Vad fick dig att le idag?

Meddelande från en ukrainsk kompis.

Today, the Security Service of Ukraine carried out a unique operation to destroy strategic bombers (like the TU-22, TU-154, from which we are fired upon with missiles like the X-101) on Russian territory. Four storage bases for these aircraft, which are one of the components of Russia's nuclear triad, were attacked. Drones worth $500-1000 were used to destroy aircraft worth more than $100 million, which, moreover, are no longer produced and will not be produced. The damage from the attack is estimated at $3.5 billion (41 of 75 such aircraft were destroyed today, according to the SBU) and Russia has lost parity with Europe and America in nuclear deterrence for a very long time. The operation is absolutely unique and the preparation lasted 1.5 years. During this time, attack drones were gradually imported to Russia, which were eventually placed in something like small houses and loaded into 5 trucks (1 did not reach its destination). The Russian truck drivers did not even know what they were carrying. Each of them was given coordinates of where to arrive and at what time, and there they would be met and the cargo would be picked up. All 4 trucks eventually ended up near airports, which were not really guarded by anyone (the distance from the border with Ukraine is more than 1000 km, we do not have missiles of such a range). The drivers were waiting for those who would pick up the cargo, but instead, the roof of their trucks suddenly opened, from which FPV drones began to fly out, which, having gathered in a swarm, flew to the airfields to destroy aircraft. None of the drivers even suspected what and where they were carrying.

Meddelande från en ukrainsk kompis.

Today, the Security Service of Ukraine carried out a unique operation to destroy strategic bombers (like the TU-22, TU-154, from which we are fired upon with missiles like the X-101) on Russian territory. Four storage bases for these aircraft, which are one of the components of Russia's nuclear triad, were attacked. Drones worth $500-1000 were used to destroy aircraft worth more than $100 million, which, moreover, are no longer produced and will not be produced. The damage from the attack is estimated at $3.5 billion (41 of 75 such aircraft were destroyed today, according to the SBU) and Russia has lost parity with Europe and America in nuclear deterrence for a very long time. The operation is absolutely unique and the preparation lasted 1.5 years. During this time, attack drones were gradually imported to Russia, which were eventually placed in something like small houses and loaded into 5 trucks (1 did not reach its destination). The Russian truck drivers did not even know what they were carrying. Each of them was given coordinates of where to arrive and at what time, and there they would be met and the cargo would be picked up. All 4 trucks eventually ended up near airports, which were not really guarded by anyone (the distance from the border with Ukraine is more than 1000 km, we do not have missiles of such a range). The drivers were waiting for those who would pick up the cargo, but instead, the roof of their trucks suddenly opened, from which FPV drones began to fly out, which, having gathered in a swarm, flew to the airfields to destroy aircraft. None of the drivers even suspected what and where they were carrying.
Det ser ut som om de byggt transportkontainrar som öppnar taket för att släppa ut drönarna och helt sonika skickat dem med standardtransport till målen. Om de använt geofencing för när de ska aktiveras är det ju extra fräsigt för då är det en attack som helt använder motståndarens infrastruktur och inte egentligen kräver någon personal på plats alls. Och nu måste Ryssland börja kolla alla fraktkontainrar så alla transporter blir segare och dyrare.

Det är nästan samma nivå som grim beeper.

Scootern gick igenom besiktningen idag.

Körde en kort sträcka på motorvägen med den. Det var bland det obehagligaste jag gjort på två hjul. Att hålla gasen stumt i 80 på tolvtumsdäck och bli omkörd av en långtradare gjorde mig rädd på riktigt. Det vinglade litet.

Scootern gick igenom besiktningen idag.

Körde en kort sträcka på motorvägen med den. Det var bland det obehagligaste jag gjort på två hjul. Att hålla gasen stumt i 80 på tolvtumsdäck och bli omkörd av en långtradare gjorde mig rädd på riktigt. Det vinglade litet.
Dags att bygga kompressormatning på den så du kan köra ännu fortare och bli ännu nervösare? :hihi

Jag moppe-pendlade ett litet tag med en 45 moppe, när en timmerbil körde om mig och jag kände swoschen från den utstickande grenen ovanför hjälmen, för att i nästa sekund se timmerbilen köra över ett gupp så att stocken vred sig så att grenen sänktes en halvmeter till...

Lite som att dom som har sett "Final Destination" inte gärna ligger kvar bakom en timmerbil vill inte jag bli omkörd av dom

Grillbilar och rödtjut!

Alltså, jag kör moppe till jobbet ibland, en CF-vespa som med lite tur och svagt nedförslut kan komma upp i 75, men inte upplever jag det på nåt sätt som en nära döden upplevelse. Däremot när lastbilar (och bilar med för den delen) inte förmår korsa mittinjen för att köra om mig, då kan jag skita ner mig lite smått. Kanske mest för att jag blir skogstokig där inne i hjälmen, inte så mycket av rädsla.

6903f16a1916c49a7e742a12cac1d264.jpg

Gammal bild som jag hittade någonstans i gömmorna…

Med vänlig hälsning,

Hört i lunchrummet på jobbet av ett gäng som sitter vid bordet bakom mig.
För någon vecka sedan hör jag den ena killen sitter och pratar om att han och några kompisar skickat efter nya segel till sina surfingbrädor som ska vara jättebra och mycket billigare än att köpa dom här hemma.
Gissa ifrån vilket land? Jo givetvis från Kina.

Idag så hör jag samma kille sitter och beklagar sig över att hans ena kompis segel redan börjat gå sönder (han på jobbet hade inte börjat använda sitt ännu)

Vet inte om man ska skratta eller gråta över vissa personer. Men jag log för mig själv när jag satt och åt min lunch

Hört i lunchrummet på jobbet av ett gäng som sitter vid bordet bakom mig.
För någon vecka sedan hör jag den ena killen sitter och pratar om att han och några kompisar skickat efter nya segel till sina surfingbrädor som ska vara jättebra och mycket billigare än att köpa dom här hemma.
Gissa ifrån vilket land? Jo givetvis från Kina.

Idag så hör jag samma kille sitter och beklagar sig över att hans ena kompis segel redan börjat gå sönder (han på jobbet hade inte börjat använda sitt ännu)

Vet inte om man ska skratta eller gråta över vissa personer. Men jag log för mig själv när jag satt och åt min lunch

Kinesiska lågprissegel började man med redan i början av 1980-talet. Hållbarheten var dålig då och den är dålig idag.

Kvalitet brukar ofta löna sig i längden.

Som jag brukar säga: Buy quality, cry once.

Med vänlig hälsning,

Kinesiska lågprissegel började man med redan i början av 1980-talet. Hållbarheten var dålig då och den är dålig idag.

Kvalitet brukar ofta löna sig i längden.

Som jag brukar säga: Buy quality, cry once.

Med vänlig hälsning,
Det roligaste var att han pratade helt lyrisk om vilket klipp dom gjort första gången jag hörde det. Tänkte redan då att jag skulle säga till honom att att man får vad man betalar för.

Själv försöker jag hålla mig till det uttrycket som du sa. Buy quality cry once

Det roligaste var att han pratade helt lyrisk om vilket klipp dom gjort första gången jag hörde det. Tänkte redan då att jag skulle säga till honom att att man får vad man betalar för.

Själv försöker jag hålla mig till det uttrycket som du sa. Buy quality cry once

Det sparar både tid och pengar i längden även om utgiften i stunden ibland kan te sig stor nog.

Men det är dyrare att först köpa skräpet och när det pajat sedan ändå likt förbannat det man borde köpt från början…

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...