Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Dom måste vara till 1400 då, jag kan inte minnas att han haft någon gsxr600.

Jag vet att ni jobbar tillsammans, jag har bara trott att spjällhusen följde med hojen ner till Skåne.

Som jag fattade det hela är dessa spridare som aldrig användes till bygget utan blev över och liggandes kvar hos honom så spjällhusen lär nog följt med den hojen.
 
Dom måste vara till 1400 då, jag kan inte minnas att han haft någon gsxr600.

Jag vet att ni jobbar tillsammans, jag har bara trott att spjällhusen följde med hojen ner till Skåne.
Blev att använda originalspridarna på de spjällhusen. De jag fick av Bra_i_gasen är från GSXR600 men födade för lite. Maveric har kvar spjällhusen du gjorde. Glömmer aldrig kommentaren då jag hämtade dem: "trimmar ni mopeder ännu!?" :rofl:rofl
 
Luftgevärsskyttet tar mycket tid nu men så börjar också ungarna i vår förening vara på hyfsad nivå nu, träningsläger med OS-tvåanns tränare och en hel del tävlande sånt så det börjar faktiskt bli lite nivå på det hela så få har detta projekt har blivit lidande.

Tog i alla fall och svarvade ner utsidan på trattarna lite grann så dom blev lättare och smäckrare, sen borrade jag hål i främre plåten på vad som ska bli plenumet. Tanken är att ha inloppet i plenument i överkant på framsidan ovanför och snett in på höger sida, tycker att det borde fungera. Eventuell skulle man kunna kunna ha en rörstump inne i plenumet så man styr luftströmmen rakt bakåt i mitten på bakväggen.

Skulle jag hinna bygga plenumet och en fuelrail I vinter får jag nog vara nöjd för nu väntar skytte tre helger på ramen.

20250222_211420.jpg20250222_211430.jpg
 
Detta är fortsättning på plennumet, har bara punktat ihop det för att få en liten bild av det hela. Som sagt så funderar jag på ingången med luften i framkant förskjuten åt höger sida på vilken turbon är placerad av hojen. Att ta in luften i plenumet nån annanstans är knappast bättre då det gäller dragningen av tryckröret mellan plenumet och turbon. Tänkte försöka få ett 51 mm rör in men går man ner till 45 mm så blir det bättre med plats, kan inte tänka mig att det ska strypa med ca 10 cm 45 mm rör med tanke på hur litet utlopp det är på kompressorn.

Jag har ju nån idé att försöka dra om avgassystemet så det kommer ut i den tänkta kutsen och har jag plenumet så här så borde det gå och att man även får plats med ett batteri bakom plenumet.

Vad tror ni om detta? En bild är där jag håller hur det tänkta röret in ska sitta.

20250223_165434.jpg20250223_165442.jpg20250223_165458.jpg
 
Så här är det tänkt att röret in i plennumet blir, enlig men beräkning (utan nån som helt vetenskap bakom) så tycker jag att luftströmmen borde träffa ganska så mitt i bakvägen på plennumet, tror jag låter röret gå in en bit kanske 5-10 mm in i plennumet.

Hur känsligt är luftflödet in i plenumet? Helst ska man väl ha en tratt på röret även där det går in men jag vet inte hur stor betydelse det har? Är ju lite värre att göra en oval tratt mot att svarva fram de runda trattarna jag gjort till insugsrören. Vet inte om det skulle vara bättre om man skulle göra en vinklad kant på röränden mot att ha röret jämns med väggen eller en bit in?

20250227_201044.jpg20250227_201029.jpg
 
En tratt på ingångsröret är nog viktigare än utloppet från plenumet men önskad design blir lite annorlunda. För inloppet kan man snarare hellre välja att bara göra en expanderande kona så att gashastigheten minskar successivt.

Jämför hur man designar en venturi med rundad inlopp och sedan konar den utåt.

På sätt och vis är det samma problem och lösningar som med flygplansvingen. Om man tittar lite på bilden inser man att ytterprofilen är liksom en halv flygplansvinge.

Den som ska porta motorer ska ofta ha den här bilden i åtanke.

1000036557.jpg
 
En tratt på ingångsröret är nog viktigare än utloppet från plenumet men önskad design blir lite annorlunda. För inloppet kan man snarare hellre välja att bara göra en expanderande kona så att gashastigheten minskar successivt.

Jämför hur man designar en venturi med rundad inlopp och sedan konar den utåt.

På sätt och vis är det samma problem och lösningar som med flygplansvingen. Om man tittar lite på bilden inser man att ytterprofilen är liksom en halv flygplansvinge.

Den som ska porta motorer ska ofta ha den här bilden i åtanke.

View attachment 511219

Jag funderade på detta, frågan är om det är bättre att göra denna kona inne i plenumet mot att ha ett rör? Helst hade jag haft konan utanför plenumet men den får inte plats och det är väl knappast klokare att gå ner i dimension för att sen kona upp.
 
Blir svårt att få till det bra, funderar dock på om jag skulle klyva röret och lägga in kilar och sen låta röret gå ut på gaveln för att minska ner vinkeln mot utsidan som är runt 30 grader så den blir så nära 90 grader eller om det går att få ännu större vinkel.
 
Blir svårt att få till det bra, funderar dock på om jag skulle klyva röret och lägga in kilar och sen låta röret gå ut på gaveln för att minska ner vinkeln mot utsidan som är runt 30 grader så den blir så nära 90 grader eller om det går att få ännu större vinkel.

Jag tänkte att det går att göra en kona på slutet? Eventuellt platta till den så att den blir oval på slutet?
Vad har du för godstjocklek?

Annars brukar nog de flesta göra som det ser ut nu.
 
Bara varit skytte till tillverkning av div delar och moddning av luftgevär sista tiden och det fortsätter ett tag till innan säsongen är över för luftgevär och ungarna skjuter inte mycket krut så det blir väl lite lugnare då. Hoppas på nån vecka kunba fortsätta lite på plenumet och sen fuelrail.

Fundera på fuelrail, finns det nån mening med att köpa ett ämne, är tanken att man bara ska borra hål för spridarna i denna typ av fuelrail? https://www.speeding.nu/p/branslesy...MIhfr5yp6GjAMVgVSRBR0vbzUyEAQYASABEgIhffD_BwE

Jag funderade annars på att bara ta ett stål eller aluminium och sen svarva till anslutningarna till spridarna och svetsa fast dessa i röret. Sen svetsar man igen ändarna och gängar för en slangnippel på ena sidan.
 
Bara varit skytte till tillverkning av div delar och moddning av luftgevär sista tiden och det fortsätter ett tag till innan säsongen är över för luftgevär och ungarna skjuter inte mycket krut så det blir väl lite lugnare då. Hoppas på nån vecka kunba fortsätta lite på plenumet och sen fuelrail.

Fundera på fuelrail, finns det nån mening med att köpa ett ämne, är tanken att man bara ska borra hål för spridarna i denna typ av fuelrail? https://www.speeding.nu/p/branslesy...MIhfr5yp6GjAMVgVSRBR0vbzUyEAQYASABEgIhffD_BwE

Jag funderade annars på att bara ta ett stål eller aluminium och sen svarva till anslutningarna till spridarna och svetsa fast dessa i röret. Sen svetsar man igen ändarna och gängar för en slangnippel på ena sidan.

Det är lågt tryck i bensinmotorer så du tillverkar lätt en egen rail och egentligen behöver det inte ens vara en rail utan du kan leda fram bränslet hur du vill.
 
Det är lågt tryck i bensinmotorer så du tillverkar lätt en egen rail och egentligen behöver det inte ens vara en rail utan du kan leda fram bränslet hur du vill.

Det är väl lite så jag tänker, man skulle ju bara kunna ha slangar fram till spridarna men som jag ser det är det nog en fördel men en fuelrail då denna kan fästas i spjällhusen och hålla spridarna på plats. Sen ser det vän ut snyggare och mer proffsigt med en fuelrail mot att ha slangar och T-rör. Tror det får bli nåt eget tillverkat av rör, kanske jag försöker mig på nåt i aluminium.
 
Tänkte köpa lite material till att svetsa ihop en fuelrail i aluminium då jag ändå behöver lite material för att tillverka lite grejer till tävlingsgevären. Tänker mig ett rör som är 20 mm med 3 mm gods sen får jag se om jag kan hitta lämpligt rör till anslutningarna till spridarna men annars så svarvar jag till lämpliga anslutningar.

I samband med dessa funderingar så började jag tänka på om man ska bygga ett länkage till gasspjällen, jag tänkte först göra det enkelt med att köra med en vajer split som på snöskotrarna med dubbelgasare men ett länkage skulle ju se ut jäkligt fränt.

Har ganska klart för mig hur det skulle göras en stålaxel som fästs i aluminiumblock där vajerfästena nu sitter, tänker att man lagrar axeln men bronsbussningar. På axeln fäster man två armar, tänker att man gör klämförband men att man även kan fräsa plattor på axeln då man jan låsa men en skruv. I dessa armar fästs justerbara stag ner tillspjällen, ser att det finns stag till RC grejer som kan funka eller så bygger man eget med kulleder. Liknande länkage funns ju på äldre bilar med flera förgasare.

Vad säger ni, ett komplicerat bygge av ett snyggt länkage eller det enkla med dubbla vajrar? Ska man ha ett länkage bör man ta hänsyn till det då fästen till fuelrailen ska göras.
 
Tänkte köpa lite material till att svetsa ihop en fuelrail i aluminium då jag ändå behöver lite material för att tillverka lite grejer till tävlingsgevären. Tänker mig ett rör som är 20 mm med 3 mm gods sen får jag se om jag kan hitta lämpligt rör till anslutningarna till spridarna men annars så svarvar jag till lämpliga anslutningar.

I samband med dessa funderingar så började jag tänka på om man ska bygga ett länkage till gasspjällen, jag tänkte först göra det enkelt med att köra med en vajer split som på snöskotrarna med dubbelgasare men ett länkage skulle ju se ut jäkligt fränt.

Har ganska klart för mig hur det skulle göras en stålaxel som fästs i aluminiumblock där vajerfästena nu sitter, tänker att man lagrar axeln men bronsbussningar. På axeln fäster man två armar, tänker att man gör klämförband men att man även kan fräsa plattor på axeln då man jan låsa men en skruv. I dessa armar fästs justerbara stag ner tillspjällen, ser att det finns stag till RC grejer som kan funka eller så bygger man eget med kulleder. Liknande länkage funns ju på äldre bilar med flera förgasare.

Vad säger ni, ett komplicerat bygge av ett snyggt länkage eller det enkla med dubbla vajrar? Ska man ha ett länkage bör man ta hänsyn till det då fästen till fuelrailen ska göras.
Länkage - rc grejer, ser proffsigt ut och det verkar hålla bra. Sök ex på rc link rod M4
 
Länkage - rc grejer, ser proffsigt ut och det verkar hålla bra. Sök ex på rc link rod M4

Är M4 "styrstag" RC grejer som jag hittat lite av på nätet och dom skulle nog funka som stag ner till spjällen, resterande grejer som axel, armar, mm blir nog att tillverka.

Frågan är väl dock vad som är klokast, ett länkage eller dubbla vajrar.
 
Är M4 "styrstag" RC grejer som jag hittat lite av på nätet och dom skulle nog funka som stag ner till spjällen, resterande grejer som axel, armar, mm blir nog att tillverka.

Frågan är väl dock vad som är klokast, ett länkage eller dubbla vajrar.
Länkage vinner ballhetspoäng. Vajrar not so much. Jag är latare så hade säkert valt vajer om det var mitt bygge.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top