Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nja, BSB-reglementet är strikt och ganska långt ifrån forna tiders "riktiga" Superbike. De flesta har standardprylar i växellådan och det lär vara Brookes växellådshaveri tidigt i somras som var den utlösande faktorn för recallen.

Ofan, tack för info. Snacka om produktutveckling på banan:D
Men annan slirkoppling mm är väl ändå tillåtet i BSB?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De får byta bl.a. axlar, drev och gafflar i växellådan, men de flesta verkar vara av åsikten att det inte lönar sig då de tydligen måste använda samma utväxling hela säsongen och inte heller får göra något med ingående axel. De flesta verkar därför använda standard med kitdelar och kitdelarna är knappast biffigare än standard. Koppling får bytas.
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
De får byta bl.a. axlar, drev och gafflar i växellådan, men de flesta verkar vara av åsikten att det inte lönar sig då de tydligen måste använda samma utväxling hela säsongen och inte heller får göra något med ingående axel. De flesta verkar därför använda standard med kitdelar och kitdelarna är knappast biffigare än standard. Koppling får bytas.

hmm finns det bättre koppling att köpa , då ska jag fan ha det , vill inte lämna in hojen ingen på garanti :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
hmm wtf man undrar ju är alla fel utrökta till 2016 eller inte, det där med kopplingen var nåt nytt för mig.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Svag koppling oxå.......:huvet:mad:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sabbade "huben" i slirkopplingen på min R1 -08 efter några bankörningar i somras, de fjädrande bitarna hade gått sönder och hackat på "huben". Hänt då jag bromsade hårt och gick ner till 1:an så bakhjulet jazzade mycket, gjorde det om och om igen både på Anderstorp och Knutstorp. Tills jag kom på att jag inte behövde gå ner till 1:an:D Blev lättare när man fått upp tempot.
Men det sliter om man kör hårt......
Rash, hur upplevde du att slirkopplingsfunktionen fungerade på 08an?

På min -07 tyckte jag inte det var särskilt markant så jag bytte ut en av de tre slirfjädrarna mot en distans och då aktiverade slirkopplingen som den skulle.

Antagligen har det betydelse hur mycket ekipaget väger, hojen är lättad och själv väger jag inte heller så mycket, med en tyngre förare kanske det funkar bättre original?

Tyvärr gick de två slirfjädrarna som var kvar sönder efter en tid så det var bara att montera tre nya fjädrar.

Med kitECUn går det dock att ställa % motorbroms och då blev avsaknaden av effektiv slirkoppling inte lika markant.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rash, hur upplevde du att slirkopplingsfunktionen fungerade på 08an?

På min -07 tyckte jag inte det var särskilt markant så jag bytte ut en av de tre slirfjädrarna mot en distans och då aktiverade slirkopplingen som den skulle.

Antagligen har det betydelse hur mycket ekipaget väger, hojen är lättad och själv väger jag inte heller så mycket, med en tyngre förare kanske det funkar bättre original?

Tyvärr gick de två slirfjädrarna som var kvar sönder efter en tid så det var bara att montera tre nya fjädrar.

Med kitECUn går det dock att ställa % motorbroms och då blev avsaknaden av effektiv slirkoppling inte lika markant.

Funkade ok ändå tycker jag. Sen köpte jag den som begagnad och har ju ingen aning hur tidigare ägare kört med den.
Haft Suter slirkoppling innan på en hoj och där var det bara att panga i lägre växlar och köra. Ska man tävla så är det nog gött att investera i en riktig slirkoppling.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Funkade ok ändå tycker jag. Sen köpte jag den som begagnad och har ju ingen aning hur tidigare ägare kört med den.
Haft Suter slirkoppling innan på en hoj och där var det bara att panga i lägre växlar och köra. Ska man tävla så är det nog gött att investera i en riktig slirkoppling.
Tack, ja då vet du ju skillnaden, jag har ingen erfarenhet av eftermarknadsgrejor så har inget att jämföra med där men originalslirkopplingen var inte riktigt så effektiv som jag föreställt mej, lite gimmickvarning kanske? :)

Apropå klen koppling, koppplingen efter 2015, "assist & slipper", så skiljer den sej ganska rejält mot tidigare konstruktion (bara tre st kopplingsfjädrar t, ex) och om den är tillräckligt robust lär väl framtiden utvisa :tummenupp

Yamma Star cycle har redan haft den några år:
https://www.youtube.com/watch?v=agTJDXsYIr0
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Snart MÅSTE det vara dags att ändra namnet på tråden från..........

