Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag tänker lite på att skaffa motocrossfjädring på min KTM 350, tillfälligt om inget annat, just för att köra bra på en typisk motocrossbana.

Normalt brukade jag värma upp på Tuvängens mx-bana innan jag gav mig in på skogsbanan / enduro, men deras bana verkar vara ganska liten, nästan som en slags juniorbana. Man kommer sällan upp i fart på ett säkert sätt, och gör man det så blir bromssträckan väldigt kort innan nästa kurva. Det känns ganska begränsat.

Botkyrka MK har en stor och dynamisk mx-bana, kommer dock ihåg att jag inte riktigt kunde nyttja den till fullo med min EXC-F 350 endurohoj pga fjädringen och dämpning. Utöver höga pucklar är också vissa hopp höga, manar till flygcert på vissa.

Skulle det räcka att bara styva upp fjädern på min KTM eller är det en ide att köpa nya fjädrar, kanske hela dämpningsmodulerna?

.. sen är jag inte ens säker på om jag vill flyga genom luften som dom gör. Men något intressant att prova. En köttbit som jag jobbar bäst från markhöjd.

"Styva upp fjädern"? Jag gissar att du menar att öka förspänningen på fjädern och det ändrar bara höjden på hojen och en höjd bakände kommer bara kännas som en hoj med brantare gaffelvinkel, nervösare på räkorna och lite mer lättsvängd i kurvorna. Någon ökad styvhet när du landar i hoppen kommer du inte känna.

Styvare fjädrar får man bara genom att byta fjädrar.
Lite ökad kompressionsdämpning kan hjälpa lite men det är ju sånt du måste lära dig att känna och justera.

För en seriös crossförare så räcker det inte att bara styva upp en exc men för dig skulle jag gissa att det räcker med styvare fjädrar.

Jag tänker lite på att skaffa motocrossfjädring på min KTM 350, tillfälligt om inget annat, just för att köra bra på en typisk motocrossbana.

Normalt brukade jag värma upp på Tuvängens mx-bana innan jag gav mig in på skogsbanan / enduro, men deras bana verkar vara ganska liten, nästan som en slags juniorbana. Man kommer sällan upp i fart på ett säkert sätt, och gör man det så blir bromssträckan väldigt kort innan nästa kurva. Det känns ganska begränsat.

Botkyrka MK har en stor och dynamisk mx-bana, kommer dock ihåg att jag inte riktigt kunde nyttja den till fullo med min EXC-F 350 endurohoj pga fjädringen och dämpning. Utöver höga pucklar är också vissa hopp höga, manar till flygcert på vissa.

Skulle det räcka att bara styva upp fjädern på min KTM eller är det en ide att köpa nya fjädrar, kanske hela dämpningsmodulerna?

.. sen är jag inte ens säker på om jag vill flyga genom luften som dom gör. Men något intressant att prova. En köttbit som jag jobbar bäst från markhöjd.

Ring Kumlins eller motsvarande så kan de svara ganska snabbt på dina frågor. De har erfarenhet och mycket insamlad data från många olika förare och tester. För en som inte tävlar kan de nog använda en standard mall så att det blir väldigt bra. För de som tävlar (främst elit) så gör man lite till men efter en hel del körning och testning.
Du kan även kolla själv i de mallar/tabeller som finns på fjädertillverkarnas hemsida. Stämde ganska exakt på mig med det som Kumlins kom fram till.

Min hoj kändes väldigt fjångig med std. fjädrarna och jag hade väldigt dålig känsla på den. Vi samtalade lite och stegade upp två nivåer på styvheten på fjädrarna (jag bytte fjädrar både fram och bak). Viktigt också att det görs rätt både fram och bak så du får balans. Jag har fått mycket hjälp med inställningarna och använder en mall beroende på bana, underlag och känsla.

Jag har en nybörjarfråga.

Om man har en endurohoj, typ 120kg. Men skall köra en hel del på vanlig gata. Man önskar inte supermotardfälgar eller däck, utan kör 21/18 setup. Och man behöver däck som skall klara lite grus och skog osv, men även gå rätt bra på asfalt.

Vilka däck väljer man?

Har fått rekommenderat Trailmax Raid, men som jag förstått är detta för mycket tyngre motorcyklar och det kommer bli tung på en endurohoj. Finns det bättre altiernativ?

Är Anakee Wild bättre?
Eller Pirelli MT21?

Vad använder ni som kör en endurohoj mycket på asfalt? Fint med alternativ där bakdäck och framdäck slits relativt lika. Det skall eventuellt monteras på en stark varg som har mycket vridmoment men är relativt lätt.

Viktig att behålla den lekfulla känslan.

Kom gärna med förslag och motivation, och vad man skall tänka på!

Jag har en nybörjarfråga.

Om man har en endurohoj, typ 120kg. Men skall köra en hel del på vanlig gata. Man önskar inte supermotardfälgar eller däck, utan kör 21/18 setup. Och man behöver däck som skall klara lite grus och skog osv, men även gå rätt bra på asfalt.

Vilka däck väljer man?

