Elbil eller inte?

Och åka en medioker bil på alla sätt, för att spara lite pengar?
Krocksäkerhet, komfort mm
Nej tack enl mig. Men alla gör som de vill.
Hellre köpa en BRA bil begagnat o slippa värdeminskningen

Jag vet inte vad du tror man får för premiumbil för samma pengar som en i20, den var rätt för dom storleks och prismässigt, Rolls Royce tillverkade ingenting i den storleken, annars hade det givetvis blivit en sån istället.

Den är fem år gammal nu så man får räkna med att den faller i bitar.
Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.

Och vatteninträngning bör rimligen biltillverkarna kunna nu efter över hundra år av att sätta ihop bilar, därav att jag kan tycka att Polestar bör ta det även om det är utanför garantitiden. Allmänt hyfs.

Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.

Och vatteninträngning bör rimligen biltillverkarna kunna nu efter över hundra år av att sätta ihop bilar, därav att jag kan tycka att Polestar bör ta det även om det är utanför garantitiden. Allmänt hyfs.
Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.

Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.
Blir kanske mycket som försvinner om det inte funkar heller…

Problemet verkar inte ha med elbilar att göra utan att bilar tillverkas för första ägaren som numera ofta bara äger bilen i tre-fyra år. Att bygga något som håller ihop bra längre än så ger inte ökade intäkter och är därför svårt att försvara ekonomiskt om det går att spara in några tusenlappar på att bygga annorlunda.

De märken som inte fallit i den fällan än har välförtjänt bättre rykte men för liten andel av kunderna bryr sig för fenomenet ska försvinna. Folk som leasar bilarna bryr sig inte ett skit, fel under leasingperidoden betalar tillverkaren, fel efter är någon annans problem. Andrahandsvärdet ser man inte ens direkt, bara indirekt inbakat i leasingpriset.

Det är därför folk köper tråkiga och i förhållande till utrustningen dyra bilar från Toyota och i viss mån Kia/Hyundai, de fungerar fortfarande efter tio-femton år. Eller åtminstone gjorde de som tillverkades för femton år sedan, risken är att de också får chefer som ser möjlighet till kortsiktiga besparingar på komponenter. Synd att Toyota inte kan tillverka vettiga elbilar om vi ska återknyta till trådens ämne.

Vet flera som är väldigt nöjda med sina Kior så Kia/Hyundai har legat på min möjliglista. Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan, men deras krav på byte av kylvatten till batteriet var tredje år till en ohemul kostnad fick mig att avstå, även om man såklart hade kunnat lägga in kostnaden för tre sådana byten (~50K) under de tio år jag tenderar att äga mina fordon.
Kia Stinger var ju lite intressant ändå.

Det och systerbilen EV.6 är helt andra bilar än i20.
EV.6 är min favvoelbil från asien.
Innan man köper sig en Kia EV elbil så borde man läsa på lite. Jag tänkte att Kia borde vara ett tryggt val men efter att ha läst på EV9 forum har jag starka tvivel. Ägarna rapporterar om mycket problem och det allvarligaste är att huvudbatteriet går sönder och måste bytas med långa väntetider. Riktigt irriterande ett det verkar vara så svårt/ointressant att bygga elbilar med bra kvalitet.

Innan man köper sig en Kia EV elbil så borde man läsa på lite. Jag tänkte att Kia borde vara ett tryggt val men efter att ha läst på EV9 forum har jag starka tvivel. Ägarna rapporterar om mycket problem och det allvarligaste är att huvudbatteriet går sönder och måste bytas med långa väntetider. Riktigt irriterande ett det verkar vara så svårt/ointressant att bygga elbilar med bra kvalitet.
Den överväldigande delen av dom som skriver på sådana forum tenderar att vara dom med problem.
Har haft vår Niro-ev i 2,5 år utan problem.
Gissar att majoriteten av KIA-EV ägare har det så.
Antagligen EV-ägare allmänt.

Sen ska man ju läsa på oavsett vilken bil man köper. 😉

Det enda jag någonsin köper begagnat är bilar, och att köpa en begagnad elbil med begagnat batteri är inget som lockar med tanke på vad batteribyte kostar. Sedan har vi detta med högt inköpspris, begränsad körsträcka, lååånga laddningstider, få laddplatser etc. Kommer därför inte ens ha tanken på att köpa en elbil på många, många år.

