Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag tänker lite på att skaffa motocrossfjädring på min KTM 350, tillfälligt om inget annat, just för att köra bra på en typisk motocrossbana.
Normalt brukade jag värma upp på Tuvängens mx-bana innan jag gav mig in på skogsbanan / enduro, men deras bana verkar vara ganska liten, nästan som en slags juniorbana. Man kommer sällan upp i fart på ett säkert sätt, och gör man det så blir bromssträckan väldigt kort innan nästa kurva. Det känns ganska begränsat.
Botkyrka MK har en stor och dynamisk mx-bana, kommer dock ihåg att jag inte riktigt kunde nyttja den till fullo med min EXC-F 350 endurohoj pga fjädringen och dämpning. Utöver höga pucklar är också vissa hopp höga, manar till flygcert på vissa.
Skulle det räcka att bara styva upp fjädern på min KTM eller är det en ide att köpa nya fjädrar, kanske hela dämpningsmodulerna?
.. sen är jag inte ens säker på om jag vill flyga genom luften som dom gör. Men något intressant att prova. En köttbit som jag jobbar bäst från markhöjd.
"Styva upp fjädern"? Jag gissar att du menar att öka förspänningen på fjädern och det ändrar bara höjden på hojen och en höjd bakände kommer bara kännas som en hoj med brantare gaffelvinkel, nervösare på räkorna och lite mer lättsvängd i kurvorna. Någon ökad styvhet när du landar i hoppen kommer du inte känna.
Styvare fjädrar får man bara genom att byta fjädrar.
Lite ökad kompressionsdämpning kan hjälpa lite men det är ju sånt du måste lära dig att känna och justera.
För en seriös crossförare så räcker det inte att bara styva upp en exc men för dig skulle jag gissa att det räcker med styvare fjädrar.