Däck. När byter ni?

Varför inte köpa senaste modellen?

Följer man däckstesterna över åren så ser man hur snabbt utvecklingen går.

Kör snyggt!
För att man gjorde det när pilot road3 kom och gjorde om samma misstag med road5.
Jag ger snäppet över 3000 för en uppsättning Z8(m) med frakt och andra avgiftrr. De ger lika många mil som road5 och har bra egenskaper. Pris i listan är 2630 och sen tillkommer frakt och växlingsavgifter samt omläggning. Bytet är ju individuellt hur man ordnar.
Road6 touchar 4000 i listan, så med samma påslag, (frakt, drygt 3% i sammanlagda valutaväxlingspåslag och säkert något mer jag nu inte kommer ihåg), är det iaf runt 4500 + omläggning. Tar gärna rmot tips på billigare och nej, jag tänker inte lägga om själv, Lämnar lösa hjul.

Då vill man veta att de är bra innan man överger däck man vet inte är dåliga.

Var ner till tykarpsgrottan häromveckan, en av säsongens sista. Det var många moderna BMW där och följaktligen moderna däck. Jag har aldrig sett en sån mängd förstörda framdäck.
Michelin var som de brukar på upphällningen. Klackar och skovlar, nakna skuldror. Inget konstigt med det och lär läggas på nytt till nästa sädong.
Bridgestonedäcken hade som en 2 cm bred centimetertjock remsa runtom, därtill en bedrövlig kant ner till resten av det utslitna däcket. Naturligtvis skulle dessa bytts tidigare och kommer att bytas, men jag vill nog inte ha däck som slits så.
Firman som lägger om till mig påstod att folk kommer in med nya bmw som rullat 4-500 mil och har totalförstörda ffa framdäck och vill ha på road 4, som de ”vet” funkar. Den store handlaren några km bort kanske inte kan lägga på dessa pga garanti eller andra krav från bmw men något är fishy.
Det är dyrt att vara försökskanin om man själv betalar det som ska testas, alltså däck. Inte emot utveckling och hoppas mycket på modern däckteknologi, men jag kanske väntar med att lägga de extra kronorna tills däcken är en smula beprövade.

Edit;
T33 hamnar på 3500kr för en uppsättning och det är priset på siten. Samma påslag tillkommer samt omläggning.
Kanske får omvärdera utifall att de skulle leverera bortåt en halv gång mil till. Jag lär ju beställa strax ändå, även om de ska på nästa säsong.
Har en djupt rotad skepsis mot bridgestone, men kanske får vara beredd på att testa.
Erfarenheter av T33?

Last edited:
För att man gjorde det när pilot road3 kom och gjorde om samma misstag med road5.
Jag ger snäppet över 3000 för en uppsättning Z8(m) med frakt och andra avgiftrr. De ger lika många mil som road5 och har bra egenskaper. Pris i listan är 2630 och sen tillkommer frakt och växlingsavgifter samt omläggning. Bytet är ju individuellt hur man ordnar.
Road6 touchar 4000 i listan, så med samma påslag, (frakt, drygt 3% i sammanlagda valutaväxlingspåslag och säkert något mer jag nu inte kommer ihåg), är det iaf runt 4500 + omläggning. Tar gärna rmot tips på billigare och nej, jag tänker inte lägga om själv, Lämnar lösa hjul.

Var ner till tykarpsgrottan häromveckan, en av säsongens sista. Det var många moderna BMW där och följaktligen moderna däck. Jag har aldrig sett en sån mängd förstörda framdäck.
Michelin var som de brukar på upphällningen. Klackar och skovlar, nakna skuldror. Inget konstigt med det och lär läggas på nytt till nästa sädong.
Bridgestonedäcken hade som en 2 cm bred centimetertjock remsa runtom, därtill en bedrövlig kant ner till resten av det utslitna däcket. Naturligtvis skulle dessa bytts tidigare och kommer att bytas, men jag vill nog inte ha däck som slits så.
Firman som lägger om till mig påstod att folk kommer in med nya bmw som rullat 4-500 mil och har totalförstörda ffa framdäck och vill ha på road 4, som de ”vet” funkar. Den store handlaren några km bort kanske inte kan lägga på dessa pga garanti eller andra krav från bmw men något är fishy.
Det är dyrt att vara försökskanin om man själv betalar det som ska testas, alltså däck. Inte emot utveckling och hoppas mycket på modern däckteknologi, men jag kanske väntar med att lägga de extra kronorna tills däcken är en smula beprövade.

