Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Grattis! Ni får nya växellådor medans hojen ändå står på vinterservice! :tummenupp



Det är ju klockrent att Yamaha bjuder på nya växellådor till alla för ett fel som kan uppstå vid bankörning, istället för att säga att förarna själva har kört slut på växellådan och sälja en "racelåda" som tillbehör.
 
Last edited:
Aha! Man får ny växellåda!?

Får man brev från Yamaha?
 
Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...
 
Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...

Oj!!! :gnissla

Men då blir det en uppdaterad 2016 spec motor, med 210 hästar.....:7peta
 
Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va
 
Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va

Finns massor med spekulationer på r1-forum.com :) Senaste är nåt "kit" från Yamaha med uppskattad arbetstid på 15.8 tim.. Yamaha lär väl skicka ut nån mindre rolig info inom kort till alla ägare i Sverige.
 
Last edited:
Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet
 
Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet
Kanske inte så kul för någon som kört kanske 10 mil med sin och sen får den utbytt mot en som gått 3000 mil
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top