Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Det är väll olika stötdämpare mellan crossen och enduro. KTM enduro har inte länkage.
Får han bara rätt fjädrar för sin vikt tror jag det hjälper gott för hans nivå
Vi får nog ta det från början. En nybörjare är visserligen hjälpt av bra fjädring, men det är sällan det viktigaste. Problemet uppstår när halvdana förare (där ingår jag) inte riktigt klarar de största hoppen och plattlandar, då märks det uppenbart om det är endurofjädring. Strunta i att plattlanda och antingen hoppa ordentligt och landa där det är tänkt eller rulla hoppet så duger endurofjädring långt.

Sedan är det inte fjädern som är problemet (den skall bara hålla din vikt och är samma mellan cross och enduro), det är kompression och retur som ger problem. Skruva in båda om du skall köra crossbana i hög fart istället för stenig terräng.
 
Det är väll olika stötdämpare mellan crossen och enduro. KTM enduro har inte länkage.
Får han bara rätt fjädrar för sin vikt tror jag det hjälper gott för hans nivå
Du has helt rätt!

"-Tänkte inte på det"

/Uppfinnaren i Sundbyberg
 
Jag hade nog försökt hitta en stötdämpare och gaffelben från en KTM SX nånting, vilka årsmodeller som passar kan tvåtaktsmannen hjälpa till med. Det tar bara 15-30 minuter att byta fjädring och då fungerar det bättre på crossbanan med både rätt fjädrar och shimsstackar. När du se ska köra enduro så byter du tillbaka.
Att köra crossfjädring i skogen är inte särskilt skoj, det blir väldigt struttigt och tröttande där du vill ha följsamhet.

Med crossfjädring och ett motardkit blir även gocartbana och Moto Gymkhana oerhört roligt!
:)

Du har förvisso rätt men jag tror att Uncle tom kör på en sådan nivå att kan klarar crossbanan utmärkt med endurodämparna om han byter till styvare fjädrar.
Då blir den förvisso onödigt styv i enduroskogen, ett problem han förstås slipper om han skaffar dubbel uppsättning med dämpare.

EXC har väl fortfarande PDS bak och SX har länkage sedan 2011 så bakdämparen är nog inte bara att byta. Möjligen då en bakdämpare från SX 2007-2011 men då behöver man kolla att längden är samma, jag tror det men jag är inte helt säker.
Jag kan eventuellt ha måtten antecknade men det är en hel del luckor i min lista.
 
Vi får nog ta det från början. En nybörjare är visserligen hjälpt av bra fjädring, men det är sällan det viktigaste. Problemet uppstår när halvdana förare (där ingår jag) inte riktigt klarar de största hoppen och plattlandar, då märks det uppenbart om det är endurofjädring. Strunta i att plattlanda och antingen hoppa ordentligt och landa där det är tänkt eller rulla hoppet så duger endurofjädring långt.

Sedan är det inte fjädern som är problemet (den skall bara hålla din vikt och är samma mellan cross och enduro), det är kompression och retur som ger problem. Skruva in båda om du skall köra crossbana i hög fart istället för stenig terräng.

Visst, man kan köra runt problemen och man behöver definitivt ändra inställningar på sina dämpare men nja, lägger man in en 100kg förare med en 2017 EXC350 så blir rekommendationen 0.51 i gaffeln och 7.5/9.0 bak för motocross, och för enduro blir istället rekommendationen 0.48 resp och 7.5/9.0 bak.

Alltså samma fjäder bak men klart styvare gaffel för motocross än enduro och personligen tror jag det skulle sluta med att jag även skulle byta bakfjäder om jag ville köra crossbana med en EXC.

Jag brukar kolla rekommenderade fjädrar hos racetech för att få en indikation även om dom brukar rekommendera lite väl mjuka fjädrar men vet man om det så kan man justera och välja lite styvare.
 
Det är väll olika stötdämpare mellan crossen och enduro. KTM enduro har inte länkage.
Får han bara rätt fjädrar för sin vikt tror jag det hjälper gott för hans nivå
Men det går ju att bygga en PDS-dämpare för crossbanan om man nu vill ha dubbla uppsättningar.
Gaffel går att använda från -03 när 26mm axeln kom.
 
Helt klart, Motoz tractionator.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Tack för svaret!

Kan du utveckla? Vad gör dessa bättre än andra alternativ? Hur länge håller de och hur bra är de på gata?

Det verkar finnas flera olika modeller av detta däck, vilket specifikt är det du syftar till?

//K
 
Tack för svaret!

Kan du utveckla? Vad gör dessa bättre än andra alternativ? Hur länge håller de och hur bra är de på gata?

Det verkar finnas flera olika modeller av detta däck, vilket specifikt är det du syftar till?

//K

Bara till välja vilket som passar din körning bäst.

Med Motoz får du mest gummi för pengarna som dessutom också håller.

Gör en ordentlig undersökning.

En gång motoz alltid motoz



Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Last edited:
Tack för svaret!

Kan du utveckla? Vad gör dessa bättre än andra alternativ? Hur länge håller de och hur bra är de på gata?

Det verkar finnas flera olika modeller av detta däck, vilket specifikt är det du syftar till?

//K

Varför?
De använder en gummiblandning med hög halt av naturgummi och silica, kombinerat med ett väldigt djupt mönster.

"Traktor-grepp" i terrängen
Motoz däck är designade i Australien för tuffa förhållanden.
Mönsterdjup: De har ofta betydligt djupare klackar än sina konkurrenter.
Självrensning: De är exceptionellt bra på att kasta ur sig lera och grus, vilket bibehåller fästet även när underlaget blir mjukt.

Resultat:
Slits långsammare

Riktig offroad-prestanda
Tractionator är inte ett "låtsas-offroad"-däck.
De ger:
Stark drivning i lösgrus
Bra bett i sand
Stabilitet i lera
Mindre slir vid klättring
Stabilt på asfalt (för att vara grovdäck)
Mindre "svaj"
Klarar motorvägsfart
Mindre värmeproblem

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Last edited:
Varför?
De använder en gummiblandning med hög halt av naturgummi och silica, kombinerat med ett väldigt djupt mönster.

"Traktor-grepp" i terrängen
Motoz däck är designade i Australien för tuffa förhållanden.
Mönsterdjup: De har ofta betydligt djupare klackar än sina konkurrenter.
Självrensning: De är exceptionellt bra på att kasta ur sig lera och grus, vilket bibehåller fästet även när underlaget blir mjukt.

Resultat:
Slits långsammare

Riktig offroad-prestanda
Tractionator är inte ett "låtsas-offroad"-däck.
De ger:
Stark drivning i lösgrus
Bra bett i sand
Stabilitet i lera
Mindre slir vid klättring
Stabilt på asfalt (för att vara grovdäck)
Mindre "svaj"
Klarar motorvägsfart
Mindre värmeproblem

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Tack för input!

Tror du dessa passar på en Stark Varg (det är ju en lätt hoj) eller är de gjorda för tyngre hojar?

Butiken hade Trailmax Raid som förslag, men som jag förstår så är det för 700cc hojar på 200kg typ. Det är nog ganska stor skillnad på en ren endurohoj och en "äventyrshoj".

Är Motoz däcken billigare än för exempel Trailmax också?
 
Tack för input!

Tror du dessa passar på en Stark Varg (det är ju en lätt hoj) eller är de gjorda för tyngre hojar?

Butiken hade Trailmax Raid som förslag, men som jag förstår så är det för 700cc hojar på 200kg typ. Det är nog ganska stor skillnad på en ren endurohoj och en "äventyrshoj".

Är Motoz däcken billigare än för exempel Trailmax också?
Kör desert ht på min ktm 500. Adv byggd. Kört bla TET Norge, Balkan mm

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Jag har en nybörjarfråga.

Om man har en endurohoj, typ 120kg. Men skall köra en hel del på vanlig gata. Man önskar inte supermotardfälgar eller däck, utan kör 21/18 setup. Och man behöver däck som skall klara lite grus och skog osv, men även gå rätt bra på asfalt.

Vilka däck väljer man?

Har fått rekommenderat Trailmax Raid, men som jag förstått är detta för mycket tyngre motorcyklar och det kommer bli tung på en endurohoj. Finns det bättre altiernativ?

Är Anakee Wild bättre?
Eller Pirelli MT21?

Vad använder ni som kör en endurohoj mycket på asfalt? Fint med alternativ där bakdäck och framdäck slits relativt lika. Det skall eventuellt monteras på en stark varg som har mycket vridmoment men är relativt lätt.

