Amerikanarna har inte alla indianer i kanoten...

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Hellre lite vänstervriden propaganda än att vara en handdocka åt USA.

Nej, hellre död än röd. Ta en tripp till Nordkorea & återkom sen med hur "jävligt" USA är. Ingen mening att tramsa med dig, du verkar vara den som inte har alla indianer i kanoten...

De är ju inte helt heta på miljöavtal och sånt bjäfs heller, det skulle ju som bekant inskränka 'the american way of life'

FN verkar inte så populärt i USA, skulle det gå att invadera FN så skulle de väl prova. :näsblod

Edit; I vanlig ordning så får jag ju passa på att kommentera vår vän den alkoholiserade fundamentalisten. Är det månne på uppdrag av gud han elegant bortser från sina militära experter när han nu gräver sig ännu djupare i irak, eller är han bara tokig i största allmänhet?

Han tycks tro att att han äger hela Iraks problem och att han kan fixa till det med fler soldater, några soldater kommer väl stryka med....

Last edited:
profilepic925_2.gif

Att stava svenska fel, översätta populära amerikanska ord felaktigt, hitta på egna ord och använda populära amerikanska uttryck i kombination med ett osunt intresse för amerikansk snabbmatskultur och gangsterromantik påverkar din trovärdighet negativt.

Inte för att vara sådan, men han för iallafall en argumentation. Till skillnad från dig mesta dels. Förstår du inte vad jag menar läs dina egna inlägg från trådens början så ska du se att du förstår.

Nej, hellre död än röd. Ta en tripp till Nordkorea & återkom sen med hur "jävligt" USA är. Ingen mening att tramsa med dig, du verkar vara den som inte har alla indianer i kanoten...

Skillnaden är hårfin mellan en av de mest stängda och totalitära stater på jorden och lite vänstervriden (ur ett amerikanskt perspektiv antog ja, men accepterar även ur ett (s) perspektiv) propaganda.

Last edited:

Edit; I vanlig ordning så får jag ju passa på att kommentera vår vän den alkoholiserade fundamentalisten. Är det månne på uppdrag av gud han elegant bortser från sina militära experter när han nu gräver sig ännu djupare i irak, eller är han bara tokig i största allmänhet?

Hans konfliktlösningsmetoder och lyhördhet liknar i mångt och mycket en viss mustaschprydd krondåre från Tyskland som härjade runt för 60-70 år sen....

Amerikanarna har pga kriget i Irak fått 3000 färre att försörja, vi fick bara förra året 10 000 fler att försörja, det kostar en del...

2006 kom nästan 10.000 irakier till Sverige, att jämföra med cirka 2.900 2005

Rekordstor invandring till Sverige

Under 2006 beräknas 96.800 personer ha invandrat till Sverige. Det talet är det högsta sedan Statistiska centralbyrån (SCB) började mäta invandringen för 131 år sedan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=599016

Jag är helt övertygad om att intelligensnivån är samma världen över. Dock var det allmänbildningen det var frågan på här. Något som man förväntar att USA bör ligga rätt högt upp. Men där tar man fel verkar det som.

Sen är det en bedrövligt dålig jämförelse att ställa Kongo mot USA, ena ett enormt fattigt land, svårt drabbat av svält och inbördeskrig. Man kan gissa att resurserna läggs på att överleva istället för att lära sig världens huvudstäder. Och andra USA (rikt, mäktigt osv osv)

Angående den äldsta s.k. demokratin.... den mest långlivade republiken (som ju är det statsskick US and A har) är ju Roms republik. Jag vill minnas att den höll i ungefär 500 år innan riket blev kejsarstyrt. Där är inte USA ännu.

Montezuma verkar vara baserad på medeljänkaren.

Inlägget kan framstå som svårtolkat om man inte är förkovrad i Civilization IV-kulturen

Jag sa lite vänstervriden, jag har inte tagit fram den röda boken...

Jag har varit i både "kommunist" länder och i "kapitalist" länder och gissa vilka som hade mest fattiga, inte mellanklassen som klarar sig bra utan riktigt fattiga som inte har bostad... det är inte kommunistländerna i alla fall....

Jag säger inte att jag är för kommunism men ballans mellan båda är vad varje land bör stäva efter. Jag personligen tycker att Sverige har perfekt ballans och skulle inte vilja leva någon annanstans.

...och vem säger att man inte kan bli rik i Sverige, klart man kan men man måste jobba röven av sig för att bli det. Det är ju som det ska vara!!! Jag jobbar ju på det i alla fall, ska se om jag lyckas om några år...

Angående äldsta demokrati är det kopplat till deras grundlag, vilket är den äldsta existerande. Därav det äldsta nuvarande.

Det här med att utse världens äldsta demokrati är vanskligt eftersom det är väldigt svårt att definiera vad som egentligen är en demokrati.

Men definitionsmässigt går det spåra ur i en akademisk diskussion hur mycket som helst utan avgränsningar. Så visst är det lite vanskligt.

Slänger väl in ett nytt påstående:

Eftersom usa har så gammal grundlag är de ett samhälle med föråldrade normer och värderingar.

Vår senaste grundlag är från 1974, anpassad till ett modernt samhälle där grundlagen ska "spegla" vår nutid.

Jag sa lite vänstervriden, jag har inte tagit fram den röda boken...
...

Vi gör det enkelt:
- Tycker du på fullt allvar att USA är sämre än Nordkorea?

Nordkorea och pressfrihet:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=404495

Nordkorea och mätta invånare:
http://www2.amnesty.se/hem.nsf/0/AC8E7DB25C6171BEC1256D080035EBF8?opendocument

Nordkorea och mänskliga rättigheter:

Från regeringskansliets webbplats om mänskliga rättigheter
"Demokratiska Folkrepubliken Korea har ett kollektivistiskt samhällsskick i vilket respekten för mänskliga rättigheter (MR) utsätts för grova, omfattande och systematiska kränkningar. Nordkorea har en av världens mest repressiva politiska regimer."
http://www.manskligarattigheter.gov...c4337858e94b1a94484de9e63e7f8a1/Nordkorea.pdf
Från SR
http://sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1043759

Vi gör det enkelt:
- Tycker du på fullt allvar att USA är sämre än Nordkorea?

Enkelt svar NEJ, folk har det bättre i USA men fråga den irakier som fick sitt hus, sin familj och alla sina ägodelar sprängda av en raket. Vad ska man säga till honom, förlåt men det var inte meningen men detta är för att du ska ha det bra, tror han hade det bättre när hans familj var levande!!!

Jag har inte sagt att kommunism (Nordkorea) i sin värsta form är något att ha. Även kapitalism (USA) i sin värsta form suger!!!

Jag menar så fort någon inte tycker som landets ledare så trycks dom ner, fängslas eller dödas rättvis behandling utan eller rättegång, Nordkorea gör det bland sina egna och USA globalt.

Jag menar så fort någon inte tycker som landets ledare så trycks dom ner, fängslas eller dödas rättvis behandling utan eller rättegång, Nordkorea gör det bland sina egna och USA globalt.

Nu är du väl ändå ute och cyklar. Jag är förvisso oerhört kritisk till irakkriget och vissa avarter som uppstått under "kriget mot terror" men USA störtarde en tyrannisk diktator. De bombade inte irak för att irakerna var "dumma mot usa".
USA.

Ta och läs igenom regeringskansliets rapport om nordkorea så kan du sedan berätta om vad USA gör som är värre. Att du ens antyder att USA som land är spelar i samma division som Nordkorea är för mig helt orimligt.....
.....detta trots att jag av de flesta här(Markus, Valen och annat extremhögerfolk) ses som en vänsterstenkastarkommunist...

Då tar vi lite smakprov om det eminenta Nordkorea som bara marginellt är sämre än USA enligt T509. (Allt taget ur regeringskansliets webbsida om mänskliga rättigheter):

----------------

* Demokratiska Folkrepubliken Korea har ett kollektivistiskt samhällsskick i vilket respekten för mänskliga rättigheter (MR) utsätts för grova, omfattande och systematiska kränkningar. Nordkorea har en av världens mest repressiva politiska regimer.

* En unik grad av kontroll upprätthålls över den information som den enskilde, både i yrkesrollen och som privatperson, har tillgång till.

* Nordkorea har år 2003, 2004 och 2005 varit föremål för resolutioner i FN:s kommission för mänskliga rättigheter (MRK) samt 2005 även en resolution i FN:s generalförsamling.

* Politiskt oliktänkande eller individer som i annat avseende bryter mot samhällssystemets regler behandlas enligt tillgängliga uppgifter mycket strängt.....
Enligt andra uppgifter sänds oliktänkande också till ”sanatorier” för omskolning.Enligt tillgängliga uppgifter förekommer misshandel och tortyr i behandlingen av oliktänkande och brottslingar.

* uppgifter om rättsväsendets arbete talar emellertid för att domstolsväsendet i praktiken inte är oberoende och att dess funktioner inte utövas för att skydda individen mot staten, utan för att skydda kollektivet mot individen

* I mål av mer politisk karaktär förekommer det enligt uppgift att rättegång inte hålls, utan den anklagade remitteras direkt till säkerhetsministeriet för fastställande av straff. Vissa uppgifter talar för att politiska brott ibland kan resultera i ett kollektivt straff för hela familjen.

* Graden av personlig frihet är mycket ringa. Samhällssystemet prioriterar kollektivet framför individen.....
....även inrikes resor kräver i praktiken särskilt tillstånd.
Resor medges främst för funktionärer, idrottsutövare eller kulturpersonligheter...

* Eftersom rättsväsendet inte är oberoende av statsmakten och rättskipningen förefaller politisk till sin karaktär, kan det inte uteslutas att politiskt privilegierade grupper åtnjuter någon grad av straffrihet.

* Statens kontroll av information förblir en hörnsten i samhällssystemet.
Radio- och TV-apparater modifieras enligt uppgift så att de endast kan ta emot sändningar på de officiella frekvenserna.
Brevkorrespondens granskas enligt uppgift.

* Alla konst- och kulturyttringar i det relativt omfattande men centralt styrda kulturlivet tjänar också samhällssystemet.
* Någon fri debatt förekommer således inte, ens på det lokala planet.

* (ang sjukvård) Idag finns lokalerna och den utbildade personalen kvar, men oftast utan adekvat tillgång till utrustning, läkemedel, insatsvaror, elström, uppvärmning och mat till patienterna.

* Det har uppskattats att en fjärdedel av landets BNP går till militärutgifter

* Någon öppen homosexualitet har inte kunnat iakttas i landet.

Last edited:
* Demokratiska Folkrepubliken Korea har ett kollektivistiskt samhällsskick i vilket respekten för mänskliga rättigheter (MR) utsätts för grova, omfattande och systematiska kränkningar. Nordkorea har en av världens mest repressiva politiska regimer.

Usa har Guantanamo Bay

* En unik grad av kontroll upprätthålls över den information som den enskilde, både i yrkesrollen och som privatperson, har tillgång till.

I usa har media tillgång till den informationen som styret vill ge ut inget annat

* Nordkorea har år 2003, 2004 och 2005 varit föremål för resolutioner i FN:s kommission för mänskliga rättigheter (MRK) samt 2005 även en resolution i FN:s generalförsamling.

* Politiskt oliktänkande eller individer som i annat avseende bryter mot samhällssystemets regler behandlas enligt tillgängliga uppgifter mycket strängt.....
Enligt andra uppgifter sänds oliktänkande också till ”sanatorier” för omskolning.Enligt tillgängliga uppgifter förekommer misshandel och tortyr i behandlingen av oliktänkande och brottslingar.

-Försök med att gå ut som komunist o proppagera för det, misshandel är att vänta...

* uppgifter om rättsväsendets arbete talar emellertid för att domstolsväsendet i praktiken inte är oberoende och att dess funktioner inte utövas för att skydda individen mot staten, utan för att skydda kollektivet mot individen

-USA hade gärna offrat individ för att skydda kollektivet

* I mål av mer politisk karaktär förekommer det enligt uppgift att rättegång inte hålls, utan den anklagade remitteras direkt till säkerhetsministeriet för fastställande av straff. Vissa uppgifter talar för att politiska brott ibland kan resultera i ett kollektivt straff för hela familjen.

-Åter igen Guantannamo Bay

* ärer, idrottsutövare eller kulturpersonligheter...Graden av personlig frihet är mycket ringa. Samhällssystemet prioriterar kollektivet framför individen.....
....även inrikes resor kräver i praktiken särskilt tillstånd.
Resor medges främst för funktion

-Jag erkänner här är USA friare

* Eftersom rättsväsendet inte är oberoende av statsmakten och rättskipningen förefaller politisk till sin karaktär, kan det inte uteslutas att politiskt privilegierade grupper åtnjuter någon grad av straffrihet.

-Har ingen senator klarat sig undan bara för att han var senator, klart att det har hänt, det händer ju även i sverige...

* Statens kontroll av information förblir en hörnsten i samhällssystemet.
Radio- och TV-apparater modifieras enligt uppgift så att de endast kan ta emot sändningar på de officiella frekvenserna.
Brevkorrespondens granskas enligt uppgift.

