Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Grattis! Ni får nya växellådor medans hojen ändå står på vinterservice! :tummenupp



Det är ju klockrent att Yamaha bjuder på nya växellådor till alla för ett fel som kan uppstå vid bankörning, istället för att säga att förarna själva har kört slut på växellådan och sälja en "racelåda" som tillbehör.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Aha! Man får ny växellåda!?

Får man brev från Yamaha?
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...

Oj!!! :gnissla

Men då blir det en uppdaterad 2016 spec motor, med 210 hästar.....:7peta
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va

Finns massor med spekulationer på r1-forum.com :) Senaste är nåt "kit" från Yamaha med uppskattad arbetstid på 15.8 tim.. Yamaha lär väl skicka ut nån mindre rolig info inom kort till alla ägare i Sverige.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet
Kanske inte så kul för någon som kört kanske 10 mil med sin och sen får den utbytt mot en som gått 3000 mil
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top