Bilrelaterade diskussioner

Motorerna i gamla Saabar och Volvos hade väldigt dålig verkningsgrad och producerade därmed mycket mer värme än moderna motorer.
Moderna motorer använder dessutom en massa EGR för att pressa ner förbränningstemperaturen och därigenom produktionen av NOx. Det bidrar ytterligare till att minska överskottsvärmen från en motor.

Det gäller särskilt dieselmotorer så därav har modernare dieselbilar oftast en dieselvärmare. Nåt som inte behövdes på äldre bilar.

Storleken på värmepaketet är alltså inte den avgörande faktorn när det gäller värme.

Sen kan man ju fundera, vilken hårtork/varmluftspicka som helst ger ju värme på sekunder, så varför man inte bara sätter ett litet värmeelement i utblåset till rutorna på bilar som säljs i Norden kan jag inte förstå, sååå många hundra watt behöver du inte för att ta rutorna rena på någon minut, samt torka ur luften, och kan man göra en 18v värmepicka så kan man ha en generator/elsystem på en 2,5l femma som orkar driva det.....

Motorerna i gamla Saabar och Volvos hade väldigt dålig verkningsgrad och producerade därmed mycket mer värme än moderna motorer.
Moderna motorer använder dessutom en massa EGR för att pressa ner förbränningstemperaturen och därigenom produktionen av NOx. Det bidrar ytterligare till att minska överskottsvärmen från en motor.

Det gäller särskilt dieselmotorer så därav har modernare dieselbilar oftast en dieselvärmare. Nåt som inte behövdes på äldre bilar.

Storleken på värmepaketet är alltså inte den avgörande faktorn när det gäller värme.
Precis, man har alltså minskat utsläppen till att varje 10minuters körning måste föregås av en 30min tomgångskörning.
Bra där.

Jag skulle ju iofs inte kalla verkningsgraden för min Volvo sådär jättehög dock. Den är ju förvisso modernare än en 740, men vi pratar ändå bara 200hk och över litern per mil, vilket är i det närmaste amerikanska siffror.

Sen kan man ju fundera, vilken hårtork/varmluftspicka som helst ger ju värme på sekunder, så varför man inte bara sätter ett litet värmeelement i utblåset till rutorna på bilar som säljs i Norden kan jag inte förstå, sååå många hundra watt behöver du inte för att ta rutorna rena på någon minut, samt torka ur luften, och kan man göra en 18v värmepicka så kan man ha en generator/elsystem på en 2,5l femma som orkar driva det.....

Det finns 12V kupevärmare, det är som att ha katten flåsandes på rutan.
Jag satte en i traktorn som saknade värme, visst fick man upp en fläck precis där den blåste, men det var inte mer än så

Däremot kan man ju koppla in motor och kupevärmare i väggen så är det varmt redan när man kommer ut i bilen.

Jag har nu gett upp på timers då jag har så oregelbundna tider och istället installerat ett wifi-uttag, det har även mätning av förbrukningen.
1500W drar min bil inkopplad.
Det är väl vad hårtorkar/varmluftspickor drar också

Det har väl blivit lite vanligare med värmeslingor i rutorna.

Precis, man har alltså minskat utsläppen till att varje 10minuters körning måste föregås av en 30min tomgångskörning.
Bra där.

Jag skulle ju iofs inte kalla verkningsgraden för min Volvo sådär jättehög dock. Den är ju förvisso modernare än en 740, men vi pratar ändå bara 200hk och över litern per mil, vilket är i det närmaste amerikanska siffror.

Det finns ingen sån koppling mellan litereffekt och verkningsgrad.

Det finns 12V kupevärmare, det är som att ha katten flåsandes på rutan.
Jag satte en i traktorn som saknade värme, visst fick man upp en fläck precis där den blåste, men det var inte mer än så

Däremot kan man ju koppla in motor och kupevärmare i väggen så är det varmt redan när man kommer ut i bilen.

Jag har nu gett upp på timers då jag har så oregelbundna tider och istället installerat ett wifi-uttag, det har även mätning av förbrukningen.
1500W drar min bil inkopplad.
Det är väl vad hårtorkar/varmluftspickor drar också
Ja, något som du pluggar i cigguttaget kommer ju att vara för klent, men det kunde ju vara en fast installation, du har ju redan fläkten, så vad du behöver är ju några kilowatt i utblåsen.

Har en 1200w Defa, men den är åt skogen för klen, och tar inte fritt. En del av nyckeln där är ju att den sitter i golvbrunnen och är inte riktad direkt på fönstren. Sen sparkar man på skiten också, fast installation är bättre.
Sedan gör den ingen nytta om den inte är inkopplad.

Efter 3-4 timmar börjar det ju bli någon plusgrad i bilen, men med dagens elpris så kan man låta bilen stå igång över natten istället.

Nej, men dock förbrukning.

Förbrukningen har fortfarande ingen koppling till din litereffekt. Åtminstone så länge du låter bli att släppa ut hästkrafterna.

Förbrukningen beror ju däremot på motorns verkningsgrad samt fordonets egenskaper och i det fallet har ju moderna fordon bättre aerodynamik även om de idag också är både större och tyngre samt har mer utrustning som förbrukar energi.

Förbrukningen har fortfarande ingen koppling till din litereffekt. Åtminstone så länge du låter bli att släppa ut hästkrafterna.

Förbrukningen beror ju däremot på motorns verkningsgrad samt fordonets egenskaper och i det fallet har ju moderna fordon bättre aerodynamik även om de idag också är både större och tyngre samt har mer utrustning som förbrukar energi.
Fast, jag vet inte vart du fick litereffekt ifrån? Det har inte jag skrivit om...
Jag skrev om effekt mot förbrukning.

Ja, något som du pluggar i cigguttaget kommer ju att vara för klent, men det kunde ju vara en fast installation, du har ju redan fläkten, så vad du behöver är ju några kilowatt i utblåsen.

Har en 1200w Defa, men den är åt skogen för klen, och tar inte fritt. En del av nyckeln där är ju att den sitter i golvbrunnen och är inte riktad direkt på fönstren. Sen sparkar man på skiten också, fast installation är bättre.
Sedan gör den ingen nytta om den inte är inkopplad.

Efter 3-4 timmar börjar det ju bli någon plusgrad i bilen, men med dagens elpris så kan man låta bilen stå igång över natten istället.

Jo, men 1200W bränner nog upp din generator, det är liksom 100A extra belastning

ÅAS kostar en kinesisk dieselvärmare under tusenlappen, ger 2kW och kommer med en egen liten dieseltank om man ska installera den på en bensinare, eller inte vill koppla in den på bilens tank

Jo, men 1200W bränner nog upp din generator, det är liksom 100A extra belastning

ÅAS kostar en kinesisk dieselvärmare under tusenlappen, ger 2kW och kommer med en egen liten dieseltank om man ska installera den på en bensinare, eller inte vill koppla in den på bilens tank
Jo, men motorn levererar ca 150kw. Put bigger generator.... Du behöver också fundera över lite materialval och ett överhettningsskydd, men det känns som att en ingetgör av lite kaliber kan lösa detta om han bara vill och fått rätt dos kaffe.

Fast, jag vet inte vart du fick litereffekt ifrån? Det har inte jag skrivit om...
Jag skrev om effekt mot förbrukning.

Bra där.

Min gamla diesel-Honda hade något som verkade som vattenkanaler vid avgasportarna (1.6 i-dtec), den är nog något av det snabbaste på att ge värme jag stött på hos en oljebrännare.

Hittade av en slump ett fel på iCarsoft som jag tänkte det kan vara bra att dela med mig av.
Hade fem felkoder på motorstyrningen och när jag två dagar senare skulle friska upp minnet vilka dom fem felkoderna var så ställde jag den först på svenska innan jag scannade efter fel och blev förvånad att nu fanns det ju helt plötsligt inte några felkoder.
Ändrade tillbaka till engelska och läste in på nytt och då fanns felkoderna där igen.

Verkar vara en bugg med språket på dom här.
1000050845.jpg

Jag fick låna en yestertechbil idag när min bil behövde ny elektronik. Det brummade fortfarande, men kändes plötsligt som att det fanns 40 hk totalt. 20251017_130054(1).jpg

Bytte låskista i förardörren på Volvo V60 2012. Förut så låste den sällan upp sig när man det. Köpte en "pirat" från Autodoc. Vilket skit att byta.

NU fungarar dörrlåset men istället slutade panelen på förardörren fungera. Alltså 4x fönsterhissar, låsning av bilen och backspegeljustering.
Säkringar hela (2st?). Stod inget om reläer i I-boken (såklart).
Så fönstret är 17cm från botten nu, i bakkant alltså, eftersom man skulle sänka den för att få loss den från dörrsidan med hiss.

Provade lägga av batteriet nu.

Vad är detta för rappel...?

Sista spridarna loss. Dessa satt överjävligt hårt. Renoverar upp dem och monterar tillbaka med uppmjukad kopparbricka. Blir nog att beställa nya packningar och byta vid lämpligt tillfälle senare.

De två första jag hade loss och fixade, verkar dock ha löst det mesta av problemet med ryckningar i motorn. (Det var spridarna och inte EGR. Felkoder kommer först när de är sopslut).IMG_20251019_153347054.jpgIMG_20251019_153351648.jpg

Nyheter
Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Back