Vad fick dig att le idag?

8b495004f0fde5057a489987b97029b0.jpg

Sorterade tvätten och kom att tänka på att den HÄR handduken är gammal…

Med vänlig hälsning,

Min fru har beredskap vad gäller självskydd.

Hon var ensam hemma några nätter. På nattduksbordet står en kraftig stroboskopficklampa och en burk med skunk/förblindade färgspray.

Hon har tidigare fått instruktioner att sätta en angripare ur spel för att sen sätta sig i säkerhet om skiten träffar fläkten.

Kolsyrevapnet med mix av pepparkulor och gummikulor låg däremot kvar på plats i annan låda. Det är hon inte lika bekväm med.

Ja, vi har torrövat med primära och alternativa flyktvägar ut ur fastigheten.

Hon var ensam hemma några nätter. På nattduksbordet står en kraftig stroboskopficklampa och en burk med skunk/förblindade färgspray.

Hon har tidigare fått instruktioner att sätta en angripare ur spel för att sen sätta sig i säkerhet om skiten träffar fläkten.

Kolsyrevapnet med mix av pepparkulor och gummikulor låg däremot kvar på plats i annan låda. Det är hon inte lika bekväm med.

Vafan, bor ni i Kongo?

Med vänlig hälsning,

Nu ser jag framför mig hur hon yrvaket misstar dig för en inbrottstjuv för att därefter spraya dig.

Eller så här:

Nu ser jag framför mig hur hon yrvaket misstar dig för en inbrottstjuv för att därefter spraya dig.

Eller så här:
Det där är ett helt annat avsnitt av Fråga Olle... 🤪

Fast å andra sidan är det en av fördelarna med less lethal. Mycket mildare konsekvenser av vådaskott.

Vafan, bor ni i Kongo?

Med vänlig hälsning,
Näpp.

Men jag är av typen som gör löpande riskbedömningar och utvärderar hotbilder hemma, på jobbet och ute på stan. Kan ha smittat min fru?

I mitt tycke är det osunt att inte alltid veta var närmsta nödutgång finns. (Och ibland vilka individer jag kan tvingas forcera mig förbi)

Näpp.

Men jag är av typen som gör löpande riskbedömningar och utvärderar hotbilder hemma, på jobbet och ute på stan. Kan ha smittat min fru?

I mitt tycke är det osunt att inte alltid veta var närmsta nödutgång finns. (Och ibland vilka individer jag kan tvingas forcera mig förbi)
Samma här
Jag har övat utrymning med ungarna sen de föddes. Visade sig vara svårt att klättra ut från övervåningen på rullad stege med en bebis i famnen (nä jag övade med en docka).

Från de var små övade vi, lekte, att kunna återge signalement, tex hur såg personerna ut som vi mötte i snurrdörren på Ica.

Ungarna är sjukt duktiga på att hantera krissituationer, yngsta var väl 12 när hon redde ut en situation med en cyklist som låg livlös på marken när hon kom åkandes i en bil med sin kompis. Mamman satt i panik o skrek i bilen, min dotter hoppade ut, tog puls, la på sin jacka, ringde 112 och kollade till och med ögonens pupiller på killen. Vårdpersonalen sa personen verkade drogpåverkad. Ambulans o polis kom och de var väldigt imponerade av en så ung tjej som var lugn och handlingskraftig, andra stod och tittade på bara. Ingen vuxen gjorde nått.

Vi har också en krisplan med ifall det blir krig. Tex utskriven karta på papper för vart vi ska ses, detta då risk finns att mobilnät går ner.

Visst kallar mig folk galen och paranoid, men jag skulle klara ett överfall eller annan kris. Skit händer i världen, vare sig vi vill se det eller inte. Jag är trygg med att mina barn inte står och filmar när nån dåre kör in med en bil i ett varuhus, de har sett tecknen innan det ens hänt och börjat springa därifrån. Ena dottern har också ett överfallslarm med sig i handväskan när hon ska ut sent, ögonspray i med.

Prepare for the worst, hope for the best

När jag växte upp på landet med en far av den gamla sorten "det händer inte oss" han tyckte till och med att det var trams med brandvarnare ändå hade vi vedpanna i källaren.
Så jag helt enkelt köpte några en dag när jag åkte hem från skolan.
Några år senare fick jag dom till att köpa en brandstege att ha från balkongen.

- Det är ju prima med distansvapen, men glöm inte att lära ut det absolut säkraste sättet att sänka en man som redan kommit nära inpå , ett knä stenhårt i skrevet.
Sen har man gott om tid på sig att virka en grytlapp innan förövaren ens kommit upp i knästående.

- Det är ju prima med distansvapen, men glöm inte att lära ut det absolut säkraste sättet att sänka en man som redan kommit nära inpå , ett knä stenhårt i skrevet.
Sen har man gott om tid på sig att virka en grytlapp innan förövaren ens kommit upp i knästående.
Ett knä i skrevet funkar dåligt på folk som har tränat kamp.
Men på en generell fylltratt på väg hem från puben funkar det rätt ofta.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025