Elbil eller inte?

Ett antal företag körde två år redan för tre år sedan. Från 2022-08-22.

Här är batteritekniken som flera biltillverkare lanserar om två år

Volkswagen Group är en av de biltillverkare som uppger att de under 2024 kommer ha produktionsklara elbilsbatterier byggda på den nya ”solid state”-tekniken.
[..]
Fyra av dessa företag är biltillverkarna VW Group, Toyota, Ford och Nissan vilka också säger sig vara klara att lansera sina solid state-batterier redan under 2024.

Gemensamt för dessa tillverkare var att de 2022 inte hade säkrat tillgången på batterier och därför blev tvungna att hitta på något för att inte framstå som efter…

Med vänlig hälsning,

Gemensamt för dessa tillverkare var att de 2022 inte hade säkrat tillgången på batterier och därför blev tvungna att hitta på något för att inte framstå som efter…

Med vänlig hälsning,

Gemensamt för alla elfordonstillverkare är att dom aldrig hålls ansvariga för att ljuga.

Oavsett om det är om kommande batteritekniker eller räckvidden på deras fordon.

Det är bara att ljuga hejdlöst, ingen kommer att ställa er mot väggen för det.

VAG ljög om avgasutsläppen på sina dieslar och det höll på att bli döden för dom

Gemensamt för alla elfordonstillverkare är att dom aldrig hålls ansvariga för att ljuga.

Oavsett om det är om kommande batteritekniker eller räckvidden på deras fordon.

Det är bara att ljuga hejdlöst, ingen kommer att ställa er mot väggen för det.

VAG ljög om avgasutsläppen på sina dieslar och det höll på att bli döden för dom
Förbrukningen och därmed räckvidden är precis samma "ljug" som bensin och diesel, men såklart svårare att leva med när "tankningen" tar 20 minuter istället för 2 även om den ekonomiska följden är större för bensin/diesel än el. Speciellt är WLTP ett jämförelsetal, inget som har med verklig förbrukning att göra så det är inte så mycket ljug som korkad mätstandard.

Min förra bil, en VAG diesel, hade en officiell förbrukning enligt WLTP på 0.42l/mil men snittade som jag körde till/från jobbet 0.48 sommar och 0.6 vinter. Det är mer "fel" än vad min elbil gör på exakt samma sträcka och hastighet, den har officiell WLTP 132 Wh/km, verklig förbrukning till/från jobb sommar 135, vinter 160. Kanske delvis för att de i dieseln fick räkna bort 0.03 l/mil för någon meningslös start/stopp-funktion som nästan aldrig användes i min körning, det låter inte så mycket men det är 6.7% av WLTP förbrukningen om de inte hade haft funktionen. Jag har en ganska "snäll" runda till jobbet med mest 80 landsväg kortare 110 motorväg samt lite stadskörning men det är ju lika för dieseln.

Ljug om batterier sker ju mest av företag som inte har vettiga elbilar på marknaden än för att man inte ska köpa från konkurrenterna utan invänta deras framtida superbil som kommer vilket år som helst. Toyota är väl största syndaren här och de har inte tillverkat någon konkurrenskraftig elbil än trots att de var tidiga med hybrider.

Och även om det är OT anser jag att VAG förtjänade all skit de fick med dieselgate med tanke på den lösning som de lurade på kunderna som både fördärvad prestanda, förbrukning och hållbarhet av motorerna för att de var för snåla att fixa det på riktigt(SCR). Ja de tom tjänade pengar på att de började bränna EGR-ventiler i parti och minut så att de fick sälja mer reservdelar. Har lovat mig själv att det var min sista VAG, även om jag lyckligtvis avstod från att låt dem "fixa" min fuskbil.

Kategorin riktigt korkade förslag för att göra elbilen mer attraktiv, i alla fall relativt. Nej fossilkramare behöver inte vara oroliga, det här kommer aldrig att ske någonstans :rofl

Hear me out: instead of faster chargers, we should lobby for SLOWER gas pumps​

Avatar for Jo BorrásJo Borrás | Oct 11 2025 - 8:40 pm PT
169 Comments
File:Shellgasstationlosthills.jpg
Photo by Coolceasar, under CC BY-SA 3.0.
Utilities, state governments, and private developers are racing to roll out faster, more powerful EV chargers. At the same time, automakers and tech giants across the globe are pouring billions into R&D to develop batteries that can take ever-higher levels of power. But what if there’s a better, easier, cheaper, and more effective way to cut emissions?

What if, instead of faster chargers, we pushed for SLOWER gas pumps?

I[..]

The pitch​

Gavin Newsom high-fives JB Pritzker; by ChatGPT.
The basic idea is this: instead of “just” asking for utility rate-payers and State or local governments to help cover the costs of rolling out an increasingly huge EV charging infrastructure that will never be big enough to convince the red hats it’s ready, anyway, we focus our lobbying efforts on slower gas pumps in blue states. Like, significantly slower gas pumps.

By reducing the maximum pumping speed from 10 gpm to 3 gpm, we could increase the minimum time to fill up a half-ton Ford F-150’s 36 gallon fuel tank (yes, really) from under four minutes to nearly twelve (12). Factor in the longer wait times ICE-vehicles would have to endure waiting in line to refuel, as well, and we’re talking about a 20-30 minute turnaround time to go from just 10% to a usable 80-or-90% fill.

Kategorin riktigt korkade förslag för att göra elbilen mer attraktiv, i alla fall relativt. Nej fossilkramare behöver inte vara oroliga, det här kommer aldrig att ske någonstans :rofl

Visa inte det där förslaget för en miljöpartist, då ligger det på bordet i morgon....

Jag har ett jättebra exempel:

När man byggde Umeå Stad så ledde man trafiken rakt igenom stan, man ville ju få folk att stanna till och besöka stan, och spendera lite pengar.

Det blev så småningom omodernt och man gjorde som så många andra städer, ledde om trafiken runt stan, och i Umeå vill man ju vara bäst, så man ledde om trafiken på båda sidor om staden.

Dom nya omledningarna blev dock så dåliga, dom blev längre och fulla med rondeller och andra hinder att folk fortsatte att köra genom stan , den gamla vägen som går rakt igenom....

Det försöker man nu lösa genom att förstöra den gamla vägen så mycket som möjligt, så att ingen vill köra den.
Man började med sänkt hastighet och lastbilsförbud, sedan har man på förslag att ta bort ett av tre körfält och anlägga grönytor mellan.
Det blir en smal remsa utan något syfte, för vem vill spela fotboll med barnen eller sitta på en filt och fika där?

Enda syftet är att förstöra något befintligt för att dom nya alternativen blev så jävla dåliga.

Last edited:
Visa inte det där förslaget för en miljöpartist, då ligger det på bordet i morgon....

Jag har ett jättebra exempel:

När man byggde Umeå Stad så ledde man trafiken rakt igenom stan, man ville ju få folk att stanna till och besöka stan, och spendera lite pengar.

Det blev så småningom omodernt och man gjorde som så många andra städer, ledde om trafiken runt stan, och i Umeå vill man ju vara bäst, så man ledde om trafiken på båda sidor om staden.

Dom nya omledningarna blev dock så dåliga, dom blev längre och fulla med rondeller och andra hinder att folk fortsatte att köra genom stan , den gamla vägen som går rakt igenom....

Det försöker man nu lösa genom att förstöra den gamla vägen så mycket som möjligt, så att ingen vill köra den.
Man började med sänkt hastighet och lastbilsförbud, sedan har man på förslag att ta bort ett av tre körfält och anlägga grönytor mellan.
Det blir en smal remsa utan något syfte, för vem vill spela fotboll med barnen eller sitta på en filt och fika där?

Enda syftet är att förstöra något befintligt för att dom nya alternativen blev så jävla dåliga.
Samma tankegods som större delar av miljörörelsen. Om det sen är kraftslag eller mat..

Samma tankegods som större delar av miljörörelsen. Om det sen är kraftslag eller mat..

Det där är en väldigt skev historieskrivning.

När Umeå byggdes upp efter branden fanns redan vägarna (på samma sätt som alla norrlandsstäder sedan medeltiden). Längs älvarna och färjor/broar där det var lämpligt.

E4 leddes om via Ålidhem och Gimonäs flygplatsen för att få bort farliga transporter genom centrum, minska avgaserna nere i staden och göra transporterna snabbare förbi Umeå.

Vilket är fallet, rondellerna finns till för att de är det effektivaste sättet att hålla nere hastigheten för tung trafik; varför den trots allt måste hållas nere är för att det finns en hel del annan trafik där som skall samsas; exempelvis in/ut från Ålidhem, Tomtebo, Carlshem osv.