Edit;
T33 hamnar på 3500kr för en uppsättning och det är priset på siten. Samma påslag tillkommer samt omläggning.
Kanske får omvärdera utifall att de skulle leverera bortåt en halv gång mil till. Jag lär ju beställa strax ändå, även om de ska på nästa säsong.
Har en djupt rotad skepsis mot bridgestone, men kanske får vara beredd på att testa.
Erfarenheter av T33?

Till min hoj är Metzeler dyrare än Michelin… ? :va

Jag brukar köpa på Tirendo men det kanske finns bättre ställen?

En hel uppsättning för 3000 är snorbra!

Kör snyggt!

Kör snyggt!
Ett set M7 rr för 2900kr ifrån motorcykeldack.com
Tycker jag är ett bra pris, vill man ha M9rr kostar det ca 3400kr för ett set
Inklusive frakt

Kör snyggt!
Blev en knapp hundring billigare för Z8(M) på tirendo jämfört med motorcykeldack.com . Om det inte tillkommer några omräkningsavg och påslag är det kanon! Lite högre pris men däremot fraktfritt för 2 däck. Lägre total, t o m under 3000-strecket!
Allt räknas!
:fakta

Bra tips!👍

Edit;
Beror på jämförelsematerialet, tror jag.
Jag jämför ju ett billigare metzeler med ett dyrare michelin. Roadtec 01 och ffa 02 torde vara i mer samma prisklass som t ex road6.
Bridgestone ser konkurrensmässiga ut pricewise, om de är lika bra eller (än) bättre.

Last edited:

Edit;
Erfarenheter av T33?

Intressant, nån som vet var Road Classic däcken görs? Mitt framdäck på Trajan har ju blivit "skevt" och måste bytas. Tänke köpa ett likadant igen men blev osäker nu.

Intressant, nån som vet var Road Classic däcken görs? Mitt framdäck på Trajan har ju blivit "skevt" och måste bytas. Tänke köpa ett likadant igen men blev osäker nu.
Hur långt hade du kört, 1200-1300 mil över flertalet säsonger, varav många av dessa mil på usel vägstandard?
Jag hade jublat om jag kommit över 1000mil på ett däck! Det är snarare 6-700 och inte sällan med ombalansering inom dessa. Som nu har jag 35g på bakhjulet. När däcket slits kommer en obalans att uppstå. Kommer denna gång att sprätta bort 5g i taget. Denna gången blev det knas från början. Stör mig ff på att de sprätte bort ”fabriksbalanseringen”

Ingen aning om var de görs. Det är väl bara att ringa någon som har fräschs på hyllan, eller michelin.

Blev en knapp hundring billigare för Z8(M) på tirendo jämfört med motorcykeldack.com . Om det inte tillkommer några omräkningsavg och påslag är det kanon! Lite högre pris men däremot fraktfritt för 2 däck. Lägre total, t o m under 3000-strecket!
Allt räknas!
:fakta

Bra tips!👍

Edit;
Beror på jämförelsematerialet, tror jag.
Jag jämför ju ett billigare metzeler med ett dyrare michelin. Roadtec 01 och ffa 02 torde vara i mer samma prisklass som t ex road6.
Bridgestone ser konkurrensmässiga ut pricewise, om de är lika bra eller (än) bättre.
2680kr för ett set Z8 på motorcykeldack.com med frakt

2680kr för ett set Z8 på motorcykeldack.com med frakt
Jag får priset 2630,71kr utan frakt, som 276,96kr för 1-2 däck. Sen kommer ju, i mitt fall iaf, ett flertal valutaväxlingsavgifter/påslag, varav något kanske kan undvikas beroende på vad man har för bank/kort, i mitt fall sammanlagt 3,64%, ur minnet.
Så detta listpris landar på precis över 3000.
Hatar att det inte är kronor hela vägen.

