Vilken lite modernare bil är mest skruvarvänlig att arbeta på & underhålla?
Det betyder ju alltså inte nödvändigtvis enklast teknik, eller minst behov av underhåll, utan mer att det är genomtänkt paketerat och att man har använt sig av vettiga material, och absolut inte några engångs fästen och klämmor.
Jag tänker i eget fall, fyrhjulingen jag har (linhai) är väldigt enkel tekniskt, det är en 2011, men finns egentligen ingenting som inte kunnat produceras på 60-talet, eller åtminstone 70. Den relativt stor grej med pytteliten stånka. Ändå är det trångt och allt som skall göras är ett onödigt stort projekt. Skruvar är gjorda i ost och plastdetaljer har murknat för länge sedan. I jämförelse så är Aprilian väldigt mer avancerad (fan, till och med insprutning!), det är en relativt stor motor i ett kompakt chassi. Ändå är den mycket lättmekad, alla skruvskallar pekar dit man får plats med ett verktyg, och delarna kommer ut i logisk ordningsföljd, precis åt det håll det finns plats åt dem. Dessutom har Rotax använt sig av skruvar som håller formen, även efter 20 år och många servicar, och elkontakter etc i plast som fortfarande är mjuk.
Så, vilken bil är byggd för att skruvas på?
Då tänker jag typ efter 2010.