Viktig att behålla den lekfulla känslan.

Kom gärna med förslag och motivation, och vad man skall tänka på!
Jag har MEFO MFE 99 "super explorer" på min KTM 450, dom verkar vara helt OK på det mesta oväntade där ute i vildmarken. Dock skulle jag inte ta dom till skogen en regnig och lerig dag.

IMG_7599.JPG


Fast tvåkammargaffeln kom ju 2007(eller 2006?) på sx så jag skulle ju inte köpa äldre gaffel än det.

Tackar för alla bra förslag boys, även dom vetenskapliga med matematik och fysiska beräkningar. Dessvärre rullar pärlorna för grisen nu då jag inser att det lutar åt två hojar i alla fall. Jag är ändå ganska bekväm av mig så jag skulle inte orka byta fjädrar på en hoj utan då blir det en MX-hoj och så min enduro.

Grejen är att jag vill prova flyga i luften ... nu får jag handsvett bara av att skriva och tänka på det 😵‍💫 .. för att ha det gjort. Jag får inte dö utan att ha provat. Sen vet jag inte hur lämpligt det är, jag behöver nog dom hårdaste styvaste fjädrarna som finns till en mx-hoj, jag anar att jag väger typ 100 kg fortfarande. Jag gillar att äta.

Sen det där med att landa på "där det är tänkt att landa", är nästa kapitel. Jag kan gasa, hoppa och flyga, men sen ... ? Fan det pirrar redan i magen!

Och jag har ju kört med min enduro (350) på crossbanan i Tuvängen ganska mycket. Över hoppen flyger jag inte hela hoppet. Jag "plattlandar" ovanpå hoppet, jag vågar egentligen inte gasa på så jag klarar hela hoppet då det är väldigt korta bromssträckor på den banan. Kommunen har minskat ner tomen där flera gånger så crossbanan har blivit en liten RC-bana .. :LOL:
 
Jag har MEFO MFE 99 "super explorer" på min KTM 450, dom verkar vara helt OK på det mesta oväntade där ute i vildmarken. Dock skulle jag inte ta dom till skogen en regnig och lerig dag.

View attachment 527684




Tackar för alla bra förslag boys, även dom vetenskapliga med matematik och fysiska beräkningar. Dessvärre rullar pärlorna för grisen nu då jag inser att det lutar åt två hojar i alla fall. Jag är ändå ganska bekväm av mig så jag skulle inte orka byta fjädrar på en hoj utan då blir det en MX-hoj och så min enduro.

Grejen är att jag vill prova flyga i luften ... nu får jag handsvett bara av att skriva och tänka på det 😵‍💫 .. för att ha det gjort. Jag får inte dö utan att ha provat. Sen vet jag inte hur lämpligt det är, jag behöver nog dom hårdaste styvaste fjädrarna som finns till en mx-hoj, jag anar att jag väger typ 100 kg fortfarande. Jag gillar att äta.

Sen det där med att landa på "där det är tänkt att landa", är nästa kapitel. Jag kan gasa, hoppa och flyga, men sen ... ? Fan det pirrar redan i magen!

Och jag har ju kört med min enduro (350) på crossbanan i Tuvängen ganska mycket. Över hoppen flyger jag inte hela hoppet. Jag "plattlandar" ovanpå hoppet, jag vågar egentligen inte gasa på så jag klarar hela hoppet då det är väldigt korta bromssträckor på den banan. Kommunen har minskat ner tomen där flera gånger så crossbanan har blivit en liten RC-bana .. :LOL:

Jag är inte så säker på att du kommer hoppa över hoppen även om du köper en crosshoj.

Får du inte prova en crosshoj av någon så att du får känna på skillnaden innan du springer och köper en till hoj?

Och hur mycket har du hunnit testa andra inställningar på fjädringen du har?
 
Jag är inte så säker på att du kommer hoppa över hoppen även om du köper en crosshoj.

Får du inte prova en crosshoj av någon så att du får känna på skillnaden innan du springer och köper en till hoj?

Och hur mycket har du hunnit testa andra inställningar på fjädringen du har?
Nej, jag vill inte utsätta andras hojar för min vikt, eller klumpighet. Kanske i så fall hyra en MX, nånstans. Sen är jag ganska osäker egentligen, jag har dessvärre intensiv höjdskräck.

