sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Det och systerbilen EV.6 är helt andra bilar än i20.Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan,
EV.6 är min favvoelbil från asien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det och systerbilen EV.6 är helt andra bilar än i20.Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan,
Och åka en medioker bil på alla sätt, för att spara lite pengar?
Krocksäkerhet, komfort mm
Nej tack enl mig. Men alla gör som de vill.
Hellre köpa en BRA bil begagnat o slippa värdeminskningen
Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.Den är fem år gammal nu så man får räkna med att den faller i bitar.
Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.
Och vatteninträngning bör rimligen biltillverkarna kunna nu efter över hundra år av att sätta ihop bilar, därav att jag kan tycka att Polestar bör ta det även om det är utanför garantitiden. Allmänt hyfs.
Blir kanske mycket som försvinner om det inte funkar heller…Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.
Kia Stinger var ju lite intressant ändå.Vet flera som är väldigt nöjda med sina Kior så Kia/Hyundai har legat på min möjliglista. Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan, men deras krav på byte av kylvatten till batteriet var tredje år till en ohemul kostnad fick mig att avstå, även om man såklart hade kunnat lägga in kostnaden för tre sådana byten (~50K) under de tio år jag tenderar att äga mina fordon.
Innan man köper sig en Kia EV elbil så borde man läsa på lite. Jag tänkte att Kia borde vara ett tryggt val men efter att ha läst på EV9 forum har jag starka tvivel. Ägarna rapporterar om mycket problem och det allvarligaste är att huvudbatteriet går sönder och måste bytas med långa väntetider. Riktigt irriterande ett det verkar vara så svårt/ointressant att bygga elbilar med bra kvalitet.Det och systerbilen EV.6 är helt andra bilar än i20.
EV.6 är min favvoelbil från asien.
Den överväldigande delen av dom som skriver på sådana forum tenderar att vara dom med problem.Innan man köper sig en Kia EV elbil så borde man läsa på lite. Jag tänkte att Kia borde vara ett tryggt val men efter att ha läst på EV9 forum har jag starka tvivel. Ägarna rapporterar om mycket problem och det allvarligaste är att huvudbatteriet går sönder och måste bytas med långa väntetider. Riktigt irriterande ett det verkar vara så svårt/ointressant att bygga elbilar med bra kvalitet.
Toyota Landcruiser. Mercedes G-klass.Problemet verkar inte ha med elbilar att göra utan att bilar tillverkas för första ägaren som numera ofta bara äger bilen i tre-fyra år. Att bygga något som håller ihop bra längre än så ger inte ökade intäkter och är därför svårt att försvara ekonomiskt om det går att spara in några tusenlappar på att bygga annorlunda.
De märken som inte fallit i den fällan än har välförtjänt bättre rykte men för liten andel av kunderna bryr sig för fenomenet ska försvinna. Folk som leasar bilarna bryr sig inte ett skit, fel under leasingperidoden betalar tillverkaren, fel efter är någon annans problem. Andrahandsvärdet ser man inte ens direkt, bara indirekt inbakat i leasingpriset.
Det är därför folk köper tråkiga och i förhållande till utrustningen dyra bilar från Toyota och i viss mån Kia/Hyundai, de fungerar fortfarande efter tio-femton år. Eller åtminstone gjorde de som tillverkades för femton år sedan, risken är att de också får chefer som ser möjlighet till kortsiktiga besparingar på komponenter. Synd att Toyota inte kan tillverka vettiga elbilar om vi ska återknyta till trådens ämne.
Mitt intryck efter mycket läsning är konstigt nog att de tidigare bilarna så som Niro, Leaf och Ioniq är bilar med betydligt mindre problem än deras nyare familjemedlemmar. Tror många tillverkare har satsat för mycket på att innovera/nya tekniklösningar som gjort att det gamla beprövade har fått vika. Batterier ska rymma betydligt fler kWh på samma utrymme som tidigare, någonting som kanske gjort de mindre robusta? Sök tex på Leaf 40/62 battery problems. Riktigt synd då jag drömmer lite om en problemfri rymlig elbil jag kan ha i många år.Den överväldigande delen av dom som skriver på sådana forum tenderar att vara dom med problem.
Har haft vår Niro-ev i 2,5 år utan problem.
Gissar att majoriteten av KIA-EV ägare har det så.
Antagligen EV-ägare allmänt.
Sen ska man ju läsa på oavsett vilken bil man köper.![]()
Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.Det enda jag någonsin köper begagnat är bilar, och att köpa en begagnad elbil med begagnat batteri är inget som lockar med tanke på vad batteribyte kostar. Sedan har vi detta med högt inköpspris, begränsad körsträcka, lååånga laddningstider, få laddplatser etc. Kommer därför inte ens ha tanken på att köpa en elbil på många, många år.
Säkert sant om man har kunskap att byta/ta bort defekta celler själv samt att koppla upp och installera riktig BMS etc. Är det enkelt att få godkänt användning av ett hemmafixat batteri som ska kopplas upp mot elnätet? Eller är det off grid? Om man måste få en elektroingenjör att göra det så blir det nog betydligt dyrare än en färdig lösning.Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.
En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Förutsatt att det enda önskemålet är att bilen ska hålla länge. Jag brukar ha bilar i ett till tre år. Förhoppningen är att de är värda något när jag vill byta. Om de går 30 år till är fullständigt ointressant.Toyota Landcruiser. Mercedes G-klass.
Finns fortfarande bilar byggda för långa liv
Håller med dig är själv inte rädd för att köpa en begagnad elbil.Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.
En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Det där är oslagbartIdag fick jag använda defrostern. Ställde in den på 22 grader i hemmet
Vänta i 5 minuter ca
Skönt slippa skrapa rutorna
![]() |
Ny Brutale från MV Agusta
Italienska motorcykeltillve... |
Indian Motorcycles bryter sig loss
Screenshot Polaris Inc h... |
|
![]() |
YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
KTM är tillbaka!
Dags för ”Tracking” med fot... |
![]() |
Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!
Det har tisslats och tassla... |
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell
Screenshot Titta bakåt u... |
|
![]() |
Nya Ducati Multistrada V4 Rally
Pressrelease från Ducati (B... |
![]() |
MV Agusta bekräftar ny Brutale
MV Agusta har avslöjat en d... |
![]() |
Yamaha rekordsatsar på GGN
När världens största enduro... |
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan
Screenshot När Buell för... |