Jag fick hålla på ett j-a tag för att ens få muttern att börja rotera. Jag satt med förstornings-glas för att försöka se om det hade blivit märken på någon av de yttre gängorna som muttern fastnade i men hittade inget anmärkningsvärt. Jag filade lite på de ställen jag tyckte det såg illa ut men tror faktiskt inte att det hjälpte.
Eftersom min största skifta inte var helt fast i sitt läge så åkte köpte en 28 mm ringnyckel. Jag satte up ett fast mothåll på den ena sidanoch på den andra så hade jag en (1m) förlängare till spärrskaftet. Sedan var det bara att börja jucka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka...mååånga gånger. I det nedre läget så tog jag i lite mer med fart och hoppades på att något skulle släppa där inne. Efter en lång tids ihärdigt arbete så började det faktiskt hända något. Muttern började gå runt. Men inte så att gängorna hade gått av, utan mer som att skruva av den som vanligt, fast mycket, mycket trögare och jag behövde fortfarande förlängaren.
Min gissning är att original axeln inte klarar av rätt moment hur många gånger som helst och efter ett tag så ger gängorna med sig. I det här fallet så misstänker jag att gängorna höll på vippen och när jag drog åt sist så hände det något. Inget jag kände av men som visade sig när jag skulle lossa. Gissningsvis så lossade muttern en aning och sedan fastnade den i gängan och det var då L-klacken fick stryk. Som ni kan se på bilden så har axeln varit inne hela vägen. Andra hoj-märken har andra lösningar på det här och jag vet inte om jag är beredd att säga att de är bättre. Den nya muttern som jag köpte är i alu och jag funderar på om den kan ta samma moment som det står i boken (för en mutter i stål)?
Så... nu kan jag iaf komma åt bromsarna, som var det egentliga problemet jag ville lösa.
Här nedan är en bild på axeln, L-klacken och gängorna.
View attachment 523546