Undviker Klarna, men har inte varit någon skillnad på avgifter, vad jag sett?

Hur kommer du ifrån fraktkostnaden… och växlingsavgifterna?

Last edited:
Det är det priset jag får utan frakt, som ur minnet väl är 295, vare sig det är 1 eller 2 däck. Sen kommer ju, i mitt fall iaf, ett flertal valutaväxlingsavgifter/påslag, varav något kanske kan undvikas beroende på vad man har för bank/kort, i mitt fall sammanlagt 3,64%, ur minnet.
Så detta listpris landar på precis över 3000.
Hatar att det inte är kronor hela vägen.

Undviker Klarna, men har inte varit någon skillnad på avgifter, vad jag sett?
Ja, priset verkar ändra sig ganska ofta ,lite upp lite ned.
Frakten blir ju lägre om man köper 2 eller 4 däck osv..
Det jag har märkt är att om man beställer däck ifrån olika webshopar så kommer det ifrån samma ställe i Tyskland ändå och en av dom har fraktfritt inom Sverige

Ja, priset verkar ändra sig ganska ofta ,lite upp lite ned.
Frakten blir ju lägre om man köper 2 eller 4 däck osv..
Det jag har märkt är att om man beställer däck ifrån olika webshopar så kommer det ifrån samma ställe i Tyskland ändå och en av dom har fraktfritt inom Sverige
Korrigerade en del i mitt förra inlägg.
Jo, det trixas. Som motorcykeldack.com och Tirendo hamnade för min del inom samma hundralapp, med reservation för att jag inte vet om det tillkommer kostnad för växling med Tirendo.
Med mitt kort reserverades ett belopp, men nog fanns det en avgift till innan det var helt klart.

Jag är ok med priset. Jag orkar bara inte med akrobatiken.

.......................................

Nyare är bättre men också dyrare. Nu kör jag med olika bakdäck. Kortare svängar med kurviga vägar och på bana är det M9RR både fram och bak. På längre turer ut i Europa eller norrut på rakare vägar är det Sport Touring bak.

........

View attachment 532499
Det där med ökad Livslängd, fler mil. Påminner mig om ett besök på Trelleborg för snart 50 år sedan.
Fick veta att använde Trelleborg det gummi som användes för att sikta malmkross i olika storlekar så skulle ett personbilsdäck hålla 100000 mil. Och friktionen mot vägbanan skulle vara låg.

Last edited:
Det där med ökad Livslängd, fler mil. Påminner mig om ett besök på Trelleborg för snart 50 år sedan.
Fick veta att använde Trelleborg det gummi som användes för att sikta malmkross i olika storlekar så skulle ett personbilsdäck hålla 100000 mil. Och friktionen mot vägbanan skulle vara låg.
Thaidäcken på min första hoj var nog gjorda av det gummit. Efter 800 mil hade det inte blivit mycket slitage alls. Å andra sidan var fästet vid väta i princip obefintligt.

Z6 tillverkas inte längre, det äldsta är Roadtec Z8. Som har utvecklats till Roadtec 01, Roadtec 01 SE och Roadtec 02.

Hm, skulle vilja veta vad du har för belägg för det påståendet?

Vi har ju fått se Pirelli Angel ST komma tillbaka. Skulle ju bara rensas från hyllorna för en 5 år sen och nu är de tillbaka.

Skulle också vilja veta vad det står i ovalerna på z6orna jag ser på siterna. De har ju t o m den här ”moderniteten” med prickar i slitbanan, som jag gissar har med tillverkningen att göra. Såg dem även på reskompisens flång nya Z8or, från 2026. Mina 4 st, från 25, hade inga.

Är det……..

……Kina?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!