Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Någon R1-ägare som hört något från Yamaha Sverige?

I USA har alla R1-ägare fått " körförbud " på sina hojar.....

Idag ringde min handlare. Inbokad slutet av januari för åtgärd.

Yamaha Center Stockholm..

De skulle höra av sig när den var klar, fick inget exakt datum.

Jättespänd på att höra hur det går för er. Min skall in 28/1 på Bike Trollhättan.

jag vet inte , den har gått sönder vid hård inbromsning från ca 240 km/h , dom påstår att vippen i kopplingskåpan sitter fel , man undrar vilken underdimensionerad hoj man har köpt först drev sen växellåda och koppling , jag tror inte att jag kör lika hård som Josh Brookes och det andra gänget som tävlar med dessa hojar ...kul att man är testpilot åt Yamaha ... not :)

Last edited:
jag vet inte , den har gått sönder vid hård inbromsning från ca 240 km/h , dom påstår att vippen i kopplingskåpan sitter fel , man undrar vilken underdimensionerad hoj man har köpt först drev sen växellåda och koppling , jag tror inte att jag kör lika hård som Josh Brookes och det andra gänget som tävlar med dessa hojar ...

Sabbade "huben" i slirkopplingen på min R1 -08 efter några bankörningar i somras, de fjädrande bitarna hade gått sönder och hackat på "huben". Hänt då jag bromsade hårt och gick ner till 1:an så bakhjulet jazzade mycket, gjorde det om och om igen både på Anderstorp och Knutstorp. Tills jag kom på att jag inte behövde gå ner till 1:an:D Blev lättare när man fått upp tempot.
Men det sliter om man kör hårt...

Man ska använda hojen som det är tänkt men vara beredd på att laga om något går sönder:tummenupp

Edit: Brookes och grabbarna kör ju (körde snarare då han bytt till BMW och WSBK) ordentligt ombyggda hojar som är byggda enbart för race.

Sabbade "huben" i slirkopplingen på min R1 -08 efter några bankörningar i somras, de fjädrande bitarna hade gått sönder och hackat på "huben". Hänt då jag bromsade hårt och gick ner till 1:an så bakhjulet jazzade mycket, gjorde det om och om igen både på Anderstorp och Knutstorp. Tills jag kom på att jag inte behövde gå ner till 1:an:D Blev lättare när man fått upp tempot.

Men det sliter om man kör hårt...

Man ska använda hojen som det är tänkt men vara beredd på att laga om något går sönder:tummenupp

Edit: Brookes och grabbarna kör ju (körde snarare då han bytt till BMW och WSBK) ordentligt ombyggda hojar som är byggda enbart för race.

jag bromsar aldrig ner till 1:an .. jag tyckte från början när jag hämtade hojeni maj att koppling tog så långh ut , men då har dom bara skruvat lite på wire och så att det ska vara så ...

Nja, BSB-reglementet är strikt och ganska långt ifrån forna tiders "riktiga" Superbike. De flesta har standardprylar i växellådan och det lär vara Brookes växellådshaveri tidigt i somras som var den utlösande faktorn för undersökningen som slutligen ledde till recall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT