppdrag av gud han elegant bortser från sina militära experter när han nu gräver sig ännu djupare i irak, eller är han bara tokig i största allmänhet?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...