Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Grattis! Ni får nya växellådor medans hojen ändå står på vinterservice! :tummenupp

Det är ju klockrent att Yamaha bjuder på nya växellådor till alla för ett fel som kan uppstå vid bankörning, istället för att säga att förarna själva har kört slut på växellådan och sälja en "racelåda" som tillbehör.

Last edited:
Aha! Man får ny växellåda!?

Får man brev från Yamaha?

Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...

Det spekuleras friskt i huruvida mekanikerna ute hos handlarna ska ner och rafsa i allas växellådor (blir förmodligen både dyrt och dåligt) eller om Yamaha helt enkelt väljer att skicka ut ersättningsmotorer som det switchas till på varje hoj. Blir intressant att se hur de löser en sån här grej...

Oj!!! :gnissla

Men då blir det en uppdaterad 2016 spec motor, med 210 hästar.....:7peta

Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va

Undrar om det verkligen är realistiskt att de skulle byta ut hela motorn? :va

Finns massor med spekulationer på r1-forum.com :) Senaste är nåt "kit" från Yamaha med uppskattad arbetstid på 15.8 tim.. Yamaha lär väl skicka ut nån mindre rolig info inom kort till alla ägare i Sverige.

Last edited:
Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet

Yamaha måste ju inte bygga och byta 1000-tals motorer. De behöver bara bygga några nya motorer, säg 100 stycken, och byta ut dessa på kundmaskiner. De 100 beggade motorerna de får in fixas och skickas ut till nästa gäng 100 kunder så får de in 100 nya motorer som fixas till and so on... Då skulle de slippa en massa missnöjda kunder vars motor har fixats av "Händige Harry" som missade att rensa bort gammal packningsmassa...

Jag minns när det var recall på den första generation KTM RC8 2008. Kolvar, cylindrar och vissa fall topplock skulle bytas ut. Jag var jättenöjd när min hoj kom tillbaka efter bytet och på första bandagen så började det läka olja mellan motorhalvorna eftersom verkstan inte hade dragit åt skruvarna...:mad::huvet
Kanske inte så kul för någon som kört kanske 10 mil med sin och sen får den utbytt mot en som gått 3000 mil

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!