Däck. När byter ni?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Har 3mm kvar på mitt bakdäck.
Är jag snål och kör 300mil till eller skulle ni byta?
(Michelin road 5)

(Michelin road 5)
När väven tittar fram. Oftast vid runt 600 mil på sporttouringdäck.

Varför 300? Någon bestämd tur/resa?

Isf hade jag nog bytt, av flera anledningar.
Säkerhet.
Slippa noja över om de ska räcka runt.
Körkvalitet, roligare på fräscha puckar.

Som stöd för mina resonemang gjorde jag precis så när jag skulle till Hartzbergen i månadsskiftet maj/juni i år. Det behövde jag inte gjort men det är en annan historia. Däcken jag tog av sparade jag och de har kommit till användning. De däcken la jag på i höstas och de hade rullat drygt halva sin estimerade livslängd.

Jag byter antingen när slitagevarnarna säger det, däcket börjar bete sig olustigt (för att jag pendlat för mycket med hojen på motorväg så det är en enorm platta på mitten) eller om de beter sig opålitligt.

Tidigare i våras så var det dags att byta däck på min Versys hade nya som låg i källaren. Men det var fortfarande lite kvar så tänkte att jag kör en långrunda på Fredagen så byter på helgen.

När jag var ca 25 mil hemifrån så visar min gps in mig på en bit grusväg ca 1km. Tänkte inga problem. Men efter liten bit så känns det lustigt. En vass sten hade skurit upp ett jack i däcket så fick punktering. Jag är säker på att om haft nytt däck så hade den inte gjort hål då ett slitet däck är riktigt tunnt

Tidigare i våras så var det dags att byta däck på min Versys hade nya som låg i källaren. Men det var fortfarande lite kvar så tänkte att jag kör en långrunda på Fredagen så byter på helgen.

När jag var ca 25 mil hemifrån så visar min gps in mig på en bit grusväg ca 1km. Tänkte inga problem. Men efter liten bit så känns det lustigt. En vass sten hade skurit upp ett jack i däcket så fick punktering. Jag är säker på att om haft nytt däck så hade den inte gjort hål då ett slitet däck är riktigt tunnt
Enda rimliga lärdomen att dra här är att man ska hålla sig på belagda vägar, i synnerhet på slitna däck!

Tunnt stavas tunt.

Jag byter när jag tycker de känns konstiga. Oftast beroende på plattslitet på mitten numera.

Enligt Kjelle på Wheeler Dealer så byter man när man ser corden… (Med en glimt i ögat såklart!)

Citat:

(Michelin road 5)

slut Citat
Bara kör säsongen är väl inte slut ännu. (Eller har snön kommit ?)
För däck byte görs på vintern ! Men du kan ju ta hem det nya däcket/däcken redan nu.

När ?
Jag: På vintern om det kommer behövas byte under säsongen så jag startar säsongen med nya friska däck ! Och slipper byta under säsongen. :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...