Det har ändå blivit en rätt smidig lösning med tanke på hur det var förut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har haft problem med att min Polestar 2 envisas med att vilja ha service av eCall mest hela tiden. För nåt halvår sen var den inne på felsökning och de hittade egentligen inget fel. Sen bytte de batteriet till den funktionen.
Idag lämnade jag in bilhelvetet igen och efter några timmar ringde de. Nu säger de att tapen som håller takantennen hade lossnat och det har runnit in vatten i en burk. Eftersom det är vatten inblandat gäller inte maskinskadeförsäkringen så jag får betala 22800:- för kalaset.
Nu jäklar måste jag totalkvadda bilen så jag inte lägger ut pengar i onödan. :3freak

Jag har haft problem med att min Polestar 2 envisas med att vilja ha service av eCall mest hela tiden. För nåt halvår sen var den inne på felsökning och de hittade egentligen inget fel. Sen bytte de batteriet till den funktionen.
Idag lämnade jag in bilhelvetet igen och efter några timmar ringde de. Nu säger de att tapen som håller takantennen hade lossnat och det har runnit in vatten i en burk. Eftersom det är vatten inblandat gäller inte maskinskadeförsäkringen så jag får betala 22800:- för kalaset.
Nu jäklar måste jag totalkvadda bilen så jag inte lägger ut pengar i onödan. :3freak
Kinesiska komponenter? :huvet

E4 leddes om via Ålidhem och Gimonäs flygplatsen för att få bort farliga transporter genom centrum, minska avgaserna nere i staden och göra transporterna snabbare förbi Umeå.

Vilket är fallet, rondellerna finns till för att de är det effektivaste sättet att hålla nere hastigheten för tung trafik; varför den trots allt måste hållas nere är för att det finns en hel del annan trafik där som skall samsas; exempelvis in/ut från Ålidhem, Tomtebo, Carlshem osv.

Det har ändå blivit en rätt smidig lösning med tanke på hur det var förut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det där är en VÄLDIGT skev beskrivning, transporterna blev långsammare, farligare och avgaserna flyttade från centrumkärnan med sina kontor till ytteromräden där folk BOR istället

Rondellerna (cirkulationsplatserna) finns till för att man försökte det klassiska tricket att både skita och hålla igen samtidigt.
Man byggde EN enda riktig planfri korsning med på/avfarter vid Burger King, men det är dyrt, så alla andra blev cirkulationsplatser som stoppar upp tung trafik i uppförsbacke på vintern...

Jag kör sträckan 2 gånger dagligen, och det är ALDRIG snabbare/bättre att ta nya "länken" än att åka genom stan, utom när dom medvetet saboterar den vägen genom att plantera buskar.
Det är dessutom längre att ta länken, och drar mer soppa/släpper ut mer avgaser.

Sen byggde man "vägdjäveln" som ett alternativ att runda stan åt andra hållet, den blev ju bara tio år försenad, tio gånger så dyr, 5km längre och inte bättre på något vis då man ska tvingas ner på vännäsvägen som fått ett par..... tadaa, cirkulationsplatser som korkar igen alla tider på dygnet om det är mer än två bilar på varje väg...

Två riktiga skitlösningar på ett ickeproblem, trafik där trafik alltid har funnits....

Det bör ju rimligen Polestar ta. En bil ska väl vara vattentät. Bilen kan väl inte vara så gammal?

Koreanernas 7års garanti (10 på batteriet) börjar låta riktigt bra nu....

En bekant köpte en i20 för många år sedan med inställningen "om den håller garantitiden ut kan jag skrota den sedan med mindre värdeminskning än en annan bil skulle ha haft"
Han bytte upp sig till en nyare Korean och kommer att byta sig en elektrisk Korean nästa gång.

En bekant köpte en i20 för många år sedan med inställningen "om den håller garantitiden ut kan jag skrota den sedan med mindre värdeminskning än en annan bil skulle ha haft"
Han bytte upp sig till en nyare Korean och kommer att byta sig en elektrisk Korean nästa gång.
Och åka en medioker bil på alla sätt, för att spara lite pengar?
Krocksäkerhet, komfort mm
Nej tack enl mig. Men alla gör som de vill.
Hellre köpa en BRA bil begagnat o slippa värdeminskningen

Vet flera som är väldigt nöjda med sina Kior så Kia/Hyundai har legat på min möjliglista. Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan, men deras krav på byte av kylvatten till batteriet var tredje år till en ohemul kostnad fick mig att avstå, även om man såklart hade kunnat lägga in kostnaden för tre sådana byten (~50K) under de tio år jag tenderar att äga mina fordon.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back