Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
Visserligen hör väl detta till sunt tänkande att man kanske inte ska bränna ut på motorvägen med en liten unge på hojjen men jag har tänkt på en grej men glömmer alltid bort att fråga när jag väl stannar för sheriffen,

jag har en grabb på 3 år som lever för motorcyklar och som inte vill något annat än att åka med mig på tanken runt gården ett varv (tills hojjen är trött och måste vila)

Men om jag smäller på han sin hjälm, sätter han mellan tanken och mig och kör landsvägen bort ett par kilometer till macken, är detta ok ?
Han är för liten för att sitta bakpå så det måste vara framför.

Sunt tänkande säger väl att detta är inget man gör på stora vägar men vad får man och vad får man inte göra ?

jag kan inte komma på någon gång att jag mött någon som kört med en unge på detta sätt,
är det för att man inte får göra det eller för att folk inte vågar ta med sig ungarna så ?

vore great om någon har lite info om det ?

finns nån ålders gräns ? 15? 18? så kan det väl inte va?

Kör du lugnt (jä*la dum kommentar från mig fö) så kan du ju sätta dit en barnstol för cykel bak på hojen :tummenupp

Eftersom tanken inte är en sittplats, borde det väl rent lagtekniskt vara otillåtet..
Men om någon bryr sig vettefan? Försäkringsbolaget kanske undrar hur ungen
kunde sitta mejslad mellan styre och gaffelkrona om du krockar..

Det finns ingen åldersgräns. Det enda lagen säger är att han skall ha hjälm och de rekommenderar tex cykelhjälm alt en hjälm som är anpassad viktmässigt till en sån liten.

Jag skulle ha honom framför mig så länge som det är möjligt. Min dotter började åka när hon var 5 år och satt alltid bakpå, vi provade att hon skulle sitta framför, men då nådde inte jag styret "säkert". Ju mer "småvägar" (max 50 km/t) de åker ju mer lär de sig hur de skall sitta och åt vilket håll de skall titta mm mm Min dotter flyttar med mig på hojen nu efter 5 år bakpå.

Det finns att köpa handtag som du har runt midjan o han kan hålla i sig i det. Vet även att det finns en sele som man sätter fast barnen i och i sig själv, Om man skulle krascha så löser denna sele ut efter ett visst tryck. Kan vara värt att kolla upp :)

Förklara innan för honom hur det fungerar och att om någonting är minsta lilla fel så måste han slå på dig så att ni kan stanna och prata om det.

Lycka till!

Last edited:
Det finns ingen åldersgräns. Det enda lagen säger är att han skall ha hjälm och de rekommenderar tex cykelhjälm alt en hjälm som är anpassad viktmässigt till en sån liten

OK,
men är det okay att ha grabben placerad framför mig med ?
eller är det krav på att han ska sitta bakpå ?

en sån sele du nämnde ska jag kolla upp i morgon, det kan vara riktigt bra faktiskt

Kör du lugnt (jä*la dum kommentar från mig fö) så kan du ju sätta dit en barnstol för cykel bak på hojen :tummenupp

ja den tanken har slagit mig med men sen ser jag framför mig ur det skulle se ut på min bling bling hoj med en skön orange barnstol :va

Last edited:
OK,
men är det okay att ha grabben placerad framför mig med ?
eller är det krav på att han ska sitta bakpå ?

en sån sele du nämnde ska jag kolla upp i morgon, det kan vara riktigt bra faktiskt

ja den tanken har slagit mig med men sen ser jag framför mig ur det skulle se ut på min bling bling hoj med en skön orange barnstol :va

trf 4 kap 6§
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år. Vid övningskörning med motorcykel tillämpas dock bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om förares ålder.
Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109).

trf 3 kap79§
Ändrad 2001-09-11 gm SFS 2001:667, ikraft 2001-10-01

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

De talar emot varandra så som lagen alltid gör. Jag skulle hänvisa till trf 3 kap79§ då han är så liten att han skulle kunna tappa greppet i lite högre hastigheter, samt tappa koncentrationen och glömma att han är i rörelse.

