Vad fick dig att le idag?

Mitt headset i en av mina hjälmar har gått sönder, så jag tänkte att jag köper ett nytt och bara byter. Det var en utgången modell av hjälm när jag köpte den, så det fanns inte direkt många som hade just den modellen av n-com i lager. Det enda stället jag hittade var MC-Boden så jag beställde därifrån.
Det ringde nyss en snubbe från MC-Boden för att försäkra sig om att jag hade beställt rätt för att det inte var så värst många som köpte just den modellen (av väldigt förklarliga skäl eftersom att den inte finns kvar på N-com's hemsida ens).
Måste säga att det var ett oväntat exempel på bra kundvård ändå. Och MC-Boden blir nog glada för att bli av med en hyllvärmare. :hihi

Jag har en räv som kommer varje kväll och får lite korv, bröd och hundmat av oss. Han brukar sätta sig utanför vardagsrumsfönstret och vänta på att vi kommer ut.
Sent igår kväll började hunden skälla på det sättet som bara närvaro av räven utlöser. När jag tittade ut kom räven på infarten med något med lång svans i käften.
Han satte sig utanför och jag gick ut och pratade till honom och gav honom beröm.
Tyvärr var det fel ljusförhållanden, men jag tror att det syns att han har något sorkliknande. 20250524_231123(1).jpg
Han delade inte med sig utan verkade nöjd med att få visa bytet.

Satte mig ner vid en fontän/bassäng efter träningen i morse, där stod en pappa helt försjunken i mobilen medans hans 3-4 åriga dotter glatt kravlade över bassängkanten och knallade ut i vattnet med skor och allt. Rycket när han snappade situationen måste ha gett honom bestående ryggskador 😎

Jag har en räv som kommer varje kväll och får lite korv, bröd och hundmat av oss. Han brukar sätta sig utanför vardagsrumsfönstret och vänta på att vi kommer ut.
Sent igår kväll började hunden skälla på det sättet som bara närvaro av räven utlöser. När jag tittade ut kom räven på infarten med något med lång svans i käften.
Han satte sig utanför och jag gick ut och pratade till honom och gav honom beröm.
Tyvärr var det fel ljusförhållanden, men jag tror att det syns att han har något sorkliknande. View attachment 515673
Han delade inte med sig utan verkade nöjd med att få visa bytet.
Nu får du nog lura i räven avmaskningsmedel. :mattias

Parasit sprids bland rävar i Uppsala​

Dvärgbandmask sprids när smågnagare får i sig parasitägg. När räven äter gnagaren utvecklas maskar i rävens tarmsystem. Arkivbild.

Dvärgbandmask sprids när smågnagare får i sig parasitägg. När räven äter gnagaren utvecklas maskar i rävens tarmsystem. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
TT
Publicerad 08:09

Parasiten dvärgbandmask, som drabbar rävar, har etablerats i Uppsala. Därmed finns det tre områden i landet där dvärgbandmasken bitit sig fast. Utöver Uppsala har även ett område nordost om Uddevalla och ett område söder om Gnesta drabbats.

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) förbereder nu en pilotstudie för att avmaska rävar i ett etablerat område.

”Även om smittrisken är mycket låg ger dvärgbandmask en allvarlig sjukdom för de människor som drabbas. När parasiten förekommer i större samhällen är det också fler människor som utsätts för smittrisk”, säger Erik Ågren, statsveterinär vid SVA, i ett pressmeddelande.

Dvärgbandmaskens larver utvecklas till maskar i rävars eller hundars tarm, men varken räv eller hund blir sjuka av masken.
TT

Nu får du nog lura i räven avmaskningsmedel. :mattias

Parasit sprids bland rävar i Uppsala​

Dvärgbandmask sprids när smågnagare får i sig parasitägg. När räven äter gnagaren utvecklas maskar i rävens tarmsystem. Arkivbild.

Dvärgbandmask sprids när smågnagare får i sig parasitägg. När räven äter gnagaren utvecklas maskar i rävens tarmsystem. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
TT
Publicerad 08:09

Parasiten dvärgbandmask, som drabbar rävar, har etablerats i Uppsala. Därmed finns det tre områden i landet där dvärgbandmasken bitit sig fast. Utöver Uppsala har även ett område nordost om Uddevalla och ett område söder om Gnesta drabbats.

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) förbereder nu en pilotstudie för att avmaska rävar i ett etablerat område.

”Även om smittrisken är mycket låg ger dvärgbandmask en allvarlig sjukdom för de människor som drabbas. När parasiten förekommer i större samhällen är det också fler människor som utsätts för smittrisk”, säger Erik Ågren, statsveterinär vid SVA, i ett pressmeddelande.

Dvärgbandmaskens larver utvecklas till maskar i rävars eller hundars tarm, men varken räv eller hund blir sjuka av masken.
TT
Några kilometer från Gränby finns inte smittan längre.

Jag behövde jämföra tekniska specar på en fläkt mellan två generationer. Båda var i PDF-format så jag lät först Adobe Acrobat AI Assistant jämföra och den hittade en del viktiga saker.
För att bli säker testade vi ChatGPT också och den såg att revisionsnumret skiljde, men i övrigt var dokumenten "identiska".
Bäst resultat fick vi med "Mäkinens ögon", en drygt 50 år gammal apparat som reagerade på fler detaljer.

Ta en titt på bilen. :)

Ja, jag ser att den hänger ner i baken men det säger väl inte så mycket?

Han kanske har båtmotorn liggande i bagaget?

Det krävs dessutom inte så extremt mycket last på kulan för att ge den där effekten. Behöver inte vara mycket över 100kg på kulan för att det ska se ut så.

Hänger man sin mc på en ställning bakom bilen ser det ut ungefär likadant på den där storleken av bil.

Last edited:
Ja, jag ser att den hänger ner i baken men det säger väl inte så mycket?

Han kanske har båtmotorn liggande i bagaget?

Det krävs dessutom inte så extremt mycket last på kulan för att ge den där effekten. Behöver inte vara mycket över 100kg på kulan för att det ska se ut så.

Hänger man sin mc på en ställning bakom bilen ser det ut ungefär likadant på den där storleken av bil.
Är rätt säker på att den där likt de flesta Volvos har 75 kg max kultryck. Den på bilden har allraminst det dubbla. Vilket som av en händelse är ungefär vad en liten söt mc kan tänkas väga. Dvs sådana kan man inte heller ha bakpå på dessa bilar...

Svårt veta kultrycket, det kanske är noll där om släpet är balanserat.
Jag vill nog ha lite kultryck, inget kul om bilen lättar baktill.
Jag har sett när dom drog upp en havererad SAAB baklänges upp på ett släp.
Dom fick göra om och dra upp SAABen med motorn närmast kulan.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!