"Yamaha R1 2015 ! Ny teaser ute !"

Till

"Allt om nya Yamaha R1 2015->"
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
jag har kört den i racebussen :) kollade på din hoj igår :) min väntar ny koppling då var den tydligen slut efter 450 mil ......

Mnjaaa... min ska dit men står fortfarande hemma... har inte kunnat släpa mig dit pga väglaget. Saknar rejsbuss och har bara sommardäck på släpet...

Fanns tyvärr ingen hämtservice eller lånesläp.. Fick hyra en kärra och köra dit den med.

Pröjsade dom hyrkärran? Mycket snack när jag hämtade min hoj om "top of the line" osv men nu tror jag dom glömt det... Älskar verkligen hojen men det är nog knepigt för många att transportera grejer fram och tillbaka mitt i vintern...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snart MÅSTE det vara dags att ändra namnet på tråden från..........

"Yamaha R1 2015 ! Ny teaser ute !"

Till

"Allt om nya Yamaha R1 2015->"

eller varför inte kopiera ett annat namn
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114899-Hayabusa-tråden
alltså, döpa om tråden till
Yamaha R1 2015 -tråden

När jag läser några av de senare inläggen så verkar det som att det inte bara är Michael Dunlop # som tycker att R1M inte var helt färdigutvecklad när den släpptes.

# I varje fall tyckte han det vid 2015 TT :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
eller varför inte kopiera ett annat namn
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114899-Hayabusa-tråden
alltså, döpa om tråden till
Yamaha R1 2015 -tråden

När jag läser några av de senare inläggen så verkar det som att det inte bara är Michael Dunlop # som tycker att R1M inte var helt färdigutvecklad när den släpptes.

# I varje fall tyckte han det vid 2015 TT :)

Fast de som kör real roadracing uppskattar väl mer en hoj de är mer välbekanta med? Sällan de vinner med en helt ny hoj. Först när hojarna utvecklats i de nationella och internationella mästerskapen ordentligt hamnar de väl på allvar på RRR-banorna.

Iallafall något jag intalat mig själv;)

Dunlop vann ju rätt så mycket med sin BMW året innan, att då byta hoj och "offra" en TT-vecka för att utveckla hojen kanske inte är helt optimalt. Han skötte det ju dock inte helt snyggt, han vet hur man gör sig ovänner men han är kung ändå:D:)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu är min R1:a isärskruvad. Ihopmontering imorgon, hämta på måndag. :gnissla

Tur man kan gå på mässan och drömma sig bort bland allt kul. :tummenupp
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
... och min är ihopskruvad, startad, varmkörd och ska enligt mekanikern fungera fint. Hämtas och undersökes inom kort :)
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
jag hämtade min i onsdags , ny växelåda och kpl koppling ink. kopplings wire :) nu är det bara vänta tills det bli torrt så man kan provköra :)
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Faan, det har jag inte tänkt på......:huvet
Det går ju inte att provköra på flera månader! Guuuuud va jobbigt!:gråta


Nu blir det en låååång väntan.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag kan tyvärr inte ändra trådens namn ens som ts utan det måste nog en moderator göra!?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Faan, det har jag inte tänkt på......:huvet
Det går ju inte att provköra på flera månader! Guuuuud va jobbigt!:gråta


Nu blir det en låååång väntan.

Fast du kan ju ut och köra när det är 5-6 plusgrader, max på tractioncontrol och andra hjälpmedel så är det bara ut och ladda:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan tyvärr inte ändra trådens namn ens som ts utan det måste nog en moderator göra!?

Kanske PMa Moderator och föreslå rubrikbyte till Yamaha R1 2015 -tråden
Du har ju som TS befogenhet att be om det. :)
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top