Last edited:
trf 4 kap 6§
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år. Vid övningskörning med motorcykel tillämpas dock bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om förares ålder.
Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109).

trf 3 kap79§
Ändrad 2001-09-11 gm SFS 2001:667, ikraft 2001-10-01

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

De talar emot varandra så som lagen alltid gör. Jag skulle hänvisa till trf 3 kap79§ då han är så liten att han skulle kunna tappa greppet i lite högre hastigheter, samt tappa koncentrationen och glömma att han är i rörelse.

Ja lagen är ju som den är,
men jag uppskattar verkligen ansträngningen med att rota fram infon kring detta!
Ska printa ut det där med och ha med mig om det skulle bli något hassel längst vägarna i sommar :D

Ja lagen är ju som den är,
men jag uppskattar verkligen ansträngningen med att rota fram infon kring detta!
Ska printa ut det där med och ha med mig om det skulle bli något hassel längst vägarna i sommar :D

Inga problem, sitter o pluggar lagboken för fullt just nu så det var inte alls mycket ;) Bara bra träning på att söka infon :)

Klart grabben ska åka hoj!

Lycka till!

Inte för att vara grining men det ska väl tolkas som att passagerare skall sitta på passagerarplats, men även placeras på ett sådant sätt att fara inte kan uppstå.

jag tolkar det som att kids som inte kan sitta bakom = no no

79 paragrafen gäller ju ej endast motorcyklar, utan även "på eller i ett fordon"

Inte för att vara grining men det ska väl tolkas som att passagerare skall sitta på passagerarplats, men även placeras på ett sådant sätt att fara inte kan uppstå.

79 paragrafen gäller ju ej endast motorcyklar, utan även "på eller i ett fordon"

Alla tolkar vi olika och det är väl det som är typiskt lagtext. No no finns inte, då tror jag att det skulle stå en ålder eller eller vikt tex.

Men jag tolkar det som att passageraren skall sitta bakpå, men att det skall ske på ett säkert sätt...

Jag tror (hoppas i alla fall) att folk som har småbarn är rädda om dom och tänker efter lite när man drar iväg med ungar på hojjen.
sen hur man placerar dom är väl lite individuellt men som start med en unge som har i princip noll körvana finns det säkert inte många föräldrar som sätter dom bakpå sin sporthoj och drar iväg.

man måste väl börja nånstans

för min del vill jag mest att han ska få in vanan och så småningom sitta bakpå sen nångång

Men om jag smäller på han sin hjälm, sätter han mellan tanken och mig och kör landsvägen bort ett par kilometer till macken, är detta ok ?

.../...

jag kan inte komma på någon gång att jag mött någon som kört med en unge på detta sätt,
är det för att man inte får göra det eller för att folk inte vågar ta med sig ungarna så ?

Det är för att de flesta föräldrar tack o lov inser att det är en jävligt dum idé.

Alla tolkar vi olika och det är väl det som är typiskt lagtext. No no finns inte, då tror jag att det skulle stå en ålder eller eller vikt tex.

Men jag tolkar det som att passageraren skall sitta bakpå, men att det skall ske på ett säkert sätt...

Varför försöka försköna en lagtext som är alldeles uppenbar, det är absolut ingen rättighet att kunna ta med sin grabb på hojjen även om det säkert vore skitskoj för båda.

När det gäller ett så pass ungt barn som 3 år hade iaf jag som förälder kännt mig lugnare med barnet mellan mig och tanken. Hellre det än att ungen sitter där bak där du inte har nån koll, ungen når inte ner till fotpinnarna och så vidare.

Polisen har säkert uppfattningen att ytan avsedd för passagerare ALLTID är den rätta. Att ha barnet framme vid tanken skulle säkerligen inte gillas.

Min syn på saken: 3 år känns lite väl tidigt. :)

..en bekant berättade om en annan bekant som tagit sin unge på bar gärning med att åka tre på moppe/scooter typ.
Ungen fick bannor men hävdade att det inte var olagligt. Vilket tydligen stämde efter uppcheckning, ...enl uppgift fanns det ingen antalsbegränsning så länge inte föraren hindrades.

