Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Boris körde ju på Saxtorp med en LC4 med dakar-tank och smiskade en och annan motionär på ren crosshoj så nog kan man smiska crosshojar med en EXC på crossbanan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag vill inte utsätta andras hojar för min vikt, eller klumpighet. Kanske i så fall hyra en MX, nånstans. Sen är jag ganska osäker egentligen, jag har dessvärre intensiv höjdskräck.Jag är inte så säker på att du kommer hoppa över hoppen även om du köper en crosshoj.
Får du inte prova en crosshoj av någon så att du får känna på skillnaden innan du springer och köper en till hoj?
Och hur mycket har du hunnit testa andra inställningar på fjädringen du har?
Nej, jag vill inte utsätta andras hojar för min vikt, eller klumpighet. Kanske i så fall hyra en MX, nånstans. Sen är jag ganska osäker egentligen, jag har dessvärre intensiv höjdskräck.
Jag har lekt en del med mina fjädrar på både min 350 och 450. 350in verkar ha skönare och mjukare möjligheter och jag har faktiskt styvat till fjädrarna till max en period just för att kunna hoppa / landa bättre på crossbanan. Det har dock inte varit tillräckligt styvt och hojen blev väldigt ostabil på väg sen, möjligtvis pga obalans fram/bak. Sen är jag medveten om att jag har för mjuka fjädrar för min vikt, om jag kollar tabellerna i manualen.
Hojen har 2 hjul och ska rulla fint på moder jord. Tänkte mest bara prova det där med att flyga genom luften, lite.. Usch nu får jag handsvett igen. Finns det andra tunga grisar som gärna hoppar högt och långt på hoj?
ok, ja jag borde byta fjädrar. Men jag gillar att ha dom där mjuka fjädrarna på endurohojarna. Även om tabellen visar att jag borde ha en styvare bakfjäder t ex så gillar jag att sänka den befintliga till i princip vågrätt läge på svingen, om jag kollar från sidan med mig på. Dessvärre inget att hoppa med då, men oj vad skönt det är att sitta länge och köra på sörmlands guppiga grusvägar.Jag tror inte du behöver oroa dig för att din vikt tar hårdare på en hoj än vad en tränad förare gör även om denne väger 30kg mindre än dig.
Vet du att du har för mjuka fjädrar så börja där istället för att köpa en till hoj.
Hur styvade du till fjädrarna? Svetsade du på extra material på dem? Frågan är retorisk.

Har du tittat något på dessa?Jag har en nybörjarfråga.
Om man har en endurohoj, typ 120kg. Men skall köra en hel del på vanlig gata. Man önskar inte supermotardfälgar eller däck, utan kör 21/18 setup. Och man behöver däck som skall klara lite grus och skog osv, men även gå rätt bra på asfalt.
Vilka däck väljer man?
Har fått rekommenderat Trailmax Raid, men som jag förstått är detta för mycket tyngre motorcyklar och det kommer bli tung på en endurohoj. Finns det bättre altiernativ?
Är Anakee Wild bättre?
Eller Pirelli MT21?
Vad använder ni som kör en endurohoj mycket på asfalt? Fint med alternativ där bakdäck och framdäck slits relativt lika. Det skall eventuellt monteras på en stark varg som har mycket vridmoment men är relativt lätt.
Viktig att behålla den lekfulla känslan.
Kom gärna med förslag och motivation, och vad man skall tänka på!
Jag har slang idag men för att slippa punka vill jag beställa mousse men har svårt att veta vad jag ska lägga i inkorgen.
Jag kör mest enduro på stenig och lite bergiga banor och där vill jag verkligen ha grepp. Jag kör även en hel del på crossbanan också (superkul) och gissar att mjuk mousse kanske inte är till en fördel där?
Det finns mjuka och fina enduro mousse och jag gissar att de ligger på 0.5 bar?
Är 0.8 tillräckligt mjuka för enduro eller blir de inte tillräckligt förlåtande?
Finns även 1.2 men de är kanske alldeles för hårda för skogen men förmodligen perfekta för crossbanan?
Hur ska jag tänka?
TublissJag har slang idag men för att slippa punka vill jag beställa mousse men har svårt att veta vad jag ska lägga i inkorgen.
Jag kör mest enduro på stenig och lite bergiga banor och där vill jag verkligen ha grepp. Jag kör även en hel del på crossbanan också (superkul) och gissar att mjuk mousse kanske inte är till en fördel där?
Det finns mjuka och fina enduro mousse och jag gissar att de ligger på 0.5 bar?
Är 0.8 tillräckligt mjuka för enduro eller blir de inte tillräckligt förlåtande?
Finns även 1.2 men de är kanske alldeles för hårda för skogen men förmodligen perfekta för crossbanan?
Hur ska jag tänka?
Bara så att vi är tydliga här: Förspänning ändrar två saker, det ena är att du höjer eller sänker hojen för att kompensera för en större last för att du vill bibehålla geometrin som konstruktören tänkt ut. Det andra är att mer förspänning innebär att det krävs mer kraft innan fjädern börjar röra sig, den blir med andra ord mer och mer okänslig och tar inte de små ändringarna i underlaget som man vill för att bibehålla fästet. Drar du på förspänning med t ex 10kg så innebär det att det krävs 10kg innan fjädern börjar röra sig.Hur jag styvade... nej, jag bara förspännde, typ skruvade på pre-load muttern och höjde hojen. Fjädern blev ju inte direkt hårdare av det, som du sa tidigare hamnade jag bara högre upp från marken.
|
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller