Broms!

Vill någon sammanfatta vad trail braking innebär för en som inte vill traggla igenom en video? Det är alltså att ligga lite på frambromsen i en kurva för att få tryck på framdäcket och bättre grepp, eller har jag missförstått?
Trailbrake, eller trail off, betyder direkt översatt släpbroms. Trail kommer från trailer, dvs släp, och istället för att göra färdigt före sväng så bromsar man lite mindre så att man kan ligga på broms förbi svängpunkten, man släpar broms in i kurvan, sen släpper man gradvis bromsen efter svängpunkten, Hur snabbt man släpper upp hänger på kurvans radie och önskad hastighet.

Hojen svänger snabbare, är stabilare när man gör motstyrning, bättre fäste tack vare mer tryck på däcket, och bromsberedskap om jag behöver bromsa hårdare när något hänt i kurvan. Dessutom ökar det möjligheten markant till att vi anpassar till rätt fart i kurvan.
Jag ser inga nackdelar alls med tekniken, bara fördelar. Funkar dock bäst i snabbare, svepande kurvor men också när man kör nerför en kurvig väg. Funkar sämre i hårnålar som går uppför.

Trail off brake är något vi alla använder, både på bil och hoj, men vi tänker inte på det, precis som med motstyrning.
Jag lovar att det inte finns någon här inne som inte bromsar lite när vi t ex svänger av motorvägen och ner på avfarten, ner i kurvan på den nypande 70-vägen.
Vi gör det i bil och vi gör det på hojen...och det är ingen raketforskning, många krånglar till det i onödan...
 
Trailbrake, eller trail off, betyder direkt översatt släpbroms. Trail kommer från trailer, dvs släp, och istället för att göra färdigt före sväng så bromsar man lite mindre så att man kan ligga på broms förbi svängpunkten, man släpar broms in i kurvan, sen släpper man gradvis bromsen efter svängpunkten, Hur snabbt man släpper upp hänger på kurvans radie och önskad hastighet.

Hojen svänger snabbare, är stabilare när man gör motstyrning, bättre fäste tack vare mer tryck på däcket, och bromsberedskap om jag behöver bromsa hårdare när något hänt i kurvan. Dessutom ökar det möjligheten markant till att vi anpassar till rätt fart i kurvan.
Jag ser inga nackdelar alls med tekniken, bara fördelar. Funkar dock bäst i snabbare, svepande kurvor men också när man kör nerför en kurvig väg. Funkar sämre i hårnålar som går uppför.

Trail off brake är något vi alla använder, både på bil och hoj, men vi tänker inte på det, precis som med motstyrning.
Jag lovar att det inte finns någon här inne som inte bromsar lite när vi t ex svänger av motorvägen och ner på avfarten, ner i kurvan på den nypande 70-vägen.
Vi gör det i bil och vi gör det på hojen...och det är ingen raketforskning, många krånglar till det i onödan...
Precis! Nicke du jobbar väl som terapeut... :hjarta
 
Oavsett! Lär er bromsa!. Blir ledsen och konfunderad!. Tänker på gamla hoj polare som har gått bort genom åren! Så Ta råd , från gamla rävar! :hjarta
 
Last edited:
Jag är helt med på fördelana med trailbraking och använder alltid tekniken vid aktiv körning, men ett argument som brukar användas, tex i videon ovan, är fel. Det är att cykeln svänger lättare när man trailbrake:ar pga att den får en brantare gaffelvinkel när gaffeln komprimeras under inbromsning. Det är visserligen sant att om man isolerar effekten av brantare gaffelvinkel så gör den det lättare att introducera lutning med motstyrning och därmed att svänga, men samtidigt introduceras andra krafter när man bromsar under nedlägg som ger ett mycket kraftigare rätande moment än effekten från den brantare gaffelvinkeln.
Sammantaget blir effekten att jag måste motstyra kraftigare när jag trailbrake:ar för att få samma svängradie.

Det är väldigt enkelt att känna denna effekt själv genom att nypa lite extra i frambromsen under lätt trailbrake:ing in i en sväng. Resultatet blir inte att hojen svänger mer, utan att den vill räta upp sig och fortsätta rakt fram.
 
Jag är helt med på fördelana med trailbraking och använder alltid tekniken vid aktiv körning, men ett argument som brukar användas, tex i videon ovan, är fel. Det är att cykeln svänger lättare när man trailbrake:ar pga att den får en brantare gaffelvinkel när gaffeln komprimeras under inbromsning. Det är visserligen sant att om man isolerar effekten av brantare gaffelvinkel så gör den det lättare att introducera lutning med motstyrning och därmed att svänga, men samtidigt introduceras andra krafter när man bromsar under nedlägg som ger ett mycket kraftigare rätande moment än effekten från den brantare gaffelvinkeln.
Sammantaget blir effekten att jag måste motstyra kraftigare när jag trailbrake:ar för att få samma svängradie.

Det är väldigt enkelt att känna denna effekt själv genom att nypa lite extra i frambromsen under lätt trailbrake:ing in i en sväng. Resultatet blir inte att hojen svänger mer, utan att den vill räta upp sig och fortsätta rakt fram.

Och med bakbromsen, vad händer då?


Kör snyggt!
 
Och med bakbromsen, vad händer då?


Kör snyggt!
Som du säkert vet får det motsatt effekt på geometrin efterom det komprimerar bakfjädringen pga anti-squat designen de flesta motorcyklar har.
Men jag släpper bakbromsen samtidigt som svängen börjar. Om jag inte skall göra en pallvändning på grus. :)
 
Som du säkert vet får det motsatt effekt på geometrin efterom det komprimerar bakfjädringen pga anti-squat designen de flesta motorcyklar har.
Men jag släpper bakbromsen samtidigt som svängen börjar. Om jag inte skall göra en pallvändning på grus. :)

När jag tänkte efter så visade det sig att jag ofta håller kvar lite på bakbromsen långt in i svängen, särskilt i branta serpentiner.

Och ja, även på grus faktiskt… särskilt när det är lite stökigt.


Kör snyggt!
 
Trail off brake är något vi alla använder, både på bil och hoj, men vi tänker inte på det, precis som med motstyrning.
Jag lovar att det inte finns någon här inne som inte bromsar lite när vi t ex svänger av motorvägen och ner på avfarten, ner i kurvan på den nypande 70-vägen.
Vi gör det i bil och vi gör det på hojen...och det är ingen raketforskning, många krånglar till det i onödan...
Om du med “trail brakar på motorvägsavfarten” menar motorbroms så håller jag med. Annars tror jag det är många som bara släpper gasen och rullar genom kurvan och sen bromsar till det sista innan möte med anslutande väg. Och visst, motorbroms är också trail braking men det är inte en aktiv form av inbromsning och mycket svårare att modulera så det tycker jag är fel att räkna in i begreppet även om jag vet att många gör det.

Jag tycker nog att det är lite raketforskning ändå. Det är inte alltid intuitivt att förstå hur länge och hur hårt man ska bromsa in i kurvan i en given situation, att hitta rätt i övergång mellan gas och broms mitt i kurvan, att lita på och känna sig som ett med metoden etc. Inget man lär sig över en natt och också något man ska ta sig an med försiktighet och mycket övning.
 
Last edited:
Jag är helt med på fördelana med trailbraking och använder alltid tekniken vid aktiv körning, men ett argument som brukar användas, tex i videon ovan, är fel. Det är att cykeln svänger lättare när man trailbrake:ar pga att den får en brantare gaffelvinkel när gaffeln komprimeras under inbromsning. Det är visserligen sant att om man isolerar effekten av brantare gaffelvinkel så gör den det lättare att introducera lutning med motstyrning och därmed att svänga, men samtidigt introduceras andra krafter när man bromsar under nedlägg som ger ett mycket kraftigare rätande moment än effekten från den brantare gaffelvinkeln.
Sammantaget blir effekten att jag måste motstyra kraftigare när jag trailbrake:ar för att få samma svängradie.

Det är väldigt enkelt att känna denna effekt själv genom att nypa lite extra i frambromsen under lätt trailbrake:ing in i en sväng. Resultatet blir inte att hojen svänger mer, utan att den vill räta upp sig och fortsätta rakt fram.
Du har delvis rätt men precis som vanligt när det gäller MC-körning så är svaret alltid "Det beror på..."
Bromsar du hårt så reser sig hojen och du måste motstyra, bromsar du lite så får du en snabbare insvängning. När jag tränar trailbrake med deltagare brukar jag lära dem att det effektmässigt handlar om ungefär den kraft som åtgår när du bromsar samtidigt som du leder hojen, inte mer, och det räcker för att du ska få de positiva effekterna jag pratar om. Har du högre fart och behöver bromsa hårdare så behöver du också motstyra men det är mer för aktiv bankörning och då är det också andra krafter som kommer in.
 
Last edited:
Om du med “trail brakar på motorvägsavfarten” menar motorbroms så håller jag med. Annars tror jag det är många som bara släpper gasen och rullar genom kurvan och sen bromsar till det sista innan möte med anslutande väg. Och visst, motorbroms är också trail braking men det är inte en aktiv form av inbromsning och mycket svårare att modulera så det tycker jag är fel att räkna in i begreppet även om jag vet att många gör det.

Jag tycker nog att det är lite raketforskning ändå. Det är inte alltid intuitivt att förstå hur länge och hur hårt man ska bromsa in i kurvan i en given situation, att hitta rätt i övergång mellan gas och broms mitt i kurvan, att lita på och känna sig som ett med metoden etc. Inget man lär sig över en natt och också något man ska ta sig an med försiktighet och mycket övning.
I agree to disagree :)

Jag körde trailbrake med ett gäng instruktörer för ett par år sen och innan vi började frågade jag hur många som aktivt använder trailbrake, 20% svara att de använder det.
När vi då har kört teorin bakom och skickat ut dem på första passet kommer ALLA in och säger "Ja men så har jag alltid kört..."
Det är som med motstyrning att vi använder det utan att tänka på det, i vissa situationer.
Om du t ex kör hårnålar i alperna eller i norge och kör utför så kommer du garanterat att använda det, utan att tänka, det är svårt att inte göra det. Du gör det hela tiden i bilen så varför inte på hojen?

Jag testade förra året på en vanlig avrostning, med ett gäng helt vanliga knuttar som aldrig gått en kurs förut, att öva trailbrake. Det enda som jag fick plocka ur dem var att så fort de skulle bromsa drog de in kopplingen, det satt i ryggmärgen. När jag fick dem att sluta med det så gick det hur bra som helst, och alla upplevde en positiv stabilitetsförändring.

Som jag sagt tidigare, det är enkelt att lära sig men det underlättar om man har en instruktör/coach som förklarar och leder träningen, det är ingen svår teknik men många krånglar till det i onödan och blandar ihop det med att bromsa i en kurva. Trailbrakes syfte är att öka stabilitet, inte i första hand att bromsa, det är sekundärt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top