För att man gjorde det när pilot road3 kom och gjorde om samma misstag med road5.Varför inte köpa senaste modellen?
Följer man däckstesterna över åren så ser man hur snabbt utvecklingen går.
Kör snyggt!
Jag ger snäppet över 3000 för en uppsättning Z8(m) med frakt och andra avgiftrr. De ger lika många mil som road5 och har bra egenskaper. Pris i listan är 2630 och sen tillkommer frakt och växlingsavgifter samt omläggning. Bytet är ju individuellt hur man ordnar.
Road6 touchar 4000 i listan, så med samma påslag, (frakt, drygt 3% i sammanlagda valutaväxlingspåslag och säkert något mer jag nu inte kommer ihåg), är det iaf runt 4500 + omläggning. Tar gärna rmot tips på billigare och nej, jag tänker inte lägga om själv, Lämnar lösa hjul.
Då vill man veta att de är bra innan man överger däck man vet inte är dåliga.
Var ner till tykarpsgrottan häromveckan, en av säsongens sista. Det var många moderna BMW där och följaktligen moderna däck. Jag har aldrig sett en sån mängd förstörda framdäck.
Michelin var som de brukar på upphällningen. Klackar och skovlar, nakna skuldror. Inget konstigt med det och lär läggas på nytt till nästa sädong.
Bridgestonedäcken hade som en 2 cm bred centimetertjock remsa runtom, därtill en bedrövlig kant ner till resten av det utslitna däcket. Naturligtvis skulle dessa bytts tidigare och kommer att bytas, men jag vill nog inte ha däck som slits så.
Firman som lägger om till mig påstod att folk kommer in med nya bmw som rullat 4-500 mil och har totalförstörda ffa framdäck och vill ha på road 4, som de ”vet” funkar. Den store handlaren några km bort kanske inte kan lägga på dessa pga garanti eller andra krav från bmw men något är fishy.
Det är dyrt att vara försökskanin om man själv betalar det som ska testas, alltså däck. Inte emot utveckling och hoppas mycket på modern däckteknologi, men jag kanske väntar med att lägga de extra kronorna tills däcken är en smula beprövade.
Edit;
T33 hamnar på 3500kr för en uppsättning och det är priset på siten. Samma påslag tillkommer samt omläggning.
Kanske får omvärdera utifall att de skulle leverera bortåt en halv gång mil till. Jag lär ju beställa strax ändå, även om de ska på nästa säsong.
Har en djupt rotad skepsis mot bridgestone, men kanske får vara beredd på att testa.
Erfarenheter av T33?
Last edited: