Bilrelaterade diskussioner

Det finns "black box" för att åtgärda problemen, en dosa som skickar koderna till ecu'n för att slå av dessa "säkerhets/miljösaker" varje gång man startar upp bilen. Kopplas på diagnoskontakten eller direkt på CAN-bussen.
Frågan är om man vågar/det är säkert att koppla in en black box från en random kinesisk leverantör i en bil som potensielt kan få signaler till både styrning och gaspådrag via OBD? :va

Står i trafikförordningen att du aldrig får blända någon.

Och hur vet man om man bländar någon?

Jag har kört bakom den bil jag kör nu, när den har haft dimbakljuset tänt, och det har aldrig bländat mig, det är ju bara en röd lampa till där bak, inte kraftigare än ett bromsljus, och dom har jag tre av.

Då borde jag inte få bromsa om jag har bilar bakom mig heller?

Jag tror att några här behöver fundera över vad adaptionsbländning är. Finns ingen anledning att ha dimbakljus tänt när den som är bakom kan se en utan det.

Dimbakljus är på 22W (motsv), dvs som bromsljus eller blinkers. Kör inte så nära så att det blir ett problem. ”Bländad”? Nja…

Med vänlig hälsning,

Parallell: Någon (troligen stadsbo med nytaget körkort) anser sig bländad av mitt helljus i backspegeln på 500m håll. Denne någon blinkar med bromsljuset och beter sig. Uppenbarligen anser denne någon att jag skall köra i mörker istället för att vederbörande skall orka sträcka sig till knappen för backspegeln.

Glöm det.

Med vänlig hälsning,

Parallell: Någon (troligen stadsbo med nytaget körkort) anser sig bländad av mitt helljus i backspegeln på 500m håll. Denne någon blinkar med bromsljuset och beter sig. Uppenbarligen anser denne någon att jag skall köra i mörker istället för att vederbörande skall orka sträcka sig till knappen för backspegeln.

Glöm det.

Med vänlig hälsning,
Det där känns som ett stegrande problem.
"Förut" så blinkade man när man blev störd/bländad, nu blinkar man direkt man ser ett par helljus även om det är i slutet av en kilometerlång raka.

Glöm det.

Med vänlig hälsning,
Det är alltid framförvarande förares ansvar att hålla avstånd.

Vart finner du den informationen? Vad jag kan se står det ingenting på transportstyrelsen om att man måste stänga av dimbakljus i tät dimma om en bil ligger bakom. Däremot står det att man måste ha bakljus på. https://www.transportstyrelsen.se/s...gler/Generella-trafikregler/Fordonsbelysning/
Det står i vägtrafikförordningen.
I stort sett får du bara använda dimbakljus vid kraftigt nedsatt sikt och när inget annat fordon är bakom dig.
Dvs du får tända dimbakljusen när det är rejält dimmigt eller snödis eller liknande.
Men så snart du blir upphunnen av någon annan så skall du släcka dimbakljusen när denne är så nära att den ser dig utan dimbakljusen. Detta för att inte riskera bländning.

För den som tänker att det inte är bländande så kan jag rekommendera att ligga bakom en bil som har dimbakljuset påslaget när det är dimmigt. Det gör att allt blir en enda röd smet.
Även om dimbakljusen inte har högre effekt än blinkersen eller bromsljus så är det ändå skillnad. Blinkers och bromsljus åker man normalt inte med tända hela tiden. Och när framförvarande tänder bromljusen så ska du också bromsa så bländningsrisken är i det scenariot inte relevant.

Men det stora problemet är att tända dimbakljus gör att skillnaden mot bromljuset blir nästan obefintlig i en del fall vilket ökar risken kraftigt för att bakomvarande missar att man bromsar vilket då skulle kunna orsaka en olycka.

Kort sagt. Dimbakljus är ett djävla otyg. Och det är fler än en här i tjockholm som inte har förmågan att stänga av dom på sin bil.

Det står i vägtrafikförordningen.
I stort sett får du bara använda dimbakljus vid kraftigt nedsatt sikt och när inget annat fordon är bakom dig.
Dvs du får tända dimbakljusen när det är rejält dimmigt eller snödis eller liknande.
Men så snart du blir upphunnen av någon annan så skall du släcka dimbakljusen när denne är så nära att den ser dig utan dimbakljusen. Detta för att inte riskera bländning.

För den som tänker att det inte är bländande så kan jag rekommendera att ligga bakom en bil som har dimbakljuset påslaget när det är dimmigt. Det gör att allt blir en enda röd smet.
Även om dimbakljusen inte har högre effekt än blinkersen eller bromsljus så är det ändå skillnad. Blinkers och bromsljus åker man normalt inte med tända hela tiden. Och när framförvarande tänder bromljusen så ska du också bromsa så bländningsrisken är i det scenariot inte relevant.

Men det stora problemet är att tända dimbakljus gör att skillnaden mot bromljuset blir nästan obefintlig i en del fall vilket ökar risken kraftigt för att bakomvarande missar att man bromsar vilket då skulle kunna orsaka en olycka.

Kort sagt. Dimbakljus är ett djävla otyg. Och det är fler än en här i tjockholm som inte har förmågan att stänga av dom på sin bil.
"72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.” . Har själv aldrig upplevt att bli bländad av dimljus på dagtid/sen morgon.

Sist när jag körde i dimma tog jag rygg på en bil med dimljus som höll en något högre hastighet än mig själv. Då kunde jag se bilen framför på ett tryggt avstånd och hinna stoppa om han skulle köra in i någon som körde utan baklysena på. Var inga problem att skilja på bromsljusen mot det ena dimljuset. Finns inte en chans att bli bländad av normala röda bakre dimljus i dimma när det inte är mörkt ute om man håller lagligt avstånd. Om man står i kö eller kör i mörker är jag enig i att man bör slå av dimljus när man har en bil bakom sig.

Skulle jag mot alla odds bli bländad på grund av felaktiga dimljus så får jag öka avståndet till bilen, något jag gärna gör i dimma. Det är mycket viktigare för mig att i god tid se andra bilar i dimma än vad det är att ligga på ett specifikt avstånd till bilen framför.

Är glad att jag inte bor i Stockholm. På de flesta lite nyare bilar jag har haft så stängs dimljusen av automatiskt när bilen stängs av och måste tändas vid behov. Kanske är mycket äldre bilar i tokholm om de så ofta har bakre dimljus på. Mitt intryck i andra delar av landet är att de flesta inte ens vet hur man slår på bakre dimljus eller bakljusen manuelt.

Last edited:
Det känns ju allmänt rätt subjektivt att veta när man bländar bakomvarande förare? :va
För mig så ser jag hellre se en bil framför för tydligt än för dåligt i almännhet och i dimma eller snöis i synnerhet.
Som Mabe skrev så om jag blir bländad så är det upp till mig som bakomvarande att ändra avstånd.

Gissar att någon som passar bättre i "kränkt of the day"-tråden minsann blir bländad på flera kilometers avstånd och sedan argt skriver av sig på fejjan eller gör ett inlägg i någon aftonblaska...

Det känns ju allmänt rätt subjektivt att veta när man bländar bakomvarande förare? :va
För mig så ser jag hellre se en bil framför för tydligt än för dåligt i almännhet och i dimma eller snöis i synnerhet.
Som Mabe skrev så om jag blir bländad så är det upp till mig som bakomvarande att ändra avstånd.

Gissar att någon som passar bättre i "kränkt of the day"-tråden minsann blir bländad på flera kilometers avstånd och sedan argt skriver av sig på fejjan eller gör ett inlägg i någon aftonblaska...
Det händer regelbundet att man kommer ikapp någon med dimbakljusen tända i hyfsat tät trafik när det är lite grådisigt. Ljuset tar fokus från resten av trafiken. Ser man bakomvarande i backspegeln finns ingen anledning att ha dimbakljusen tända.

Det händer regelbundet att man kommer ikapp någon med dimbakljusen tända i hyfsat tät trafik när det är lite grådisigt. Ljuset tar fokus från resten av trafiken. Ser man bakomvarande i backspegeln finns ingen anledning att ha dimbakljusen tända.
Nja, det har nog faktiskt aldrig hänt mig regelbundet och även om jag kör mindre nu så har jag legat ute på vägarna i många mil.
Snarare tvärtom, helt anekdotiskt för mig, att folk nog oftare borde ha haft dimljusen på.

Nja, det har nog faktiskt aldrig hänt mig regelbundet och även om jag kör mindre nu så har jag legat ute på vägarna i många mil.
Snarare tvärtom, helt anekdotiskt för mig, att folk nog oftare borde ha haft dimljusen på.
Du kanske inte åker i Mälardalen på morgnarna...

Glöm det.
Såklart är det bara JAG som gäller i trafiken. JAG ska banne inte behöva blanda ned backspegeln. Och JAG ska hämnas för att JAG har RÄTT till det då JAG är KRÄNGT...
Och alla andra är idioter såklart, alltid deras fel.

Man blir så matt på JAG-peroner :huvet

Speciellt i rusningstrafik, där är JAG-personer livsfarliga. Ett antal JAG-personer kör buss och de har givetvis rätten att byta fil o sedan halvvägs in på nya filen... tuta om någon är i vägen. Blinkers är onödigt, JAG-chaffören ska ju byta fil och har störst fordon = företräde.
Flera incidenter med buss-chaufförer per månad.
Suck

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...