Har fått rekommenderat Trailmax Raid, men som jag förstått är detta för mycket tyngre motorcyklar och det kommer bli tung på en endurohoj. Finns det bättre altiernativ?

Är Anakee Wild bättre?
Eller Pirelli MT21?

Vad använder ni som kör en endurohoj mycket på asfalt? Fint med alternativ där bakdäck och framdäck slits relativt lika. Det skall eventuellt monteras på en stark varg som har mycket vridmoment men är relativt lätt.

Viktig att behålla den lekfulla känslan.

Kom gärna med förslag och motivation, och vad man skall tänka på!
Helt klart, Motoz tractionator.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Jag hade nog försökt hitta en stötdämpare och gaffelben från en KTM SX nånting, vilka årsmodeller som passar kan tvåtaktsmannen hjälpa till med. Det tar bara 15-30 minuter att byta fjädring och då fungerar det bättre på crossbanan med både rätt fjädrar och shimsstackar. När du se ska köra enduro så byter du tillbaka.
Att köra crossfjädring i skogen är inte särskilt skoj, det blir väldigt struttigt och tröttande där du vill ha följsamhet.

Med crossfjädring och ett motardkit blir även gocartbana och Moto Gymkhana oerhört roligt!
:)

Det är väll olika stötdämpare mellan crossen och enduro. KTM enduro har inte länkage.
Får han bara rätt fjädrar för sin vikt tror jag det hjälper gott för hans nivå

Det är väll olika stötdämpare mellan crossen och enduro. KTM enduro har inte länkage.
Vi får nog ta det från början. En nybörjare är visserligen hjälpt av bra fjädring, men det är sällan det viktigaste. Problemet uppstår när halvdana förare (där ingår jag) inte riktigt klarar de största hoppen och plattlandar, då märks det uppenbart om det är endurofjädring. Strunta i att plattlanda och antingen hoppa ordentligt och landa där det är tänkt eller rulla hoppet så duger endurofjädring långt.

Sedan är det inte fjädern som är problemet (den skall bara hålla din vikt och är samma mellan cross och enduro), det är kompression och retur som ger problem. Skruva in båda om du skall köra crossbana i hög fart istället för stenig terräng.

Du has helt rätt!

"-Tänkte inte på det"

/Uppfinnaren i Sundbyberg

Jag hade nog försökt hitta en stötdämpare och gaffelben från en KTM SX nånting, vilka årsmodeller som passar kan tvåtaktsmannen hjälpa till med. Det tar bara 15-30 minuter att byta fjädring och då fungerar det bättre på crossbanan med både rätt fjädrar och shimsstackar. När du se ska köra enduro så byter du tillbaka.
Att köra crossfjädring i skogen är inte särskilt skoj, det blir väldigt struttigt och tröttande där du vill ha följsamhet.

Med crossfjädring och ett motardkit blir även gocartbana och Moto Gymkhana oerhört roligt!
:)

Du har förvisso rätt men jag tror att Uncle tom kör på en sådan nivå att kan klarar crossbanan utmärkt med endurodämparna om han byter till styvare fjädrar.
Då blir den förvisso onödigt styv i enduroskogen, ett problem han förstås slipper om han skaffar dubbel uppsättning med dämpare.

EXC har väl fortfarande PDS bak och SX har länkage sedan 2011 så bakdämparen är nog inte bara att byta. Möjligen då en bakdämpare från SX 2007-2011 men då behöver man kolla att längden är samma, jag tror det men jag är inte helt säker.
Jag kan eventuellt ha måtten antecknade men det är en hel del luckor i min lista.

Vi får nog ta det från början. En nybörjare är visserligen hjälpt av bra fjädring, men det är sällan det viktigaste. Problemet uppstår när halvdana förare (där ingår jag) inte riktigt klarar de största hoppen och plattlandar, då märks det uppenbart om det är endurofjädring. Strunta i att plattlanda och antingen hoppa ordentligt och landa där det är tänkt eller rulla hoppet så duger endurofjädring långt.

Sedan är det inte fjädern som är problemet (den skall bara hålla din vikt och är samma mellan cross och enduro), det är kompression och retur som ger problem. Skruva in båda om du skall köra crossbana i hög fart istället för stenig terräng.

Visst, man kan köra runt problemen och man behöver definitivt ändra inställningar på sina dämpare men nja, lägger man in en 100kg förare med en 2017 EXC350 så blir rekommendationen 0.51 i gaffeln och 7.5/9.0 bak för motocross, och för enduro blir istället rekommendationen 0.48 resp och 7.5/9.0 bak.

Alltså samma fjäder bak men klart styvare gaffel för motocross än enduro och personligen tror jag det skulle sluta med att jag även skulle byta bakfjäder om jag ville köra crossbana med en EXC.

Jag brukar kolla rekommenderade fjädrar hos racetech för att få en indikation även om dom brukar rekommendera lite väl mjuka fjädrar men vet man om det så kan man justera och välja lite styvare.

Men det går ju att bygga en PDS-dämpare för crossbanan om man nu vill ha dubbla uppsättningar.
Gaffel går att använda från -03 när 26mm axeln kom.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back