Vad fick dig att le idag?

Dagens sms-felsökning.
- Hej, en polare har köpt en Toyota och nu ryker den vitt, vad kan det vara?
- Spontant en topplockspackning, vit rök är kylvätska/glykol.
- Nä, det kan det inte vara, det finns ju kylvätska, dessutom lyser motorlampan.
- Well, att den lyser tyder på felaktiga avgasvärden, ergo kylvätskeläckage.
- Men den är ju så fin och han har precis köpt den, dessutom har han sparat jättelänge för att ha råd med en bil.......

Ungefär där övergick diskussionen till att förklara att det är synd om snubben för han har alltid haft så skruttiga bilar och har äntligen hittet en fin.

Sms-konversationen förtsatte långt in på kvällen och jag avslutede med att jag gissar här och kan omöjligt ge nåt fast pris på vad det kommer att kosta........

Dagens sms-felsökning.
- Hej, en polare har köpt en Toyota och nu ryker den vitt, vad kan det vara?
- Spontant en topplockspackning, vit rök är kylvätska/glykol.
- Nä, det kan det inte vara, det finns ju kylvätska, dessutom lyser motorlampan.
- Well, att den lyser tyder på felaktiga avgasvärden, ergo kylvätskeläckage.
- Men den är ju så fin och han har precis köpt den, dessutom har han sparat jättelänge för att ha råd med en bil.......

Ungefär där övergick diskussionen till att förklara att det är synd om snubben för han har alltid haft så skruttiga bilar och har äntligen hittet en fin.

Sms-konversationen förtsatte långt in på kvällen och jag avslutede med att jag gissar här och kan omöjligt ge nåt fast pris på vad det kommer att kosta........

Näää, jag har läst på Internet, att Toyota krånglar aldrig.
Det är grannens Ford som ryker, och din polare har fått en motorlampaklibba på brillorna.

Jag tog tanten på en vända för att plocka upp paket, och som man så är jag ju den som kör alla tråkärenden. Med en tant som gnäller på att jag sladdar.
Oh well... Kommer hem, och nån har tagit min skottade plats, så bara att hämta en skyffel och börja häva bort en decimeter packad snö och 15 cm packad snödriva för en annan parkering. Det är sånhär dagar jag saknar att ha en outback. Skottat klart, säger åt tanten att köra fram och parkera bilen. Hon fewgar när hon backar in och fastnar i snön och ställer sig och spinner. Säger åt henne att gunga loss bilen som jag förklarat, hon försöker några gånger och ger upp. Jag hoppar i bilen och får loss den och parkerar den på 10 sekunder.
Hon tittar på den och bestämmer att jag står för långt ut från trottoaren. Till saken hör att det är snödriva på utsidan som ändå hindrar framfart som är bredare än vad bilen är, så jag säger att det är hemskt onödigt att hålla på att köra fast bilen. Hon bestämmer att jag har fel, och sätter sig i ooooch, kör fram 2 meter och fastnar. Men nu har hon SETT att jag gungade loss bilen så nu ska hon testa, och lyckas gunga loss den! Whee! Och tajtar in mot trottoaren. In i snödrivan. Fast igen.
Sååå... Jag går och serviceskottar runt bilen under tiden som hon hittar nya sätt att köra fast, till slut är det bar asfalt på hela platsen utom precis under bilen. Men till slut lyckas hon iaf parkera bilen.

Och då frågar jag varför hon inte lyssnade på mig, precis efter att ha sagt att jag är snömästaren. :rofl Hon skämdes lite. Men nu har hon iaf börjat lära sig grunderna på att få loss bilen när den fastnat i snö. Det tog bara en styv timme.

Jag rekommenderar varmt just att dra ned på arbetstiden först ett tag och sedan gå helt i pension.
Jag gick från fullt ös medvetslös till 60% och arbetade då tisdag- onsdag - torsdag med avtal om hur resor, mertid mm skulle ersättas.
Så höll jag på i nästan 1 år innan jag tog beslutet om heltidspension.
I mitt fall så kompenserade jag inkomstbortfallet med att ta ut 50% av den allmänna pensionen i hop med 60%-lönen.
Det kostar mig någon enstaka hundring i månaden i långa loppet på allmänna pensionen.

Jag rekommenderar varmt just att dra ned på arbetstiden först ett tag och sedan gå helt i pension.
Jag gick från fullt ös medvetslös till 60% och arbetade då tisdag- onsdag - torsdag med avtal om hur resor, mertid mm skulle ersättas.
Så höll jag på i nästan 1 år innan jag tog beslutet om heltidspension.
I mitt fall så kompenserade jag inkomstbortfallet med att ta ut 50% av den allmänna pensionen i hop med 60%-lönen.
Det kostar mig någon enstaka hundring i månaden i långa loppet på allmänna pensionen.
Precis vad jag gjort. Gått från +100% egenkonsult till att bli anställd ett år på 60% hos min sista uppdragsgivare. Ska försöka klara mig utan att ta ut pension alls under året.

Precis vad jag gjort. Gått från +100% egenkonsult till att bli anställd ett år på 60% hos min sista uppdragsgivare. Ska försöka klara mig utan att ta ut pension alls under året.
Men kolla hur lite pensionen sjunker på slutet om du tar ut 50% allmän pension.
Jag blev förvånad över att det gör så lite skillnad.
Det är ju onödigt att gå och snåla om man inte behöver.
Nu ser det ju olika ut för oss alla så för dig kanske det blir annorlunda.

Den här verkar vara riktigt kul om man har behovet.

Jag har behovet, och tar också gärna emot ett gratisexemplar för utvärdering.

Jag har sett en äldre Yarbo som dock användes enbart för gräsklippning och den imponerade.
Som snöslunga tror jag säkert att den fungerar bra, om man låter den gå ofta, så att det inte blir för mycket, men det är ju samma sak med robotdammsugare och robotgräsklippare, dom kan ju köra ofta och då blir det inte så mycket varje gång.

Själv har jag inte dragit igång slungan än, jag köpte bensin till den idag, men det är rätt kallt så jag väntar nog på varmare väder.
Det är ju ytterligare en fördel med robotslunga, den kan man ju köra när det är som kallast och snön är lättslungad

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back