Problemet verkar inte ha med elbilar att göra utan att bilar tillverkas för första ägaren som numera ofta bara äger bilen i tre-fyra år. Att bygga något som håller ihop bra längre än så ger inte ökade intäkter och är därför svårt att försvara ekonomiskt om det går att spara in några tusenlappar på att bygga annorlunda.

De märken som inte fallit i den fällan än har välförtjänt bättre rykte men för liten andel av kunderna bryr sig för fenomenet ska försvinna. Folk som leasar bilarna bryr sig inte ett skit, fel under leasingperidoden betalar tillverkaren, fel efter är någon annans problem. Andrahandsvärdet ser man inte ens direkt, bara indirekt inbakat i leasingpriset.

Det är därför folk köper tråkiga och i förhållande till utrustningen dyra bilar från Toyota och i viss mån Kia/Hyundai, de fungerar fortfarande efter tio-femton år. Eller åtminstone gjorde de som tillverkades för femton år sedan, risken är att de också får chefer som ser möjlighet till kortsiktiga besparingar på komponenter. Synd att Toyota inte kan tillverka vettiga elbilar om vi ska återknyta till trådens ämne.
Toyota Landcruiser. Mercedes G-klass.

Finns fortfarande bilar byggda för långa liv

Den överväldigande delen av dom som skriver på sådana forum tenderar att vara dom med problem.
Har haft vår Niro-ev i 2,5 år utan problem.
Gissar att majoriteten av KIA-EV ägare har det så.
Antagligen EV-ägare allmänt.

Sen ska man ju läsa på oavsett vilken bil man köper. 😉
Mitt intryck efter mycket läsning är konstigt nog att de tidigare bilarna så som Niro, Leaf och Ioniq är bilar med betydligt mindre problem än deras nyare familjemedlemmar. Tror många tillverkare har satsat för mycket på att innovera/nya tekniklösningar som gjort att det gamla beprövade har fått vika. Batterier ska rymma betydligt fler kWh på samma utrymme som tidigare, någonting som kanske gjort de mindre robusta? Sök tex på Leaf 40/62 battery problems. Riktigt synd då jag drömmer lite om en problemfri rymlig elbil jag kan ha i många år.

Det enda jag någonsin köper begagnat är bilar, och att köpa en begagnad elbil med begagnat batteri är inget som lockar med tanke på vad batteribyte kostar. Sedan har vi detta med högt inköpspris, begränsad körsträcka, lååånga laddningstider, få laddplatser etc. Kommer därför inte ens ha tanken på att köpa en elbil på många, många år.
Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.

En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..

Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.

En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Säkert sant om man har kunskap att byta/ta bort defekta celler själv samt att koppla upp och installera riktig BMS etc. Är det enkelt att få godkänt användning av ett hemmafixat batteri som ska kopplas upp mot elnätet? Eller är det off grid? Om man måste få en elektroingenjör att göra det så blir det nog betydligt dyrare än en färdig lösning.

Toyota Landcruiser. Mercedes G-klass.

Finns fortfarande bilar byggda för långa liv
Förutsatt att det enda önskemålet är att bilen ska hålla länge. Jag brukar ha bilar i ett till tre år. Förhoppningen är att de är värda något när jag vill byta. Om de går 30 år till är fullständigt ointressant.

Jag har haft samma tänkesätt under alla år jag haft körkort, oavsett om bilar kostat 8kr eller några hundra tusenlappar.

Håller med dig är själv inte rädd för att köpa en begagnad elbil.

När det kommer till moderna bensin/diesel så är det många som inte tänker på dyr service och reparationer. Tex det idiotiska att ha kamremen i oljan blir många tusen vid byte. Eller när adblue börjar krångla på en diesel vet folk som fått lägga +30k på reparationer.
Samma personer säger "elbil blir dyrt när batteriet går sönder"

Jag tryckte igång värmen på bilen inifrån i morse jag med, på en 23 år gammal budget bensinbil

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back