Jag har lekt en del med mina fjädrar på både min 350 och 450. 350in verkar ha skönare och mjukare möjligheter och jag har faktiskt styvat till fjädrarna till max en period just för att kunna hoppa / landa bättre på crossbanan. Det har dock inte varit tillräckligt styvt och hojen blev väldigt ostabil på väg sen, möjligtvis pga obalans fram/bak. Sen är jag medveten om att jag har för mjuka fjädrar för min vikt, om jag kollar tabellerna i manualen.

Hojen har 2 hjul och ska rulla fint på moder jord. Tänkte mest bara prova det där med att flyga genom luften, lite.. Usch nu får jag handsvett igen. Finns det andra tunga grisar som gärna hoppar högt och långt på hoj?
 
Nej, jag vill inte utsätta andras hojar för min vikt, eller klumpighet. Kanske i så fall hyra en MX, nånstans. Sen är jag ganska osäker egentligen, jag har dessvärre intensiv höjdskräck.

Jag har lekt en del med mina fjädrar på både min 350 och 450. 350in verkar ha skönare och mjukare möjligheter och jag har faktiskt styvat till fjädrarna till max en period just för att kunna hoppa / landa bättre på crossbanan. Det har dock inte varit tillräckligt styvt och hojen blev väldigt ostabil på väg sen, möjligtvis pga obalans fram/bak. Sen är jag medveten om att jag har för mjuka fjädrar för min vikt, om jag kollar tabellerna i manualen.

Hojen har 2 hjul och ska rulla fint på moder jord. Tänkte mest bara prova det där med att flyga genom luften, lite.. Usch nu får jag handsvett igen. Finns det andra tunga grisar som gärna hoppar högt och långt på hoj?

Jag tror inte du behöver oroa dig för att din vikt tar hårdare på en hoj än vad en tränad förare gör även om denne väger 30kg mindre än dig.

Vet du att du har för mjuka fjädrar så börja där istället för att köpa en till hoj.

Hur styvade du till fjädrarna? Svetsade du på extra material på dem? Frågan är retorisk.
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för att din vikt tar hårdare på en hoj än vad en tränad förare gör även om denne väger 30kg mindre än dig.

Vet du att du har för mjuka fjädrar så börja där istället för att köpa en till hoj.

Hur styvade du till fjädrarna? Svetsade du på extra material på dem? Frågan är retorisk.
ok, ja jag borde byta fjädrar. Men jag gillar att ha dom där mjuka fjädrarna på endurohojarna. Även om tabellen visar att jag borde ha en styvare bakfjäder t ex så gillar jag att sänka den befintliga till i princip vågrätt läge på svingen, om jag kollar från sidan med mig på. Dessvärre inget att hoppa med då, men oj vad skönt det är att sitta länge och köra på sörmlands guppiga grusvägar.

Hur jag styvade... nej, jag bara förspännde, typ skruvade på pre-load muttern och höjde hojen. Fjädern blev ju inte direkt hårdare av det, som du sa tidigare hamnade jag bara högre upp från marken.

Jag får ordna nån begagnad MX och hoppa mig mätt på en crossbana senare i sommar. På nåt sätt känns det som att jag inte är gjord för det, och att det kommer bygga på en negativ karma att trotsa gravitationen så där.
 
Jag har en nybörjarfråga.

Om man har en endurohoj, typ 120kg. Men skall köra en hel del på vanlig gata. Man önskar inte supermotardfälgar eller däck, utan kör 21/18 setup. Och man behöver däck som skall klara lite grus och skog osv, men även gå rätt bra på asfalt.

Vilka däck väljer man?

Har fått rekommenderat Trailmax Raid, men som jag förstått är detta för mycket tyngre motorcyklar och det kommer bli tung på en endurohoj. Finns det bättre altiernativ?

Är Anakee Wild bättre?
Eller Pirelli MT21?

Vad använder ni som kör en endurohoj mycket på asfalt? Fint med alternativ där bakdäck och framdäck slits relativt lika. Det skall eventuellt monteras på en stark varg som har mycket vridmoment men är relativt lätt.

Viktig att behålla den lekfulla känslan.

Kom gärna med förslag och motivation, och vad man skall tänka på!
Har du tittat något på dessa?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top