Vad fick dig att le idag?

Tog hojen in till Tokholm för en lunch idag, och stötte på en herre med en Z H2 som frågade om jag ville provköra, så det blev lite brappande och framhjulslyft idag. Och när jag svängde av från 279 för att vända tillbaka till Bromma Blocks och lämna tillbaka hojen drog en sportis om mig och brapphälsade lite på vägen förbi. Blev lite överraskad för jag väntade mig inte riktigt att någon låg bakom mig när jag låg i 140 där. :hihi

Gubbtouring-nytt:
Jag är i Norge. Stryn är förjävla fint. Åkte samma väg tillbaka. Det ser inte likadant ut.
Här blev jag sugen på att gasa med 45-hästaren. 6 växlar, fortfarande lite lågt drevad och rödmarkering vid 11.000 varv! Den första insatsen jag satte in i dB-killer delade på sig. Den nya har bättre flöde och sång. Hyggligt diskret till 4500-5000 varv. Låter bra med en bergvägg bredvid uppåt 6-7000.
Nåväl, hårnålar i uppförsbacke känns oftast lite mer safe? Jag varvade ut på 3-4-5an i en perfekt kurva med publik. Sen fortsatte det. Samma väg tillbaka, då får man gasa.
Gjorde några fräna omkörningar förbi Dalsnibbauppfarten. Tänkte Geiranger. Hade ingen annan plan. Har åkt från andra hållet en gång tidigare. Då får man gasa. Jo jag vet. 80 i Norge. Husbilar, elbilar, turister, norska svennar. Jag gasar på när de börjar bromsa. Enormt snygga spårval i de 300 hårnålskurvorna. Bil efter bil, feta äventyrshojar två före hårnålen och två i. Vänsterböj, jag håller innerspår. En Ferrarricab. Klipper före hårnålen. Han sitter och röker med en hand på ratten. Det gills. Jag bromsade om en Ferrari före Geiranger.
Den och 30-40 andra. Kanske fler.
Jag tror att KLEn hördes både ner och upp från Geiranger. Turisterna i Örnsvängen fick njuta av skönsången.
Som sagt, KLEn är lätthanterlig och har normalt rätt låg tyngdpunkt. Inte med packningen även om den bara väger 25 kilo. Bra bromsar trots singelskiva. 300 mm. 310?
Ja kul var det att gasa mellan hårnålarna.

Idag firar jag med öl. Första på tre månader.

Ja, jag är nöjd med hojen. 😄
Ja, jag gillar Norge. 😄
Ja, jag gillar att toura alldeles ensam. 😄
Nä det var ingen som slog min tid idag. 😎

Last edited:
Igår tror jag att han kände sig förolämpad av att han fick ett hönsägg. Han tog det jätteförsiktigt och gick iväg. Nån enstaka minut senare kom han med en hackspett i munnen. Det verkade viktigt att både Maggan och jag såg att han hade den.

Får se om han visar en ko idag.20250613_195914(1).jpg

Ett gäng gamla hojar utanför hotellfönstret.
Några Norton, en Vespa ,en Kawasaki z650, några CB bla en CB750 K2 i Candy Guld metallic. 😍
Några hade tyvärr redan åkt när jag kom på att ta kort. 😟
Grabbarna var från Åland, jag pratade med dom i baren i går, och som alla motorcyklister supertrevliga! 😁

Bifogat

• PXL_20250614_061814303.jpg
    PXL_20250614_061814303.jpg
    1.3 MB · Visningar: 20
Ett gäng gamla hojar utanför hotellfönstret.
Några Norton, en Vespa ,en Kawasaki z650, några CB bla en CB750 K2 i Candy Guld metallic. 😍
Några hade tyvärr redan åkt när jag kom på att ta kort. 😟
Grabbarna var från Åland, jag pratade med dom i baren i går, och som alla motorcyklister supertrevliga! 😁
Vad är detta fotat med verkligen skumma färger.

Jag åkte och klippte gräset åt en släkting idag, på väg hem på en 80-väg (som borde vara 110 och i alla fall har varit 90 tidigare när den var i sämre skick) möter jag två sporthojar som håller laglig hastighet, dom höll just på att bli omkörda av en gråhårig tant (eller hippie-farbror) på vad som såg ut som en risig kina scooter som höll stum mutter på uppskattningsvis 97km/h.

Sporthojspiloterna i färgmatchade skinnkondomer, tanten i gabardinbyxor och beige vårjacka.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon