Jag har en kvinnlig bekant som rattar en gammal Passat och hon är en flitig användare av signalhornet. Nu är det så att tutan på en passat från typ -82 inte är av den starkaste modell, varpå jag nu ska montera in ett marinhorn som komplement i smyg...
Problemet kom när jag skulle koppla in den.
Det nya hornet har jag kopplat in med relä och allt, så den är ok, men. Och det är ett stort men. Jag fattar inte hur originaltutan är kopplad och därmed får jag ingen styrström till reläet heller.
Gamla tutan:
Det sitter två flatstift på tutan dit det även går två kablar, se bifogad bild. Fine, en borde vara plus och den andra minus, men icke.
När tändningen är avslagen går det inte att tuta. Ingen spänning kan heller mätas på dessa stift då, men så fort man sätter på tändningen så får man 12v på BÄGGE av kablarna utan att tutan går igång. Trycker jag nu på tutknappen så blir spänningen 0 på bägge stiften och tutan ljuder... WTF?
Hur kan det vara så?
Som grädde på moset kommer följande: När tändningen är avslagen och jag mäter med ledningsprovaren mellan stiften och batteripolerna så har jag "kontakt" hur jag än mäter! + eller -, vilket stift som helst...
Nu vore det lätt att säga "den är trasig" eller "det är kortis i den", men icke! Den fungerar hur bra som helst den lille originaltutan... Alltså den fungerar fast ingen vet hur.
Allvarligt. Jag har klurat ihjäl mig på detta, men kan inte begripa hur den funkar.
Ska tilläggas att bilen har ett vanligt elsystem med - som jord.
Problemet kom när jag skulle koppla in den.
Det nya hornet har jag kopplat in med relä och allt, så den är ok, men. Och det är ett stort men. Jag fattar inte hur originaltutan är kopplad och därmed får jag ingen styrström till reläet heller.
Gamla tutan:
Det sitter två flatstift på tutan dit det även går två kablar, se bifogad bild. Fine, en borde vara plus och den andra minus, men icke.
När tändningen är avslagen går det inte att tuta. Ingen spänning kan heller mätas på dessa stift då, men så fort man sätter på tändningen så får man 12v på BÄGGE av kablarna utan att tutan går igång. Trycker jag nu på tutknappen så blir spänningen 0 på bägge stiften och tutan ljuder... WTF?
Hur kan det vara så?

Som grädde på moset kommer följande: När tändningen är avslagen och jag mäter med ledningsprovaren mellan stiften och batteripolerna så har jag "kontakt" hur jag än mäter! + eller -, vilket stift som helst...
Nu vore det lätt att säga "den är trasig" eller "det är kortis i den", men icke! Den fungerar hur bra som helst den lille originaltutan... Alltså den fungerar fast ingen vet hur.
Allvarligt. Jag har klurat ihjäl mig på detta, men kan inte begripa hur den funkar.

Ska tilläggas att bilen har ett vanligt elsystem med - som jord.