-Tja bombas man tillrecklit med sin egen proppaganda så behöver man inte modifiera TV apparater, man modifierar personligheten istället...

* Alla konst- och kulturyttringar i det relativt omfattande men centralt styrda kulturlivet tjänar också samhällssystemet.
* Någon fri debatt förekommer således inte, ens på det lokala planet.

* (ang sjukvård) Idag finns lokalerna och den utbildade personalen kvar, men oftast utan adekvat tillgång till utrustning, läkemedel, insatsvaror, elström, uppvärmning och mat till patienterna.

-Klart att USA har det bättre men även dom har brist på utrustning och framför allt tillgång på läkemedel för en rimlig peng

- Ingen aning hur stort del av BMP går till millitärutgifter men jag kan med säkerhet säga att det dom spenderar mer på militären än på sjukhusen...

* Någon öppen homosexualitet har inte kunnat iakttas i landet

-Detta är nog de minsta problemet...

Last edited:

EDIT! USA spenderar lite drygt 1/6 av sin budget på "Försvaret". Dock bör nämnas att denna nätta summa av "470 billion dollars" är mer än de fjorton näst största aktörerna tillsammans (inkl. Nord Korea)

Last edited:
Usa har Guantanamo Bay
- Likställer du på allvar 700 terrormisstänkta fångar med grova systematiska kränkningar av de mänskliga rättigheterna för ett helt folk?

I usa har media tillgång till den informationen som styret vill ge ut inget annat
- Visst att FOX-news är en aning färgat stundtals men påstår du på allvar att det är total kontroll? Amerikanare har ju förövrigt fri tillgång till TV från hela världen och inte minst INTERNET.
Jag frågar igen:
Likställer du informationskontrollen i nordkorea med USA?

Försök med att gå ut som komunist o proppagera för det, misshandel är att vänta...
- Jasså? Kan du ge några konkreta exempel? Är detta vanligt förekommande? Jag har aldrig hört talas om några misshandelsfall. Men däremot verkar dessa Amerikanska kommunister vara lika millitanta som de är här hemma.
http://www.cpusa.org/ (Communist party USA - de verkar inte så anonyma och rädda och hemliga)

USA hade gärna offrat individ för att skydda kollektivet
Jasså? :va

Åter igen Guantannamo Bay
Ja, guantanamo är skit men är det många politiska motståndare som hamnar där? POLITISKA motståndare, inte terrormisstänkta.

Jag erkänner här är USA friare
- No shit Sherlock! :rolleyes:

-Har ingen senator klarat sig undan bara för att han var senator, klart att det har hänt, det händer ju även i sverige...

- Möjligen för att de haft kontakter med bra advokater men inte för att de haft en gräddfil i domstolen. Hävdar du motsatsen får du gärna ge exempel och ännu hellre då svenska eftersom du påstår att den politiska eliten undgår rässliga prövningar i sverige.

-Tja bombas man tillrecklit med sin egen proppaganda så behöver man inte modifiera TV apparater, man modifierar personligheten istället...
- Ja, CNN, MSNBC och FOX är verkligen 100%:igt vinklade. De har aldrig någonsin kritiserat vare sig USA:s politik eller enskilda politiker. :rolleyes: Dagens skörd:
Admitting strategy error, Bush adds Iraq troops (Kim Jong brukar väl erkänna fel han med?) http://www.msnbc.msn.com/id/16558652/
Protests mark Gitmo anniversary (Jodå, det står nog mycket om politiska protester i nordkorea)
http://www.cnn.com/2007/WORLD/americas/01/11/guantanamo.protests/index.html
U.S. Soldier to Admit to Killing Iraqi Detainees After Al Qaeda Raid (jodå, nog skulle nordkoreanska övergrepp rapporteras i den mest kontrollerade nyhetskanalen som FOX gör här....)
http://www.foxnews.com/story/0,2933,243048,00.html

-Klart att USA har det bättre men även dom har brist på utrustning och framför allt tillgång på läkemedel för en rimlig peng

Så till den grad att FN klassar det som humanitär katastrof? :va

Ingen aning hur stort del av BMP går till millitärutgifter men jag kan med säkerhet säga att det dom spenderar mer på militären än på sjukhusen...

Säkerligen... Men hur många dör p.g.a. av regeringens prioriteringar?

Detta är nog de minsta problemet...
Ja, att tvingas dölja sin sexuallitet är ju en bagatell! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...