Bilrelaterade diskussioner

Vet inte heller om jag ska skriva i förbannat tråden eller här, men servostyrningen har börjat låta illa på kallstart. Kollar i burken för styrservooljan, kolsvart/brunt och separerat. :/

Ja, jag vet, får skylla mig själv, men på något sätt tänker jag att om man fortfarande serverar bilen på märkesverkstad varje år för många tusen kronor, så förväntar jag mig att sådant skall vara i skick, eller? :va
Oooch det samma gäller kylvätskan, självklart.
Då har jag kvitto på att de uttryckligen tagit extra betalt för att byta just kylvätska.

Ollon, jag har inte tid att byta den nu. Får hoppas på plusgrader och väl dimensionerad vattenpump.
Servooljan gick ju i alla fall fort, och nu är det tyst en stund, men denna får klara sig någon vecka.

Dimbakljus är på 22W (motsv), dvs som bromsljus eller blinkers. Kör inte så nära så att det blir ett problem. ”Bländad”? Nja…

Med vänlig hälsning,
Ja, märkligt om man blir bländad.
Möjligen kan det anses obehagligt, kanske främst för att personen blir uppretad att någon annan ”gör fel”

Möjligen kan det anses obehagligt, kanske främst för att personen blir uppretad att någon annan ”gör fel”

Jag kan tänka att det är självmarkerande för ovana bilister, dvs de tittar in i det som stör istället för där de borde. Vare sig det är dimbakljus eller backspegel.

Sedan att irritera sig på andra trafikanter… det har man ju verkligen inget för. :)

Med vänlig hälsning,

Närsynta har oftast sämre mörkerseende och en del folk som är extremt snabba att trycka på knappen när de ser en liten dimbank på ett fält och sen kör kör med det ljuset tänt veckovis är jävligt bra irriterande att komma ikapp

Ny EGR fixad... Ryckningar sporadiskt och inga andra symptom är ganska hög sannolikhet att det är just EGR. Så jag börjar i den änden och får se om det hjälper. Lätt arbete bortsett från en engångsklämma som fick lösas med lite extra fix.IMG_20251009_173738881_HDR.jpgIMG_20251009_155551972_HDR~2.jpg

Vad har hänt här?

Mätarställningen går upp och ner, eller är det besiktningen som slarvat?

Det är väl bara en gång som avläst mätarställning hoppar neråt?

Sedan är den utannonserad ett par gånger med högre mätarställning, alltså antagligen har den ärliga körsträckan angetts några gånger men några andra gånger har antagligen mätarens körsträcka angetts i annonsen.

Sen måste ju någon ägare haft väldigt nära till verkstad och bilprovning då exakt samma miltal angetts vid ombesiktning.

Avläst körsträcka:
Screenshot 2025-10-16 at 12-12-46 ABF196 Citroën C4 Picasso Grå 2013 - Biluppgifter.se.png

Avläst och utannonserad körsträcka:
Screenshot 2025-10-16 at 12-18-29 ABF196 Citroën C4 Picasso Grå 2013 - Biluppgifter.se.png

Last edited:
Det är väl bara en gång som avläst mätarställning hoppar neråt?

Sedan är den utannonserad ett par gånger med högre mätarställning, alltså antagligen har den ärliga körsträckan angetts några gånger men några andra gånger har antagligen mätarens körsträcka angetts i annonsen.

Sen måste ju någon ägare haft väldigt nära till verkstad och bilprovning då exakt samma miltal angetts vid ombesiktning.

Avläst körsträcka:
View attachment 522195

Avläst och utannonserad körsträcka:
View attachment 522197
Varifrån kommer dessa olika data?

En nära bekant köpte en ny Ford för att ha i jobbet som innebar massvis av körning, efter 12000 mil ungefär la hastighetsmätaren av och dom satte in en ny som visade noll på garantin.

Efter flera påpekanden om att körsträckan inte stämde och löften om att få det fixat på nästa service så sket han i det, körde lika mycket till och bytte in bilen hos samma fordhandlare...

Ahh, ser nu. Tack. Finns ett val "Inkludera annonser Y/N"
Skumt detta

Nej inte särskilt skumt, det är ganska klart vad mätaren är väl utbytt och sen har den annonserats ut med lite olika mil angivna. Man kan väl tänka sig att de som annonserat har haft insikt i att bilen gått lite längre men kanske oklart exakt hur mycket.

Nej inte särskilt skumt, det är ganska klart vad mätaren är väl utbytt och sen har den annonserats ut med lite olika mil angivna. Man kan väl tänka sig att de som annonserat har haft insikt i att bilen gått lite längre men kanske oklart exakt hur mycket.
Men hur förklarar det at kurvan går ned, upp, ned, upp och sedan ned?
Ett mätarbyte borde innebära ned en gång.
Men du har säkert rätt, kan vara flera som "gissar" måtarställning

Men hur förklarar det at kurvan går ned, upp, ned, upp och sedan ned?
Ett mätarbyte borde innebära ned en gång.
Men du har säkert rätt, kan vara flera som "gissar" måtarställning

Läs några gånger till.
Förslagsvis kan du ju titta på första grafen utan mätarställning från annonser.
Den går bara ner en gång.

Nu var det ju dags igen, dödaris på rutorna i morse .

V70'n har ju så äckligt dålig defroster, varmt blir det, men inte riktigt innan man börjar köra, svårt att köra så mycket innan man ser ut.
Skrapa rutorna går ju på 30 sekunder, men sen tar det ju ändå 20 min innan man ser ut, blåser fuktig luft av djävulen och fryser pp nytt både inne och ute.

:mad:

Nu var det ju dags igen, dödaris på rutorna i morse .

V70'n har ju så äckligt dålig defroster, varmt blir det, men inte riktigt innan man börjar köra, svårt att köra så mycket innan man ser ut.
Skrapa rutorna går ju på 30 sekunder, men sen tar det ju ändå 20 min innan man ser ut, blåser fuktig luft av djävulen och fryser pp nytt både inne och ute.

:mad:
Det är ju lite konstigt, en "Svensk" bil ska väl vara byggd för vårat klimat?

Alla mina gamla Saabar hade värme som räckte till och blev över.

Att dety blåser fuktig luft länge kan ju bero på att någon avrinning från värmepaketet är tät så att det står vatten i plastbaljan.

En bekant hade det problemet, plus att det luktade ruttet, han tog en innervire till en cykelbroms, satte den i skruvdragaren och borrade sig igenom gunket i dräneringen och sedan funkade det bra

Det är ju lite konstigt, en "Svensk" bil ska väl vara byggd för vårat klimat?

Alla mina gamla Saabar hade värme som räckte till och blev över.

Att dety blåser fuktig luft länge kan ju bero på att någon avrinning från värmepaketet är tät så att det står vatten i plastbaljan.

En bekant hade det problemet, plus att det luktade ruttet, han tog en innervire till en cykelbroms, satte den i skruvdragaren och borrade sig igenom gunket i dräneringen och sedan funkade det bra
Nåjo, det var betydligt mer kräcka i gamla 740's värme.
Du har rätt, jag borde antagligen riva värmepaketet och se om det går att städa ur. Ser inte fram emot det, den är ledsam att skruva på, något helvetiskt den där skapelsen.

Ändå är grundproblemet att det inte blir någon värme i maskinen på tomgång, kanske behöver termostaten bytas. Igen, sabla sorglig bil att göra något på.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back