Förbrukning på 2-takt?

Polarens nya Sherco 300 drar vansinniga mängder bränsle. Frågade han nu igen: Ny 3l/mil och nu bara 0,8.

3 liter milen är väl i överkant men inget konstigt för en sån hoj?

Som en snabb uppskattning, en normal stor crosstank på ca 8 liter kör man tom på runt 1h, och de flesta snittar väl kanske 40 km/h. Det blir 2 liter/milen.

Det finns ju VM-förare som kört soppatorsk och då har dom nog varit över 3 liter/milen i förbrukning.

3 liter milen är väl i överkant men inget konstigt för en sån hoj?

Som en snabb uppskattning, en normal stor crosstank på ca 8 liter kör man tom på runt 1h, och de flesta snittar väl kanske 40 km/h. Det blir 2 liter/milen.

Det finns ju VM-förare som kört soppatorsk och då har dom nog varit över 3 liter/milen i förbrukning.
Den var jettad rätt fett från fabrik. Inkörning?

Just tvåtaktare upplever jag också som varierar väldigt mycket hur man kör, bara lite friskare laddat kan dubbla förbrukningen motför en sansad slökörning

Här diskuteras förbrukningen, det verkar som att många klarat 2 varv med extremt liten marginal bränsle kvar i tanken.

Vissa har förbrukat väsentligt mer och några mindre men det är nog bara 4t som förbrukat väsentligt mindre.

Jag ska köra ett 4.5 timmars lopp om några veckor. Ett ganska snällt enduro spår som är ihopsatt med en crossbana.
Har för mig att varje varv är ca10km. Ska bli intressant att se hur länge jag kan köra på en tank. Har en KTM 250 2t enduro

Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad