Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Jag tänker att jag uppdaterar tråden fast inget egentligen har hänt sen i vår mest pga mina barns skytte men även inblandning i ett annat skytteprojekt.

Turboprojektet är inte dött men lider främst tidsbrist då jag på nåt vis i våras blev inblandad i en av Sveriges paraskyttars EM satsning vilket har gjort i princip all fritid gått åt till detta med att tillverka och testa ut grejer åt honom, vilket inte heller underlättas av att han bort ca 40 mil från mig och en till som är inblandad bor 15 mil bort. EM avklaras i slutet av September i Kroatien och det blev ingen topplacering men han var nöjd och grejerna fungerade som dom skulle.

Hoppas i alla fall att under vintern hinna med att bygga plenumet, fuelrail och länkage till spjällhusen. Sen måste ju ECU, bränslepump och eventuellt bränsletrycksregulator inhandlas vilket väll rör sig om dryga 10000 kr skulle tro att man snarare är upp i 12-13000 kr. Här har jag väl medvetet legat långt då frugan varit sjuk ett längre och haft ett jävla tjorv med försäkringskassan. Så håll er friska är ett gått råd eller bryt armar och ben ordentligt så det inte finns några tveksamheter om man ska vara sjuk.

Frågan är här om man köper en bränslepump till en motorcykel med insprutning behöver man alltid bränsletrycksregulator? Eller finns det pumpar som håller konstant tryck själv?

Köp nån begagnad pump på mc skroten / ebay som har regulator så får du ett färdigt kit!

Frågan är väl hur man vet vilka hojat som har pump med inbyggd regulator? Skulle ju vara smidigt med bara en slang ut från tanken till fuelrailen.

Har försökt kolla lite efter pumpar och KTM pumpen som Sylta nr1 använder till sitt bygge verkar som ett alternativ. Andra alternativet är nog Yamaha XT660 pumpen, fördelen med Yamaha pumpen är att det "bara" är ett hål i botten på tanken som jag fattar det är det ett hål för att föra in pumpen där elanslutning sitter på KTM pumpen och senben slang utgång för bränsleslangen. Bägge dessa pumpar ska ha inbyggd regulator om jag förstått det hela rätt vilket ju kännas smidigt.

KTM pumpen är nog på ett sätt smidigare men kräver fler hål i tanken som kan läcka men Yamaha pumpen som kräver större plan yta att monteras på. Har inte hittat något mått på hur stort hål Yamaha pumpen ska ha.

Dessa är pumparna jag funderar på, jag vet att det är Kina pumpar men hittar jag nån beggad originalpump blir det nog det.

Funderar på om man skulle köpa KTM pumpen och sen ta en 5 liters bensindunk och montera pumpen i som en dummy tank för ett första testa för att se om den funkar. Kan ju också vara hyfsat smidigt att ha en lös tank för att kunna kolla spridarna hur mycket dom flödar.

Frågan är om man ska ta en plast eller plåtdunk? En plåtdunk kan man ju lättare svetsa in muttrar för att fästa plattan med kabelanslutningarna men en plastduk vore ju annars smidigt men fråga är om man får läck genom skruvarna?

Funderar på om man skulle köpa KTM pumpen och sen ta en 5 liters bensindunk och montera pumpen i som en dummy tank för ett första testa för att se om den funkar. Kan ju också vara hyfsat smidigt att ha en lös tank för att kunna kolla spridarna hur mycket dom flödar.

Frågan är om man ska ta en plast eller plåtdunk? En plåtdunk kan man ju lättare svetsa in muttrar för att fästa plattan med kabelanslutningarna men en plastduk vore ju annars smidigt men fråga är om man får läck genom skruvarna?

Har du ingen gammal tank att använda, eller någon kompis? Det borde väl ligga gamla moppetankar i varenda raggargarage i Överkalix? Eller låna tanken från barnens PW80?

Nån moppe tank ska jag väl ha men det är säkert lite bök med att få in pumpen. Men man skulle ju bara kunna sänka pumpen i en dunk och låta elkablar ligga i bensinen för att testa bränsletrycket. KTM pumpen förs väl in i tanken via elanslutningen och har utloppet högre upp.

Jag har ju en CB250N som inte kommer att användas då den redan donerat statorn till den hojen jag håller på med så den tanken skulle man ju kunna offra fast då ska man ju hålla på att svetsa i den gamla tanken. Fast sköljer man och luftar ut den ska det väl vara lugnt.

Dock är jag ju inne på att antingen använda en Suzuki GS tank eller bygga en egen tank som är snyggare än original tanken dock skulle jag velat veta om jag får liv i maskineriet innan man börjar bygga en tank.

Nån moppe tank ska jag väl ha men det är säkert lite bök med att få in pumpen. Men man skulle ju bara kunna sänka pumpen i en dunk och låta elkablar ligga i bensinen för att testa bränsletrycket. KTM pumpen förs väl in i tanken via elanslutningen och har utloppet högre upp.

Jag har ju en CB250N som inte kommer att användas då den redan donerat statorn till den hojen jag håller på med så den tanken skulle man ju kunna offra fast då ska man ju hålla på att svetsa i den gamla tanken. Fast sköljer man och luftar ut den ska det väl vara lugnt.

Dock är jag ju inne på att antingen använda en Suzuki GS tank eller bygga en egen tank som är snyggare än original tanken dock skulle jag velat veta om jag får liv i maskineriet innan man börjar bygga en tank.

Ok missade den detaljen, jag trodde pumpen var slangmatad.

Ok missade den detaljen, jag trodde pumpen var slangmatad.

Man skulle ju också kunna bygga en mindre "pump tank" som man montetar pumpen i som sen den vanliga tanken sen ansluts till. Dock är det ju smidigt att ha pumpen direkt i tanken.

Men som sagt har jag en till CB250N så man skulle ju faktiskt kunna ta och göra om den tanken för att passa pumpen.

Efter mycket velande om pump är i alla fall nu en KTM bränslepump beställd. Hoppas att mina planer på att hinna bygga klart plenum, fuelrail och nån form av länkage till spjällhusen i vinter, förra vintern sket sig tidsplanen då mesta tiden gick åt att bygga grejer till paraskytte.

Man skulle ju också kunna bygga en mindre "pump tank" som man montetar pumpen i som sen den vanliga tanken sen ansluts till. Dock är det ju smidigt att ha pumpen direkt i tanken.

Men som sagt har jag en till CB250N så man skulle ju faktiskt kunna ta och göra om den tanken för att passa pumpen.

Det blir ju snyggare utan en extra pumptank.

Det blir ju snyggare utan en extra pumptank.

Det blir det, lutar nog att jag monterar pumpen direkt i tanken, är väl lite pill med att göra det men ska väl ändå gå hyfsat. Är väl mest nojig för att svesta i gamla bensintankar.

Hade en tanke på att göra fuelrail i aluminium men jag tror jag gör det enkelt för mig och gör den i svart, tänker att jag tar ett profilrör och svarvar till rör som passar på spridarna som sen svetsas på profilröret, gör sen 5 mm tjocka gavlar i profilröret som jag tänker gänga med M10x1 så då kan man montera nippar i bägge ändorna en för bränsleslangen och den andra till bränsletrycksmätare. Denna fuelrail kan sen fästas I spjällhusen i skruvarna där det nuvarande vajerfästena sitter på respektive spjällhus.

Plenumet är ju byggt i 1.5 mm svartplåt och där finns ju en tanke på att om allt visar sig funka bra att byta ut det till ett i aluminium och då kan man ju göra en ny fuelrail i aluminium om man vill det. Var ju lite så jag gjorde med kompressor Hojen, efter att jag visste att den var körbar fick den nytt insug, nytt avgassystem, mm som snyggare upp hojen.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back