Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon R1-ägare som hört något från Yamaha Sverige?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
I USA har alla R1-ägare fått " körförbud " på sina hojar.....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Idag ringde min handlare. Inbokad slutet av januari för åtgärd.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Yamaha Center Stockholm..

De skulle höra av sig när den var klar, fick inget exakt datum.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jättespänd på att höra hur det går för er. Min skall in 28/1 på Bike Trollhättan.
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
jag vet inte , den har gått sönder vid hård inbromsning från ca 240 km/h , dom påstår att vippen i kopplingskåpan sitter fel , man undrar vilken underdimensionerad hoj man har köpt först drev sen växellåda och koppling , jag tror inte att jag kör lika hård som Josh Brookes och det andra gänget som tävlar med dessa hojar ...kul att man är testpilot åt Yamaha ... not :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
jag vet inte , den har gått sönder vid hård inbromsning från ca 240 km/h , dom påstår att vippen i kopplingskåpan sitter fel , man undrar vilken underdimensionerad hoj man har köpt först drev sen växellåda och koppling , jag tror inte att jag kör lika hård som Josh Brookes och det andra gänget som tävlar med dessa hojar ...

Sabbade "huben" i slirkopplingen på min R1 -08 efter några bankörningar i somras, de fjädrande bitarna hade gått sönder och hackat på "huben". Hänt då jag bromsade hårt och gick ner till 1:an så bakhjulet jazzade mycket, gjorde det om och om igen både på Anderstorp och Knutstorp. Tills jag kom på att jag inte behövde gå ner till 1:an:D Blev lättare när man fått upp tempot.
Men det sliter om man kör hårt...

Man ska använda hojen som det är tänkt men vara beredd på att laga om något går sönder:tummenupp

Edit: Brookes och grabbarna kör ju (körde snarare då han bytt till BMW och WSBK) ordentligt ombyggda hojar som är byggda enbart för race.
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
Sabbade "huben" i slirkopplingen på min R1 -08 efter några bankörningar i somras, de fjädrande bitarna hade gått sönder och hackat på "huben". Hänt då jag bromsade hårt och gick ner till 1:an så bakhjulet jazzade mycket, gjorde det om och om igen både på Anderstorp och Knutstorp. Tills jag kom på att jag inte behövde gå ner till 1:an:D Blev lättare när man fått upp tempot.

Men det sliter om man kör hårt...

Man ska använda hojen som det är tänkt men vara beredd på att laga om något går sönder:tummenupp

Edit: Brookes och grabbarna kör ju (körde snarare då han bytt till BMW och WSBK) ordentligt ombyggda hojar som är byggda enbart för race.

jag bromsar aldrig ner till 1:an .. jag tyckte från början när jag hämtade hojeni maj att koppling tog så långh ut , men då har dom bara skruvat lite på wire och så att det ska vara så ...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nja, BSB-reglementet är strikt och ganska långt ifrån forna tiders "riktiga" Superbike. De flesta har standardprylar i växellådan och det lär vara Brookes växellådshaveri tidigt i somras som var den utlösande faktorn för undersökningen som slutligen ledde till recall.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top