Förbrukning på 2-takt?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ni som har koll på det mesta ...
Hur mycket soppa drar en modern 2-T enduro med insprutning?
Kan man köra 3 varv på GGN utan att tanka , 7,5 mil.? ( Husqvarna 300TE 2020 med 8,5 liters tank)

Ni som har koll på det mesta ...
Hur mycket soppa drar en modern 2-T enduro med insprutning?
Kan man köra 3 varv på GGN utan att tanka , 7,5 mil.? ( Husqvarna 300TE 2020 med 8,5 liters tank)
Din specifika hoj drar enligt tillverkaren 2,79 l/100 km, men det är enligt tillverkaren det och vid blandad körning. Beroende på hur du kör så ändras givetvis förbrukningen, men tre varv klarar du oavsett.

På en modern 2-taktare med insprutning och normalstor tank (runt 8-9 l) så tar sig en medelmotionär runt 5 varv på en tank. Jag brukar tanka på det tredje varvet när jag stannar till för att ta en liten paus, byta handskar etc.

Plus 3 timmar? Jag skulle vilja säga, inte en chans. Jag skulle gissa att du kör en dryg timme på en tank och sikta på 2 tankningar.

Men allt beror väldigt mycket på hur just du kör så egentligen borde du veta bäst själv hur mycket bränsle du förbrukar på tex en timmes träning. Starta dina träningspass med full tank. Mät hur mycket bränsle du kan fylla på med. Håll exakt koll på körtid och förbrukning.
Gör likadant på 2-5 träningspass så kommer du ha en bra indikation för hur mycket du förbrukar per timme.

Räkna sedan med att du kan ha "otur" och passera varvningen vid 2:59 och beroende på hur snabbt du därefter kör sista varvet så kan det ju sluta med 4 timmar istället för 3 timmar i spåret.

Vill du köra ekonomiskt för att komma ner på 1 tankning så kör på höga växlar.

Plus 3 timmar? Jag skulle vilja säga, inte en chans. Jag skulle gissa att du kör en dryg timme på en tank och sikta på 2 tankningar.

Men allt beror väldigt mycket på hur just du kör så egentligen borde du veta bäst själv hur mycket bränsle du förbrukar på tex en timmes träning. Starta dina träningspass med full tank. Mät hur mycket bränsle du kan fylla på med. Håll exakt koll på körtid och förbrukning.
Gör likadant på 2-5 träningspass så kommer du ha en bra indikation för hur mycket du förbrukar per timme.

Räkna sedan med att du kan ha "otur" och passera varvningen vid 2:59 och beroende på hur snabbt du därefter kör sista varvet så kan det ju sluta med 4 timmar istället för 3 timmar i spåret.

Vill du köra ekonomiskt för att komma ner på 1 tankning så kör på höga växlar.
Dessutom så känns det som att 300 drar mer bränsle än 250
Men hör med någon som kört husky 300 på GGN hur ofta dom tankar

Dessutom så känns det som att 300 drar mer bränsle än 250
Men hör med någon som kört husky 300 på GGN hur ofta dom tankar

Frågar man någon annan så bör det vara någon som kör lika snabbt, och helst även har samma körstil.
Vissa kör mycket stopp and go, alltså sakta i kurvorna och sedan hårt acceleration det kräver mer bränsle än någon som har en mjukare körstil och istället har en hög "lägsta fart".

Samt hur mycket man varvar motorn, de som kör stopp and go brukar oftast varva mycket också och tvärtom men inte nödvändigtvis.

Jag skulle vilja tillägga också att tiden brukar ha större betydelse än sträckan, de som kör långsamt brukar ha en tendens att ligga på lägre växlar och kommer helt enkelt kortare sträcka på samma tid och bränslemängd.
Men missförstå mig rätt för såklart förbrukar snabbare förare mer bränsle både per timme och km.

2,79 l/100 km kontra 2,55 l/100 km, på pappret.
På väg ja i enduro spåret nej
På GGN för att ha säkerhets marginal vågar åtminstone inte jag köra mer än 3varv utan att tanka

På GGN för att ha säkerhets marginal vågar åtminstone inte jag köra mer än 3varv utan att tanka
I medvind och på hårdpumpade vägdäck! 😜

Visserligen förgasare på min hojar och moppen, 125an och 280 trialen(trots lägre effekt än dom andra) drar runt 0,6l/mil på landsväg alla tre. Moppen i originalutförande gick dock på 0,2l/mil.

Har en 300 exc tpi, körde 5 varv på gamla banan, tankade efter tre. Hur den nya banan är när den är blöt vet ju ingen än…
Är ganska skönt att stanna och byta handskar och då kan man ju hälla i en skvätt…

I medvind och på hårdpumpade vägdäck! 😜

Visserligen förgasare på min hojar och moppen, 125an och 280 trialen(trots lägre effekt än dom andra) drar runt 0,6l/mil på landsväg alla tre. Moppen i originalutförande gick dock på 0,2l/mil.
🤣 helt rätt bara jag som försökte vara diplomatisk 🤣

Min nuvarande(förgasar)250 drog knappa 7 liter på 1tim 40min senaste turen,alltså 4 liter i timmen.
Jag kan inte minnas att min tidigare 300tpi var särskilt mycket snålare heller.
Siffrorna som nämns högre upp i tråden låter som något AI-genererat svammel.

Planen är att köra 3 varv, sedan tanka för att köra vidare.
Det kanske rör sig om 2,5 h körning.
Det borde gå :va
det finns ju även en reserv på 1,5 liter, - om lampan börjar lysa så får man väl puttra försiktigt till varvningen...

Planen är att köra 3 varv, sedan tanka för att köra vidare.
Det kanske rör sig om 2,5 h körning.
Det borde gå :va
det finns ju även en reserv på 1,5 liter, - om lampan börjar lysa så får man väl puttra försiktigt till varvningen...
Hur du gör det upplägget tanka efter 2 eller 3 varv är upp till dig
Det finns fördelar med bägge
Lycka till 🤞 👍😊

Därför som jag skrev:
Din specifika hoj drar enligt tillverkaren 2,79 l/100 km, men det är enligt tillverkaren det och vid blandad körning. Beroende på hur du kör så ändras givetvis förbrukningen, men tre varv klarar du oavsett .Jag brukar tanka på det tredje varvet när jag stannar till för att ta en liten paus, byta handskar etc.
.
Min nuvarande(förgasar)250 drog knappa 7 liter på 1tim 40min senaste turen,alltså 4 liter i timmen.
Jag kan inte minnas att min tidigare 300tpi var särskilt mycket snålare heller.
Siffrorna som nämns högre upp i tråden låter som något AI-genererat svammel.
Klarar utan problem att köra tre varv utan att tanka. Tankar på det tredje varvet när jag stannar till för att ta en liten paus, byta handskar etc, och det är jag inte ensam om (läs citat nedan), så jag förstår inte varför du yrar om AI-genererat svammel?

Har en 300 exc tpi, körde 5 varv på gamla banan, tankade efter tre. Hur den nya banan är när den är blöt vet ju ingen än…
Är ganska skönt att stanna och byta handskar och då kan man ju hälla i en skvätt…

Så enligt Husqvarna bör alltså bränslet räcka ca 12 varv på Gotland.
När tillverkarna testar bränsleförbrukning så gör man det under optimala och kontrollerande förhållanden på en dynometer där man simulerar olika typer av körningar vilket ger en genomsnittsförbrukning. Genom att välja däck som har bäst (lägst) rullmotstånd, kör med jämn hastighet, inga kraftiga accelerationer eller inbromsningar, väljer testförare som väger lite, kör inte med full tank, inte ha någon fartvind etc., så får man ett markant mycket bättre resultat än när gemene man kör ute i verkliga livet.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back