Frågor man vågar ställa

Så.. då var man tillbaka på SH efter 9 års frånvaro... är även tillbaka på hojen efter 5 års paus.

Så frågan är.. är SH dött och utkonkurrerat av "Sporthoj of Sweden" på fejan eller har SH gjort en comeback än? :unsure:

Sen kan jag även passa på att fråga om det är något man borde veta som är en big deal om SH-community't som skett det senaste decenniet? :LOL:
 
Så.. då var man tillbaka på SH efter 9 års frånvaro... är även tillbaka på hojen efter 5 års paus.

Så frågan är.. är SH dött och utkonkurrerat av "Sporthoj of Sweden" på fejan eller har SH gjort en comeback än? :unsure:

Sen kan jag även passa på att fråga om det är något man borde veta som är en big deal om SH-community't som skett det senaste decenniet? :LOL:
"big deal" är väl vilken robotgräsklippare som är bäst 😁
 
Så.. då var man tillbaka på SH efter 9 års frånvaro... är även tillbaka på hojen efter 5 års paus.

Så frågan är.. är SH dött och utkonkurrerat av "Sporthoj of Sweden" på fejan eller har SH gjort en comeback än? :unsure:

Sen kan jag även passa på att fråga om det är något man borde veta som är en big deal om SH-community't som skett det senaste decenniet? :LOL:
OT/OT^2 lever än. Vet inte om något händer på resten av forumet dock, länge sedan jag var där.
 
OT/OT^2 lever än. Vet inte om något händer på resten av forumet dock, länge sedan jag var där.
Ursäkta om jag svär i kyrkan, men jag minns det som att OT^2 var rätt flummigt back in the days :unsure: Men kanske ska ge det en chans igen!

På tal om chans igen.. Är även tillbaka som både småbarnspappa och hyfsat nyskild... Man kanske ska försöka skaka liv i singeltråden igen? 😅
 
Har ni fyllt i det vita arkivet?

Mitt är ifyllt sedan drygt 15 år sedan. Livet har spelat så att jag tänker mycket på döden, min egen och andras. Då kom jag på att jag kanske skulle uppdatera mitt.

Vet att vita arkivet underlättar litet vid bortgång. Nära och kära slipper fatta fåtalet beslut genom gissningar, åsikter och antaganden.
 
Har ni fyllt i det vita arkivet?

Mitt är ifyllt sedan drygt 15 år sedan. Livet har spelat så att jag tänker mycket på döden, min egen och andras. Då kom jag på att jag kanske skulle uppdatera mitt.

Vet att vita arkivet underlättar litet vid bortgång. Nära och kära slipper fatta fåtalet beslut genom gissningar, åsikter och antaganden.

Japp, sen länge. Uppdaterat efter några år så är väl dags igen. Nu blev jag också påmind att också uppdatera min infosida med försäkringsnummer och pensioner med efterlevnadsskydd. Allt som kan underlätta för efterlevande är värt att ta ansvar för.
 
Kula, hur djupt vadar en Honda nu igen?
Screenshot-20250729-060458-Trafikennu.jpg
 
Det är nästan värt en egen tråd men varför är så många kunder dumsnåla?

Nyss ringde en kund som har plockat isär hela sin motor och vill att jag ska byta bara vevstakslagret åt honom. Alltså inte hela vevstaken utan bara lagret.
Han har alltså lagt åtskilliga timmar på att ta lös motorn, dela den och han är beredd att betala mig 1000kr för att byta lagret. När vevstaken antagligen är i sämre skick än lagret.

Jag tar inte på mig såna jobb för när såna hojar sedan säljs så är det jag som får ta skiten.

Ofta är det kunder med stötdämpare som gett upp och vill att jag ska bara trycka i ny gas i den. Så när jag förklarat att det är oljan som först tar slut så tycker dom ändå att du kan väl prova.
Och dom fattar inte att jag i så fall vill ha betalt för både att först fylla gas och därefter en ordinarie service ovanpå det.

Att prova fylla gas i en dålig stötdämpare är naturligtvis inget som faller under kriterierna för att sedan inkludera ett garantijobb. Särskilt när jag redan från början vet att det är ett dödfött försök.

Vid ett tillfälle kom en kund in med ett par främre skoterdämpare vars kolvstång var I så tydligt dåligt skick att jag förklarade redan innan demontering att det behövs nya kolvstänger minst så kunden hämtade tillbaka dämparna.

Någon månad senare kom jag över ett par beg dämpare i bättre skick så jag kontaktade kunden men denne hade lämnat in de slutkörda dämparna till någon i en by 9 mil härifrån och fått dem servade. Dessutom billigt.

Jag misstänker att det är samma mecklare som borrar hål i wp stötdämpare och pressar in gummventiler som man använder i bildäck. Alltså inte ens de förstärkta. metallstommarna som tål högre tryck utan gummitutorna.

WP har ju en lite speciell ventil standard som kräver ett specialverktyg och bilventilen är väl billig.
 
T-korsning med väjningsplikt och man står i I för att svänga vänster.

Bilar kommer från vä. med hö.blink på och bilen från hö. har stannat för att svänga vä. in bredvid mig.

Korrekt att svänga vänster?

Brukar inte göra det men visst om det är broöppning från vänster och någon planta står framför skulle jag lirka mig fram. Ibland får man någon kissnödig bakom som tutar för att jag väntar in 2-3 motståndare, vem är mest regelvidrig enl. boken?
 
Det är nästan värt en egen tråd men varför är så många kunder dumsnåla?

Nyss ringde en kund som har plockat isär hela sin motor och vill att jag ska byta bara vevstakslagret åt honom. Alltså inte hela vevstaken utan bara lagret.
Han har alltså lagt åtskilliga timmar på att ta lös motorn, dela den och han är beredd att betala mig 1000kr för att byta lagret. När vevstaken antagligen är i sämre skick än lagret.

Jag tar inte på mig såna jobb för när såna hojar sedan säljs så är det jag som får ta skiten.

Ofta är det kunder med stötdämpare som gett upp och vill att jag ska bara trycka i ny gas i den. Så när jag förklarat att det är oljan som först tar slut så tycker dom ändå att du kan väl prova.
Och dom fattar inte att jag i så fall vill ha betalt för både att först fylla gas och därefter en ordinarie service ovanpå det.

Att prova fylla gas i en dålig stötdämpare är naturligtvis inget som faller under kriterierna för att sedan inkludera ett garantijobb. Särskilt när jag redan från början vet att det är ett dödfött försök.

Vid ett tillfälle kom en kund in med ett par främre skoterdämpare vars kolvstång var I så tydligt dåligt skick att jag förklarade redan innan demontering att det behövs nya kolvstänger minst så kunden hämtade tillbaka dämparna.

Någon månad senare kom jag över ett par beg dämpare i bättre skick så jag kontaktade kunden men denne hade lämnat in de slutkörda dämparna till någon i en by 9 mil härifrån och fått dem servade. Dessutom billigt.

Jag misstänker att det är samma mecklare som borrar hål i wp stötdämpare och pressar in gummventiler som man använder i bildäck. Alltså inte ens de förstärkta. metallstommarna som tål högre tryck utan gummitutorna.

WP har ju en lite speciell ventil standard som kräver ett specialverktyg och bilventilen är väl billig.

Ja det finns ju alla möjliga dårar, men ofta så misstänker jag att det helt enkelt beror på att det inte finns några pengar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top