Frågor man vågar ställa

Jag är ännu mera skeptisk till smarta hem efter hemautomatiseringen som just fick en uppdatering när firman bakom gick i konken, som brickade folks smarta hem, inte bara för att servrarna stängdes ner, men det brickade även att kunna köra dom enbart som lokalt nät hemma...

Sedan startade en av programmerarna från det gamla bolaget ett nytt bolag med servrar man kunde ansluta till, givetvis mot en rejäl kostnad....

Tänk dig nu ett hemautomatiseringsbolag med ryska eller kinesiska staten som backare...
Jag bränner den bron när jag kommer till den. 🙂

Jag är ännu mera skeptisk till smarta hem efter hemautomatiseringen som just fick en uppdatering när firman bakom gick i konken, som brickade folks smarta hem, inte bara för att servrarna stängdes ner, men det brickade även att kunna köra dom enbart som lokalt nät hemma...

Sedan startade en av programmerarna från det gamla bolaget ett nytt bolag med servrar man kunde ansluta till, givetvis mot en rejäl kostnad....

Tänk dig nu ett hemautomatiseringsbolag med ryska eller kinesiska staten som backare...
Ett grundkrav på automatisering är att det skall fungera utan internetuppkoppling.
Fuck the cloud liksom, men man kan ju använda molnet för features men inte allt.

Ett grundkrav på automatisering är att det skall fungera utan internetuppkoppling.
Fuck the cloud liksom, men man kan ju använda molnet för features men inte allt.

Det gjorde det här systemet, ända tills sista firmaware-uppdateringen pushades ut till alla kunder, då slutade det att fungera, visst, några system kanske redan var nerkopplade och klarade sig, men är man smart så pushar man ut en obligatorisk säkerhets/firmare uppdatering som stänger ner funktionerna efter en månad så att "alla" hinner ladda ner skiten.

Lite som dom där amerikanska stridsflygplanen som slutar att fungera om dom inte får ringa hem en gång per dygn, som Donald hotade med att fjärravstänga

Last edited:
Ska man stanna på motorväg?
Nä, givetvis inte, men i morse gjorde jag det ändå.
E18.PNG

En Opel Meriva (Zafira? liten buss...) stod i bussfilen med huven öppen och en tant vevade med armarna när jag närmade mig. Eftersom det är semestertider var det ganska glest med trafik för att vara på E18 och det är 80 km/h där så jag svängde in framför hennes bil och backade tillbaka. Hon pekade på expansionskärlet och sa något om att det är värmen. Kärlet var tomt och jag sa att hon måste ha vatten. Hon plockade fram en burk ATF, men jag tyckte det var en dålig idé i kylsystemet. Jag frågade igen efter vatten och då kom hon med spolarvätska, men det kändes också lite tokigt. Nu kom en TMA-bil inrullande och killen satte på sig reflekterande kläder, hjälm och så innan han klev ur. Då åkte jag.
Så i praktiken åstadkom jag ingenting förutom möjligen att tantens försök att stoppa förbipasserande inte blev mer yviga.
Hur hade ni gjort? Passerat och tänkt att det där är för farligt? Jag kan inte säga att jag hann tänka så mycket.

View attachment 518618

En Opel Meriva (Zafira? liten buss...) stod i bussfilen med huven öppen och en tant vevade med armarna när jag närmade mig. Eftersom det är semestertider var det ganska glest med trafik för att vara på E18 och det är 80 km/h där så jag svängde in framför hennes bil och backade tillbaka. Hon pekade på expansionskärlet och sa något om att det är värmen. Kärlet var tomt och jag sa att hon måste ha vatten. Hon plockade fram en burk ATF, men jag tyckte det var en dålig idé i kylsystemet. Jag frågade igen efter vatten och då kom hon med spolarvätska, men det kändes också lite tokigt. Nu kom en TMA-bil inrullande och killen satte på sig reflekterande kläder, hjälm och så innan han klev ur. Då åkte jag.
Så i praktiken åstadkom jag ingenting förutom möjligen att tantens försök att stoppa förbipasserande inte blev mer yviga.
Hur hade ni gjort? Passerat och tänkt att det där är för farligt? Jag kan inte säga att jag hann tänka så mycket.
Var hennes varningsblinkers på?

Stanna, kläm på nån kylslang och se om det känns som vätska i, om ja, kör vidare till avfart. Om nej, koppla lina och dra utav helvete.

Var hennes varningsblinkers på?

Stanna, kläm på nån kylslang och se om det känns som vätska i, om ja, kör vidare till avfart. Om nej, koppla lina och dra utav helvete.
Jag vet faktiskt inte om varningsblinkers var på. Jag fick en varning i bilen några hundra meter innan om att det "skett en olycka". I Waze finns det varning för stillastående fordon, men Google Maps brukar varna för "föremål på vägen" när nån glömt kvar en bil.
Jag har ingen lina i bilen. Borde man ha det eller ska man låta yrkesmän göra sånt?

Jag har lina i bilen. Men just bogsera randoms gör jag inte, jag vet inte om de har kompetensen att inte parkera sin bil i mitt bagage när bromsen och styrningen saknar servo.
Jag har både startkablar och bogserlina även däcklagningskitt & minikompressor. Har knappt aldrig behövt använda något av de under alla år.
Men känns skönt att veta om det krisar så kan jag iallafall göra ett försök att ta mig någonstans

Jag har både startkablar och bogserlina även däcklagningskitt & minikompressor. Har knappt aldrig behövt använda något av de under alla år.
Men känns skönt att veta om det krisar så kan jag iallafall göra ett försök att ta mig någonstans
Jag har hjälpt folk med startkablar ett antal gånger men det var länge sedan nu. Bogserat egna bilar några gånger (trimmade manicker går oftare sönder). Aldrig haft en punktering dock.

Värt att notera är att jag har sån där vägassistans på försäkringar, också. Den har jag aldrig behövt. :)

När jag tog körkort fick jag lära mig att alltid ha några saker i bilen, men på senare tid är de inte med.
Ficklampa, en rulle ståltråd, silvertape, bogserlina, startkablar, isoleringstape, skruvmejsel, skiftnyckel, sidavbitare.
Numera är de ersatta av mobiltelefon.

View attachment 518618

Osäkert, kan man hjälpa så hjälper man, men är man någorlunda nära civilisationen så finns det ju proffs och alla har en telefon.

Det är ju jävulskt sällan en bil ger upp på vägen idag (även om kamrem-i-oljan-ingenjörerna gör sitt bästa för att ändra på det).

Det finns ju andra riskfaktorer än trafik tyvärr i Sverige idag. Senast jag såg detta (E4/Uppsalavägen) så var det en (då) nästans ny Audi TT som stod bredvid vägen med en väldigt uppiffad asiatisk bimbo med fattigt med kläder (tänk grid-girl) som stod bredvid och vinkade och viftade med baken.
Jag stannade INTE. Jag räknar med att hon hade en tatuerad kumpan med pistol i baksätet...
Även om de säkert blivit väldigt besvikna på att stjäla min rostiga E36'a, som jag körde då....

ett.
När jag tog körkort fick jag lära mig att alltid ha några saker i bilen, men på senare tid är de inte med.
Ficklampa, en rulle ståltråd, silvertape, bogserlina, startkablar, isoleringstape, skruvmejsel, skiftnyckel, sidavbitare.
Numera är de ersatta av mobiltelefon.
Hälften av det jag fick lära mig att ha med är ju olagligt vid det här laget, som kniv, yxa, spade och sånt...

Det kan hända att sånt ligger kvar i mina bilar ändå

Bogserlina och startkablar är ett absolut minimum, ska kompletteras med en startbooster så fort jag har bestämt mig för vilket märke som ger mest bang for the buck.
Noco har jag hört bra om, men dom är absolut dyrast, Cteck har kommit med en också, har inte hittat priset på den än, sen finns det ju massor med okända märken, men jag är osäker på deras funktion.
Alla redovisar ju fantasi-siffror på hur många start Ah dom kan leverera, jag är nöjd om jag kan hjälpa någon med en rejäl diesel igång, min bil startar man med ett 9V batteri skulle jag tro

Last edited:
De försökte inte sälja på dig lite guld i samma veva?
Guld hade känts suspekt med den bilen.
Hälften av det jag fick lära mig att ha med är ju olagligt vid det här laget, som kniv, yxa, spade och sånt...

Det kan hända att sånt ligger kvar i mina bilar ändå

Bogserlina och startkablar är ett absolut minimum, ska kompletteras med en startbooster så fort jag har bestämt mig för vilket märke som ger mest bang for the buck.
Startpryttlar funkar nog inte så bra från min elbil.

Stort som om det vore till en miniräknare.

Du är likförbannat ställd om det är tomt när du kommer ut på morgonen.

En bärgare jag pratade med hade kablat massvis med teslor på långtidsparkeringen på flyget med sin startbooster, nu har tydligen tessla fixat just den buggen i programvaran.
Och jag tänkte först samma sak "man behöver den ju inte om man skaffar elbil senare" jag tänkte högt inför en säljare och han sa "Massvis med elbilsägare köper startboosters, fast dom behöver bara minsta modellen"

Har lite rost vid bakre vänstra hjulhuset på min gamla Skoda. Duger det att slänga på det här (efter att jag slipat rent)?

Screenshot_20250722_164027_Biltema.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...