Årets svåraste bilelfråga! Hur koppla in en tuta?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har en kvinnlig bekant som rattar en gammal Passat och hon är en flitig användare av signalhornet. Nu är det så att tutan på en passat från typ -82 inte är av den starkaste modell, varpå jag nu ska montera in ett marinhorn som komplement i smyg...

Problemet kom när jag skulle koppla in den.

Det nya hornet har jag kopplat in med relä och allt, så den är ok, men. Och det är ett stort men. Jag fattar inte hur originaltutan är kopplad och därmed får jag ingen styrström till reläet heller.

Gamla tutan:

Det sitter två flatstift på tutan dit det även går två kablar, se bifogad bild. Fine, en borde vara plus och den andra minus, men icke.

När tändningen är avslagen går det inte att tuta. Ingen spänning kan heller mätas på dessa stift då, men så fort man sätter på tändningen så får man 12v på BÄGGE av kablarna utan att tutan går igång. Trycker jag nu på tutknappen så blir spänningen 0 på bägge stiften och tutan ljuder... WTF?

Hur kan det vara så? :va

Som grädde på moset kommer följande: När tändningen är avslagen och jag mäter med ledningsprovaren mellan stiften och batteripolerna så har jag "kontakt" hur jag än mäter! + eller -, vilket stift som helst...

Nu vore det lätt att säga "den är trasig" eller "det är kortis i den", men icke! Den fungerar hur bra som helst den lille originaltutan... Alltså den fungerar fast ingen vet hur.

Allvarligt. Jag har klurat ihjäl mig på detta, men kan inte begripa hur den funkar. :mad:


Ska tilläggas att bilen har ett vanligt elsystem med - som jord.
 

Bifogat

  • tuta.jpg
    tuta.jpg
    26.1 KB · Visningar: 400
Det där låter synnerligen märkligt, normalt när tändningen är påslagen skall du ha 12V fram på ena kabeln, går även igenom tutan således har du 12V på bägge stiften och du kan inte mäta ngn spänning över tutan, den andra går sedan upp till ratten som jordar när du trycker på tutan.

Du borde alltså bara kunna koppla in ditt relä, ändra i serie med nuvarande tutan alternativt byta ut tutan mot ditt relä. Så har det funkat på mina gamla bilar iaf.

Om du tar bort bägge tamparna från tutan och slår på tändningen, inite har du väl 12V på båda då?
 
Det där låter synnerligen märkligt, normalt när tändningen är påslagen skall du ha 12V fram på ena kabeln, går även igenom tutan således har du 12V på bägge stiften och du kan inte mäta ngn spänning över tutan, den andra går sedan upp till ratten som jordar när du trycker på tutan.

Du borde alltså bara kunna koppla in ditt relä, ändra i serie med nuvarande tutan alternativt byta ut tutan mot ditt relä. Så har det funkat på mina gamla bilar iaf.

Om du tar bort bägge tamparna från tutan och slår på tändningen, inite har du väl 12V på båda då?

Det är precis som du säger, spänning fram till tutan, genom tutan och upp till ratten, inget konstigt med det, strömmen går ju genom signalhornet ända upp till tutknappen, tills den trycks ner och jordas, då faller ju spänningen till noll men en ström flyter istället.

Enklast är att koppla reläjorden till den nya tutan till sladden som går upp till ratten, så att den också jordas när knappen trycks ner, problemet löst!
Då måste du också bygla ihop matning och manöver på reläet så att du har + på relä in.

Sen om du vill kunna stänga av extratutan så kan du dra relämanövern genom kupen och sätta en brytare på den sladden.
 
Last edited:
30 + in till reläet (tas från batteri SÄKRA med en säkring)
87 +ut till tuta ( till nya tutan)
85 Manöver + (kan tas från 30 eller en kabel som bara har ström då tändningen är på)
86 manöver - (jord, dras till den som går till rattens knapp från gamla tutan)
 

Bifogat

  • rela.jpg
    rela.jpg
    12.6 KB · Visningar: 144
Last edited:
Lägg gärna en brytare till hornet ,då kan man slå av det vid besiktning.

Annars kan man få undertjänt :mattias

Jag brukar dra loss jordkabeln från reläet till alla mina fusk-kopplingar.

(jag har ingen brytare i bilen till extraljusen och dessutom ville sonen i huset att dom så kallade "glimmers" skulle kopplas in, så det får jag koppla ur innan bes)
 
Det där låter synnerligen märkligt, normalt när tändningen är påslagen skall du ha 12V fram på ena kabeln, går även igenom tutan således har du 12V på bägge stiften och du kan inte mäta ngn spänning över tutan, den andra går sedan upp till ratten som jordar när du trycker på tutan.

Du borde alltså bara kunna koppla in ditt relä, ändra i serie med nuvarande tutan alternativt byta ut tutan mot ditt relä. Så har det funkat på mina gamla bilar iaf.

Om du tar bort bägge tamparna från tutan och slår på tändningen, inite har du väl 12V på båda då?

Men jag tror inte att det är så enkelt... Jag har nämligen 12v på bägge kablarna även när jag tagit loss de och mäter på själva sladdarnas kontakter! Där borde jag med all logig ha ström endast på en.
 
varför inte bara dra nya kablar till ratten? kan väll inte vara svårt eller ta lång tid på en passat från -82
 
Men jag tror inte att det är så enkelt... Jag har nämligen 12v på bägge kablarna även när jag tagit loss de och mäter på själva sladdarnas kontakter! Där borde jag med all logig ha ström endast på en.

Skicka ett pm med ditt telfonnummer så jag kan ringa.
Jobbar med techsupport (på hjullastare men vafan) och är rätt van vid felsökning online.
Det här reder vi ut, never problem!
 
Höll också på å funderade å mätte engång.. men blev fan inte klok på skiten, instumentet visade plus där de skulle va minus å allt var verkligen tvärfel å ja fattade ju såklart inget..

"Nån" hade flyttat om kablarna till mitt mätinstument :huvet


Annars vill ja bara säga, lycka till :tummenupp
 
Men jag tror inte att det är så enkelt... Jag har nämligen 12v på bägge kablarna även när jag tagit loss de och mäter på själva sladdarnas kontakter! Där borde jag med all logig ha ström endast på en.

Matningen är från en och samma kabel, de sitter bara på olika sidor om ratten? Den jordar ju när du trycker ner tutjäveln. Koppla in ena av de tvåp kablarna till relät, fungerar det inte så kopplar du in båda. Funkar inte det så kopplar du in jorden.
Jag hade liknande problem då jag byggde så att kunde starta bilen genom att tuta :D Fråga mig inte varför, det var en gammal 240 som användes som folkracebil på gärdet där hemma... Men efter mycket om och men så fungerade det, man får pröva sig fram helt enkelt.
 
Men jag tror inte att det är så enkelt... Jag har nämligen 12v på bägge kablarna även när jag tagit loss de och mäter på själva sladdarnas kontakter! Där borde jag med all logig ha ström endast på en.

Om det inte är så att ratt-tut-kontakten jordar någonting mer än bara tutan.

Finns det något larm på bilen som också vill tuta?

Har då ett sådant relä som på GuWs bild?
Har du testat att bara koppla in sladdarna till gamla tutan till 85 och 86 på reläet?
Klickar inte reläet då när du "tutar".
 
Om det inte är så att ratt-tut-kontakten jordar någonting mer än bara tutan.

Finns det något larm på bilen som också vill tuta?

Har då ett sådant relä som på GuWs bild?
Har du testat att bara koppla in sladdarna till gamla tutan till 85 och 86 på reläet?
Klickar inte reläet då när du "tutar".

Ska prova det så fort jag får möjlighet!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top