Broms!

Aldrig ens haft en hoj med ABS.

Men hur många har kurv-ABS? Vilket låter som om det borde införts från början på MC utan att ens släppa de första/vanliga systemet/en

Det vanliga fungerar bara "rakt fram" som jag förstår?
Jag fattar helt ärligt inte hur kurv-ABS funkar ens i teorin, och ännu mindre i praktiken, men nån skillnad gör det ju uppenbarligen. Oavsett kör jag som att jag inte hade kurv-ABS.

En annan fråga som hänger ihop med trailbraking, ska man ha två eller fyra fingrar på bromsgreppet (eller ett eller tre)? Nuförtiden är ju många bortskämda med quickshifters och autoblippers, men anta också att man använder kopplingen och mellangasar manuellt.
Det tänker jag är helt personligt, vad man själv tycker känns bäst. Finns nog inget uppenbart rätt eller fel så länge man kan applicera tillräcklig kraft på bromshandtaget.

OK då. Kör alltid med 2 fingrar på broms handtaget! Jämt och ständigt! Oavsett låg/hög fart!
Ung o dum så var det Bakhjul och Framhjul. Och jag sket väl i vilket...mina 2 fingrar på Broms handtaget har räddat mig otaliga gånger! De sista 30 åren i alla fall...sen man mognade!!😎

Ah va fan! Vilken skön fråga! Vad känns bäst då? när du bromsar?

Jag använder oftast två fingrar, justerar greppet så att man inte riskerar att klämma de andra fingrarna om man måste bromsa hårt, och det måste man göra ibland med Yamahan som inte har det där initiala bettet som man kunde önska. Det är ju lättare att mellangasa manuellt också med två fingrar. Jag använder quickshiftern oftast men vid nedväxling funkar det bäst vid mer aktiv körning med högre varvtal, uppväxling funkar alltid bra men jag använder kopplingen alltid mellan 1:an och 2:an.

OK då. Kör alltid med 2 fingrar på broms handtaget! Jämt och ständigt! Oavsett låg/hög fart!
Ung o dum så var det Bakhjul och Framhjul. Och jag sket väl i vilket...mina 2 fingrar på Broms handtaget har räddat mig otaliga gånger! De sista 30 åren i alla fall...sen man mognade!!😎
Du har väl servobroms på GS:en?

Jag skulle säga att hur kurvan ser ut och vilken hastighet man har styr mycket hur jag bromsar och gasar. Stora vida kurvor gasar man sig bara igenom, vissa sänker man farten innan och gasar sig igenom och vissa bromsar man sig in i och gasar ut.

Prova att bara lägga litelite broms på framhjulet in i kurvan (ett finger på bromsen) och släpp gradvis upp när du passerat svängpunkt och börjar rulla på gas igen.

Prova nästa gång du kör och se hur det känns med stabiliteten…

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då blir det ju frostskador i de fingrarna på större delen av året. Man behöver värme från handtaget.

Har man inte blivit för mycket om hur man kan framföra en motorcykel?
Alltså det ska vara tryck på fotpinnen det ska knipas åt om tanken.
Gaskontroll, bromsa innan kurva. I kurvan. Motstyrning.
Säkert någon mera regel för att köra? Kan det va att köra på höger sida
och inte fortare n att din skyddsängel hänger med:va

Har man inte blivit för mycket om hur man kan framföra en motorcykel?
Alltså det ska vara tryck på fotpinnen det ska knipas åt om tanken.
Gaskontroll, bromsa innan kurva. I kurvan. Motstyrning.
Säkert någon mera regel för att köra? Kan det va att köra på höger sida
och inte fortare n att din skyddsängel hänger med:va

Åka eller köra hoj, det är var och ens eget val.

Men med bättre teknik blir det inte bara säkrare att köra hoj; det blir också roligare - varenda meter resten av ens aktiva hojtid.

Vill någon sammanfatta vad trail braking innebär för en som inte vill traggla igenom en video? Det är alltså att ligga lite på frambromsen i en kurva för att få tryck på framdäcket och bättre grepp, eller har jag missförstått?

Vill någon sammanfatta vad trail braking innebär för en som inte vill traggla igenom en video? Det är alltså att ligga lite på frambromsen i en kurva för att få tryck på framdäcket och bättre grepp, eller har jag missförstått?

Du bromsar ända fram till (eller förbi) svängpunkten för att få en stadigare MC och kunna reglera kurvradien enkelt. Funkar även på grus.

Nu tror jag att många erfarna redan gör det, kanske rentav utan att veta om det. Att lägga på lite bakbroms i en skarp alpkurva gör man många gånger utan att tänka.

Vad händer då? Jo, hojen blir stabilare in i svängen. Tryggare förare och mjukare kurva.

OK. Sammanfattar! MC körning utvecklas eller hur?! Bromsteknik är fina grejor att förstå sig på! Tänker på vänner genom åren som har klottat och har gått bort...Fyfaaan 6st iallafall! Om man inte vill ta åt sig...och tänka till lite så fine!
Kör som ni vill! ÅK mc och lukta på blommor och Ko skit om det är eran bag!
Finnns förövrigt en jävla bra poäng att hålla på broms i kurvor! Närsom så står det en Älg ,Bil eller annat skit i vägen...och då blir det lättare att bromsa på en Gång! Eller väja ..
Nu låter man som en gammal Bittergubbe..fine tar det !:hjarta:cool:

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back