Dagens bild

Fasen vilka fina hojåka bilder ni lägger upp, får kontra med en färsk garage bild.... Under förra årets Norgeresa tyckte jag att motortempen inte rörde sig inom dom vanliga intervallen. Känslan fortsatte i år men jag sköt bort tankarna eftersom jag visste vilket h-vetes jobb det är att byta termostat på en VFR, det sitter monterat under insprutningen mellan cylindrarna. Men tillslut kom samvetet och insikten om att kunna bli ståendes i Norge med överhettad hoj ikapp. Bara att riva ner hojen. Ett tips, se till att det är så lite bensin som möjligt i tanken... :gnissla
Gjorde ett test i kastrullen med termostaten, den nya öppnade både snabbare och mer än den gamla. Skönt att få sin misstanke/känsla bekräftad. Men när hojen är nedriven är det lika bra att byta ut dom 27år gamla kylslangarna mot nya i silikon samt att kolla ventilerna (är ändå dags om ca 300 mil).
PXL_20250617_204837232[1].JPG
PXL_20250617_150015272.jpg

Last edited:
Fasen vilka fina hojåka bilder ni lägger upp, får kontra med en färsk garage bild.... Under förra årets Norgeresa tyckte jag att motortempen inte rörde sig inom dom vanliga intervallen. Känslan fortsatte i år men jag sköt bort tankarna eftersom jag visste vilket h-vetes jobb det är att byta termostat på en VFR, det sitter monterat under insprutningen mellan cylindrarna. Men tillslut kom samvetet och insikten om att kunna bli ståendes i Norge med överhettad hoj ikapp. Bara att riva ner hojen. Ett tips, se till att det är så lite bensin som möjligt i tanken... :gnissla
Gjorde ett test i kastrullen med termostaten, den nya öppnade både snabbare och mer än den gamla. Skönt att få sin misstanke/känsla bekräftad. Men när hojen är nedriven är det lika bra att byta ut dom 27år gamla kylslangarna mot nya i silikon samt att kolla ventilerna (är ändå dags om ca 300 mil).
View attachment 516954
View attachment 516955
Nu är TDMen servad sedan i vintras med ventilkoll, ny kamkedja, kamkedjespännare, kylvätska och luftfilter.

Idag bytte jag olja och filter, Motul resp original.
Tre år sedan bromsvätskan byttes fram så det gjorde jag också. Bak bytte jag förra året.

Framdäcket är uppe i 3 400 mil så det får hänga med en resa till.
Drivpaketet har gått 4 100 mil och det hänger också med.

IMG_1914.jpeg

Jo det finns kedjevårdstrådar.
2019 åkte jag till Spanien bl a. Trodde att kedjan var nyare än den var. Fick spänna oftare och oftare redan i Frankrike. Den kedjan var slut redan vid normala 2500 mil. Bytte på verkstad. Skulle ha bytt hemma.

IMG_1910.jpeg

En bild på kedjan på min z750 LTD twin. Den har gått 4500 mil. Iofs aludrev.

Sprayar aldrig med avfettning nära kedjan. Bara på diskborste sedan sving och bakfälg.
Spänner inte i onödan och kör inte på bakhjulet.
Har kört motorolja på tandborste och torkat av länkarna på sidan.

Flaskan på bilden kommer från Jula. Cykelolja. Aningen seg. Smal pip och jag lägger en halv droppe mellan rullen och länkplattan. Enbart där. Eftersom hojarna står på sidostöd tränger oljan in i rullen.
Ja det tar tid. Det gör mig inget.
En kedja som gått 4100 mil och en har gått 4500 mil. Inga världsrekord men rekord för mig.
Man får spänna ofta mot slutet. Jag är inte där ännu.

Min KLE hade gått 3800 mil när jag köpte den. Ojämnt sliten kedja. Borde byta men har inte justerat på 250 mil så jag kör vidare. Det är troligen inte originalkedjan utan nr 2. Många ägare. Snittlängd på dessa två kedjor är 2100 mil.

b71994c7643dbd6007be103cd89c4464.jpg

Någonstans utanför Dikanäs. Marsfjället i fonden.

Med vänlig hälsning,

Grusbus med Harley på landsbygden!

View attachment 516943

.. jag kunde inte låta bli.
Nu har jag inte gjort det ofta. Två gånger kanske. Men det är inte alls svårt att spruta grus med Harley. Kanske lite svårt med kontrollen med forward controls men med den vikten och draget i motorn kan man nästan lägga täckdikning efteråt.

Och ditt däcken är inte Harley Davidson Dunlop...

inte Harley Davidson Dunlop...
Nej inte Harley Dunlopsson, det är Metzler, fram är det 21", och bak ett riktigt tjockt 180/60 17", för asfalt. Men man kan alltid låtsas att det sitter Michelin Anakee Wild på ;) "multi purpose harley!"

Fast ibland tar det stopp. Och här går det inte att lirka sig igenom. Hojen är för tjock. Tror jag måste köpa hasplåt till harleyn så jag kan köra i dom där små steniga stigarna också. Såg att det fanns en mtb-bana här i krokarna. Rådjuren gillar inte mig.

IMG_5070.JPG

När jag körde hem från jobb igår så bromsades trafiken av en högst ovanlig syn.
Ett gäng moppar av väldigt gammaldags sort!
Alla från ca 50-60 talet, kanske en femton till tjugo stycken.
Kördes uppenbarligen på resa med lite packning på.
Men de var inte från bygden precis, utan alla var skyltade från Tjeckien om jag inte såg fel på skyltarna.
Så de har alltså gett sig på resa med 60-70 år gamla moppar(!).
Sk*tcoolt! 😎
Ursäkta dålig bildkvalitet, tror fokusen på bilden råkade hamna på framrutan (givetvis tagen av passageraren bakom mig).
1750310006540.jpeg

Back