Likaledes hade vi en besserwisser på jobb för ca 15 år sedan som hävdade att man fick vara hur många som helst i en bil, så länge dom som satt på bältade platser använde bälte & att ingen utgjorde hinder för föraren.
Min andra kollega skulle sätta dit besserwisserfasonerna och kollade med polisen, ...men besserwissern fick rätt. Det var som sagt ett tag sedan dock. Minns att en Mazda 121 i samma veva välte i en rondell i Malmö, ...12st var dom i den (mest barn, ...ej svensk bilkultur var det nä) utan laga påföljd.

Det finns en annan idag gällande märklig laglucka gällande stora djävla turistbussar, som kan framföras på på B-kort om dom byggs om till typ 6 passagerarplatser och begränsad takhöjd i lastutrymmet tror jag det var.

Jaja, har inga fiffiga källhänvisningar men gissar att det inte nödvändigtvis finns laghinder för att köra småbarn på mc.

Last edited:
Skit samma vad lagen säger och använd lite sunt förnuft. Vad finns det för anledning i att utsätta ditt barn på 3 år för risken som det skulle kunna tänkas innebära?

Nu ska jag inte lägga mig i ditt / erat liv eller måla fan på väggen men utgår man ifrån "det värsta som kan hända" så har du som vuxen i fallet av en olycka relativt stor chans att värja dig och skydda dig från allvarliga skador medan din son inte har någon chanser att skydda sig. Dels för att barn är små och inte fullt utvecklade och dels för att dom inte har några direkt invanda reflexer att skydda sig. Du har decennier av livserfarenhet och har förmodligen varit med om både det ena och det andra.

Om en situation skulle uppstå så är du den som är fokuserad på situationen och på så sätt någorlunda beredd. Under tiden kan din passagerare sitta och beundra den fina och färgglada fågeln som flög förbi och är på så sätt helt ovetande om vad som kommer hända de närmsta sekunderna.

Jag har åkt i sidovagn sen tre års ålder och det är en jäkla skillnad mellan att sitta fastspänd i en stol innuti en låda någorlunda skyddad från omgivningen och vara totalt utsatt på sadeln. Jag satt nog bakpå en motorcykel för första gången när jag var 7 eller 8 år. Jag säger inte att det inte går att göra när man är yngre men jag tycker det är direkt olämpligt.

Så summa summarum: Runt gården? Inga problem tycker jag. Det är under kontrollerade former och det finns inga faktorer i omgivningen som skulle kunna innebära någon fara. I trafik däremot? Nej. Var sak har sin tid.

Last edited:
Om det är rätt eller fel att ha med sina ungar på hoj står bara skrivet i skyarna. Jag har trampat runt med mina ungar i sidovagnar och dom två senaste kidsen sen på lite kortare semesterturer med 2-hjulingar. Olustkänslorna att vurpa/krocka kom och jag slutade ha dom med mig.

Nåja, det var ju inte frågan. Att hitta i lagtexten och sen tolka den också är ju en konst. Pippi verkar ta det som ett intresse/skolövning? och kan kanske t o m hitta en text där det står att det finns inget hjälmtvång(risk för nackskador) ens upp till en viss ålder?

Jo, självklart ska en treåring sitta framför föraren och självklart ska han också ha en hjälm(ej mc-hjälm utan en lätt slalomhjälm)

Jag skulle inte få för mig att åka med småbarn. De är ju inte tillräckligt utvecklade eller har styrka nog att hantera ett motorfordon med en (nåja) fullvuxen passagerare bakpå.

Valde att bara svara på rubriken.

Kör du med grabben framför dej. Det har jag själv gjort när jag fick hämta min egen lillgrabb när han hade kvaddat med trampcykeln. 4 var han då. Vad polisen säger är sekundärt. Hade dom stoppat mej hade jag förklarat precis som det var och förhoppningsvis åkt därifrån i lugn och ro.

Ett par km till macken i maklig fart är fan inga som helst bekymmer. Den som påstår något annat är rädd för att leva. Ja, allt kan hända. Men gör det normalt inte.

Edit: ibland blir sh trådarna någon jävla pk tävling.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti