Däck. När byter ni?

Jag bytte däck på min KTM nyligen och som vanligt tog jag det lugnt de första tre fyra milen, men jag tror att jag har valt fel däck. I stället för att få mysiga hjullyft på gaspådrag släpper det och antispinn slår av på effekten. Kan man inte få upp framhjulet på oförsiktig gashantering kan jag lika gärna köra 125:a.

Även vid gaspådrag i kurvor blinkar antispinnlampan. Så betedde sig inte de gamla däcken när de var nya.
Jag hade ett par qualifier II som var såndär. De blev aldrig bättre och 500 mil senare hade jag fått massa olater i min körning på grund av de däcken.

Ibland är det väldigt mycket vax (?) på nya däck. Jag brukar leta upp en grusväg och gasa/bromsa i det lösare underlaget i kanterna för att få bort det.
Iofs så skall väl 3-4 mil räcka men det låter konstigt om de släpper. Har du köpt sportdäck som måste bli varma för att få grepp?
Jag köpte Mitas Terra Force R som används på senare årgångar av KTM 1290 Super Adventure S. Det är dual compound så de är kanske stenhårda i mitten.

Innan dess hade jag Tourance Next 2.

Jag har sett att man kan beställa nya Anakee 3 och tänker varje gång: Vem fan vill ha de där?

Kör snyggt!
Citerar M Waltari;
”Av detta förstår jag inte mer än ett svin förstår av en silversked.”

Pilot power3 kom ju tillbaka på kundernas önskan/begäran. De har jag testat, lite snabbt, sen var de slut… Inget för mig.

The Z6 "Hidden Steel" Trap: A critical design flaw with the original Z6 rear tire was its central tread design—it had no tread groove down the exact center. As a result, riders would often be surprised by steel cords showing through the middle without warning, even when the off-center tread grooves still looked okay. The Z8 fixed this wear-indicator issue.

Tänkte kolla lite med Ai. Fick svar på det folk redan har upplevt själva här i tråden. Har haft halvslitna Z6 på min SV1000S när jag köpte den. Körde touring och en del bana. Bytte sedan till M9RR, kört en del touring och mycket bana under corona tiden, och sedan våren 2026 med Z8M. Blir intressant och se hur de varar. :)

The Z6 "Hidden Steel" Trap: A critical design flaw with the original Z6 rear tire was its central tread design—it had no tread groove down the exact center. As a result, riders would often be surprised by steel cords showing through the middle without warning, even when the off-center tread grooves still looked okay. The Z8 fixed this wear-indicator issue.

Tänkte kolla lite med Ai. Fick svar på det folk redan har upplevt själva här i tråden. Har haft halvslitna Z6 på min SV1000S när jag köpte den. Körde touring och en del bana. Bytte sedan till M9RR, kört en del touring och mycket bana under corona tiden, och sedan våren 2026 med Z8M. Blir intressant och se hur de varar. :)
Det är är ju en tidsrymd på (över) ett halvt decennium! Än mer om du skaffade hojen före pandemin.

Nyfiken här!

Hur många uppsättningar däck, på hur många mil, över hur lång tid?

De 2 första delfrågorna intresserar mig mycket, den sista är inte så relevant, men formuleringen blev snyggare…

Edit;
Ett snabbt överslag ger vid handen att jag avverkat en bit över 8000 mil sen maj 2019, på 2 hojar. Båda inhandlade den 19/5, -19 resp -24.

Last edited:
Det är är ju en tidsrymd på (över) ett halvt decennium! Än mer om du skaffade hojen före pandemin.

Nyfiken här!

Hur många uppsättningar däck, på hur många mil, över hur lång tid?

De 2 första delfrågorna intresserar mig mycket, den sista är inte så relevant, men formuleringen blev snyggare…
Tror att jag skaffade MCn 2019.
Tror jag gick från Z6 till M9 2021.
Det intressanta är hur bra M9 hållit då jag gissningsvis kört minst 15 bandagar med M9. Och en del touring, minst 300 mil.
Dock har jag alltid varit noggran med rätt däcktryck på gatan respektive banan, och har nog mjuk körstill även på banan.

Så en uppsättning av varje. Z6 halvslut vid mc köp, M9 från början till sitt slut. Z8 nya för sässong 2026.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg