Bilrelaterade diskussioner

Vad har hänt här?

Mätarställningen går upp och ner, eller är det besiktningen som slarvat?

Det är väl bara en gång som avläst mätarställning hoppar neråt?

Sedan är den utannonserad ett par gånger med högre mätarställning, alltså antagligen har den ärliga körsträckan angetts några gånger men några andra gånger har antagligen mätarens körsträcka angetts i annonsen.

Sen måste ju någon ägare haft väldigt nära till verkstad och bilprovning då exakt samma miltal angetts vid ombesiktning.

Avläst körsträcka:
Screenshot 2025-10-16 at 12-12-46 ABF196 Citroën C4 Picasso Grå 2013 - Biluppgifter.se.png

Avläst och utannonserad körsträcka:
Screenshot 2025-10-16 at 12-18-29 ABF196 Citroën C4 Picasso Grå 2013 - Biluppgifter.se.png

Last edited:
Det är väl bara en gång som avläst mätarställning hoppar neråt?

Sedan är den utannonserad ett par gånger med högre mätarställning, alltså antagligen har den ärliga körsträckan angetts några gånger men några andra gånger har antagligen mätarens körsträcka angetts i annonsen.

Sen måste ju någon ägare haft väldigt nära till verkstad och bilprovning då exakt samma miltal angetts vid ombesiktning.

Avläst körsträcka:
View attachment 522195

Avläst och utannonserad körsträcka:
View attachment 522197
Varifrån kommer dessa olika data?

En nära bekant köpte en ny Ford för att ha i jobbet som innebar massvis av körning, efter 12000 mil ungefär la hastighetsmätaren av och dom satte in en ny som visade noll på garantin.

Efter flera påpekanden om att körsträckan inte stämde och löften om att få det fixat på nästa service så sket han i det, körde lika mycket till och bytte in bilen hos samma fordhandlare...

Ahh, ser nu. Tack. Finns ett val "Inkludera annonser Y/N"
Skumt detta

Nej inte särskilt skumt, det är ganska klart vad mätaren är väl utbytt och sen har den annonserats ut med lite olika mil angivna. Man kan väl tänka sig att de som annonserat har haft insikt i att bilen gått lite längre men kanske oklart exakt hur mycket.

Nej inte särskilt skumt, det är ganska klart vad mätaren är väl utbytt och sen har den annonserats ut med lite olika mil angivna. Man kan väl tänka sig att de som annonserat har haft insikt i att bilen gått lite längre men kanske oklart exakt hur mycket.
Men hur förklarar det at kurvan går ned, upp, ned, upp och sedan ned?
Ett mätarbyte borde innebära ned en gång.
Men du har säkert rätt, kan vara flera som "gissar" måtarställning

Men hur förklarar det at kurvan går ned, upp, ned, upp och sedan ned?
Ett mätarbyte borde innebära ned en gång.
Men du har säkert rätt, kan vara flera som "gissar" måtarställning

Läs några gånger till.
Förslagsvis kan du ju titta på första grafen utan mätarställning från annonser.
Den går bara ner en gång.

Nu var det ju dags igen, dödaris på rutorna i morse .

V70'n har ju så äckligt dålig defroster, varmt blir det, men inte riktigt innan man börjar köra, svårt att köra så mycket innan man ser ut.
Skrapa rutorna går ju på 30 sekunder, men sen tar det ju ändå 20 min innan man ser ut, blåser fuktig luft av djävulen och fryser pp nytt både inne och ute.

:mad:

Nu var det ju dags igen, dödaris på rutorna i morse .

V70'n har ju så äckligt dålig defroster, varmt blir det, men inte riktigt innan man börjar köra, svårt att köra så mycket innan man ser ut.
Skrapa rutorna går ju på 30 sekunder, men sen tar det ju ändå 20 min innan man ser ut, blåser fuktig luft av djävulen och fryser pp nytt både inne och ute.

:mad:
Det är ju lite konstigt, en "Svensk" bil ska väl vara byggd för vårat klimat?

Alla mina gamla Saabar hade värme som räckte till och blev över.

Att dety blåser fuktig luft länge kan ju bero på att någon avrinning från värmepaketet är tät så att det står vatten i plastbaljan.

En bekant hade det problemet, plus att det luktade ruttet, han tog en innervire till en cykelbroms, satte den i skruvdragaren och borrade sig igenom gunket i dräneringen och sedan funkade det bra

Det är ju lite konstigt, en "Svensk" bil ska väl vara byggd för vårat klimat?

Alla mina gamla Saabar hade värme som räckte till och blev över.

Att dety blåser fuktig luft länge kan ju bero på att någon avrinning från värmepaketet är tät så att det står vatten i plastbaljan.

En bekant hade det problemet, plus att det luktade ruttet, han tog en innervire till en cykelbroms, satte den i skruvdragaren och borrade sig igenom gunket i dräneringen och sedan funkade det bra
Nåjo, det var betydligt mer kräcka i gamla 740's värme.
Du har rätt, jag borde antagligen riva värmepaketet och se om det går att städa ur. Ser inte fram emot det, den är ledsam att skruva på, något helvetiskt den där skapelsen.

Ändå är grundproblemet att det inte blir någon värme i maskinen på tomgång, kanske behöver termostaten bytas. Igen, sabla sorglig bil att göra något på.

Motorerna i gamla Saabar och Volvos hade väldigt dålig verkningsgrad och producerade därmed mycket mer värme än moderna motorer.
Moderna motorer använder dessutom en massa EGR för att pressa ner förbränningstemperaturen och därigenom produktionen av NOx. Det bidrar ytterligare till att minska överskottsvärmen från en motor.

Det gäller särskilt dieselmotorer så därav har modernare dieselbilar oftast en dieselvärmare. Nåt som inte behövdes på äldre bilar.

Storleken på värmepaketet är alltså inte den avgörande faktorn när det gäller värme.

Sen kan man ju fundera, vilken hårtork/varmluftspicka som helst ger ju värme på sekunder, så varför man inte bara sätter ett litet värmeelement i utblåset till rutorna på bilar som säljs i Norden kan jag inte förstå, sååå många hundra watt behöver du inte för att ta rutorna rena på någon minut, samt torka ur luften, och kan man göra en 18v värmepicka så kan man ha en generator/elsystem på en 2,5l femma som orkar driva det.....

Motorerna i gamla Saabar och Volvos hade väldigt dålig verkningsgrad och producerade därmed mycket mer värme än moderna motorer.
Moderna motorer använder dessutom en massa EGR för att pressa ner förbränningstemperaturen och därigenom produktionen av NOx. Det bidrar ytterligare till att minska överskottsvärmen från en motor.

Det gäller särskilt dieselmotorer så därav har modernare dieselbilar oftast en dieselvärmare. Nåt som inte behövdes på äldre bilar.

Storleken på värmepaketet är alltså inte den avgörande faktorn när det gäller värme.
Precis, man har alltså minskat utsläppen till att varje 10minuters körning måste föregås av en 30min tomgångskörning.
Bra där.

Jag skulle ju iofs inte kalla verkningsgraden för min Volvo sådär jättehög dock. Den är ju förvisso modernare än en 740, men vi pratar ändå bara 200hk och över litern per mil, vilket är i det närmaste amerikanska siffror.

Sen kan man ju fundera, vilken hårtork/varmluftspicka som helst ger ju värme på sekunder, så varför man inte bara sätter ett litet värmeelement i utblåset till rutorna på bilar som säljs i Norden kan jag inte förstå, sååå många hundra watt behöver du inte för att ta rutorna rena på någon minut, samt torka ur luften, och kan man göra en 18v värmepicka så kan man ha en generator/elsystem på en 2,5l femma som orkar driva det.....

Det finns 12V kupevärmare, det är som att ha katten flåsandes på rutan.
Jag satte en i traktorn som saknade värme, visst fick man upp en fläck precis där den blåste, men det var inte mer än så

Däremot kan man ju koppla in motor och kupevärmare i väggen så är det varmt redan när man kommer ut i bilen.

Jag har nu gett upp på timers då jag har så oregelbundna tider och istället installerat ett wifi-uttag, det har även mätning av förbrukningen.
1500W drar min bil inkopplad.
Det är väl vad hårtorkar/varmluftspickor drar också

Det har väl blivit lite vanligare med värmeslingor i rutorna.

Precis, man har alltså minskat utsläppen till att varje 10minuters körning måste föregås av en 30min tomgångskörning.
Bra där.

Jag skulle ju iofs inte kalla verkningsgraden för min Volvo sådär jättehög dock. Den är ju förvisso modernare än en 740, men vi pratar ändå bara 200hk och över litern per mil, vilket är i det närmaste amerikanska siffror.

Det finns ingen sån koppling mellan litereffekt och verkningsgrad.

Det finns 12V kupevärmare, det är som att ha katten flåsandes på rutan.
Jag satte en i traktorn som saknade värme, visst fick man upp en fläck precis där den blåste, men det var inte mer än så

Däremot kan man ju koppla in motor och kupevärmare i väggen så är det varmt redan när man kommer ut i bilen.

Jag har nu gett upp på timers då jag har så oregelbundna tider och istället installerat ett wifi-uttag, det har även mätning av förbrukningen.
1500W drar min bil inkopplad.
Det är väl vad hårtorkar/varmluftspickor drar också
Ja, något som du pluggar i cigguttaget kommer ju att vara för klent, men det kunde ju vara en fast installation, du har ju redan fläkten, så vad du behöver är ju några kilowatt i utblåsen.

Har en 1200w Defa, men den är åt skogen för klen, och tar inte fritt. En del av nyckeln där är ju att den sitter i golvbrunnen och är inte riktad direkt på fönstren. Sen sparkar man på skiten också, fast installation är bättre.
Sedan gör den ingen nytta om den inte är inkopplad.

Efter 3-4 timmar börjar det ju bli någon plusgrad i bilen, men med dagens elpris så kan man låta bilen stå igång över natten istället.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D