Elbil eller inte?

Kategorin riktigt korkade förslag för att göra elbilen mer attraktiv, i alla fall relativt. Nej fossilkramare behöver inte vara oroliga, det här kommer aldrig att ske någonstans :rofl

Visa inte det där förslaget för en miljöpartist, då ligger det på bordet i morgon....

Jag har ett jättebra exempel:

När man byggde Umeå Stad så ledde man trafiken rakt igenom stan, man ville ju få folk att stanna till och besöka stan, och spendera lite pengar.

Det blev så småningom omodernt och man gjorde som så många andra städer, ledde om trafiken runt stan, och i Umeå vill man ju vara bäst, så man ledde om trafiken på båda sidor om staden.

Dom nya omledningarna blev dock så dåliga, dom blev längre och fulla med rondeller och andra hinder att folk fortsatte att köra genom stan , den gamla vägen som går rakt igenom....

Det försöker man nu lösa genom att förstöra den gamla vägen så mycket som möjligt, så att ingen vill köra den.
Man började med sänkt hastighet och lastbilsförbud, sedan har man på förslag att ta bort ett av tre körfält och anlägga grönytor mellan.
Det blir en smal remsa utan något syfte, för vem vill spela fotboll med barnen eller sitta på en filt och fika där?

Enda syftet är att förstöra något befintligt för att dom nya alternativen blev så jävla dåliga.

Last edited:
Visa inte det där förslaget för en miljöpartist, då ligger det på bordet i morgon....

Jag har ett jättebra exempel:

När man byggde Umeå Stad så ledde man trafiken rakt igenom stan, man ville ju få folk att stanna till och besöka stan, och spendera lite pengar.

Det blev så småningom omodernt och man gjorde som så många andra städer, ledde om trafiken runt stan, och i Umeå vill man ju vara bäst, så man ledde om trafiken på båda sidor om staden.

Dom nya omledningarna blev dock så dåliga, dom blev längre och fulla med rondeller och andra hinder att folk fortsatte att köra genom stan , den gamla vägen som går rakt igenom....

Det försöker man nu lösa genom att förstöra den gamla vägen så mycket som möjligt, så att ingen vill köra den.
Man började med sänkt hastighet och lastbilsförbud, sedan har man på förslag att ta bort ett av tre körfält och anlägga grönytor mellan.
Det blir en smal remsa utan något syfte, för vem vill spela fotboll med barnen eller sitta på en filt och fika där?

Enda syftet är att förstöra något befintligt för att dom nya alternativen blev så jävla dåliga.
Samma tankegods som större delar av miljörörelsen. Om det sen är kraftslag eller mat..

Samma tankegods som större delar av miljörörelsen. Om det sen är kraftslag eller mat..

Det där är en väldigt skev historieskrivning.

När Umeå byggdes upp efter branden fanns redan vägarna (på samma sätt som alla norrlandsstäder sedan medeltiden). Längs älvarna och färjor/broar där det var lämpligt.

E4 leddes om via Ålidhem och Gimonäs flygplatsen för att få bort farliga transporter genom centrum, minska avgaserna nere i staden och göra transporterna snabbare förbi Umeå.

Vilket är fallet, rondellerna finns till för att de är det effektivaste sättet att hålla nere hastigheten för tung trafik; varför den trots allt måste hållas nere är för att det finns en hel del annan trafik där som skall samsas; exempelvis in/ut från Ålidhem, Tomtebo, Carlshem osv.

Det har ändå blivit en rätt smidig lösning med tanke på hur det var förut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har haft problem med att min Polestar 2 envisas med att vilja ha service av eCall mest hela tiden. För nåt halvår sen var den inne på felsökning och de hittade egentligen inget fel. Sen bytte de batteriet till den funktionen.
Idag lämnade jag in bilhelvetet igen och efter några timmar ringde de. Nu säger de att tapen som håller takantennen hade lossnat och det har runnit in vatten i en burk. Eftersom det är vatten inblandat gäller inte maskinskadeförsäkringen så jag får betala 22800:- för kalaset.
Nu jäklar måste jag totalkvadda bilen så jag inte lägger ut pengar i onödan. :3freak

Jag har haft problem med att min Polestar 2 envisas med att vilja ha service av eCall mest hela tiden. För nåt halvår sen var den inne på felsökning och de hittade egentligen inget fel. Sen bytte de batteriet till den funktionen.
Idag lämnade jag in bilhelvetet igen och efter några timmar ringde de. Nu säger de att tapen som håller takantennen hade lossnat och det har runnit in vatten i en burk. Eftersom det är vatten inblandat gäller inte maskinskadeförsäkringen så jag får betala 22800:- för kalaset.
Nu jäklar måste jag totalkvadda bilen så jag inte lägger ut pengar i onödan. :3freak
Kinesiska komponenter? :huvet

E4 leddes om via Ålidhem och Gimonäs flygplatsen för att få bort farliga transporter genom centrum, minska avgaserna nere i staden och göra transporterna snabbare förbi Umeå.

Vilket är fallet, rondellerna finns till för att de är det effektivaste sättet att hålla nere hastigheten för tung trafik; varför den trots allt måste hållas nere är för att det finns en hel del annan trafik där som skall samsas; exempelvis in/ut från Ålidhem, Tomtebo, Carlshem osv.

Det har ändå blivit en rätt smidig lösning med tanke på hur det var förut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det där är en VÄLDIGT skev beskrivning, transporterna blev långsammare, farligare och avgaserna flyttade från centrumkärnan med sina kontor till ytteromräden där folk BOR istället

Rondellerna (cirkulationsplatserna) finns till för att man försökte det klassiska tricket att både skita och hålla igen samtidigt.
Man byggde EN enda riktig planfri korsning med på/avfarter vid Burger King, men det är dyrt, så alla andra blev cirkulationsplatser som stoppar upp tung trafik i uppförsbacke på vintern...

Jag kör sträckan 2 gånger dagligen, och det är ALDRIG snabbare/bättre att ta nya "länken" än att åka genom stan, utom när dom medvetet saboterar den vägen genom att plantera buskar.
Det är dessutom längre att ta länken, och drar mer soppa/släpper ut mer avgaser.

Sen byggde man "vägdjäveln" som ett alternativ att runda stan åt andra hållet, den blev ju bara tio år försenad, tio gånger så dyr, 5km längre och inte bättre på något vis då man ska tvingas ner på vännäsvägen som fått ett par..... tadaa, cirkulationsplatser som korkar igen alla tider på dygnet om det är mer än två bilar på varje väg...

Två riktiga skitlösningar på ett ickeproblem, trafik där trafik alltid har funnits....

Det bör ju rimligen Polestar ta. En bil ska väl vara vattentät. Bilen kan väl inte vara så gammal?

Koreanernas 7års garanti (10 på batteriet) börjar låta riktigt bra nu....

En bekant köpte en i20 för många år sedan med inställningen "om den håller garantitiden ut kan jag skrota den sedan med mindre värdeminskning än en annan bil skulle ha haft"
Han bytte upp sig till en nyare Korean och kommer att byta sig en elektrisk Korean nästa gång.

En bekant köpte en i20 för många år sedan med inställningen "om den håller garantitiden ut kan jag skrota den sedan med mindre värdeminskning än en annan bil skulle ha haft"
Han bytte upp sig till en nyare Korean och kommer att byta sig en elektrisk Korean nästa gång.
Och åka en medioker bil på alla sätt, för att spara lite pengar?
Krocksäkerhet, komfort mm
Nej tack enl mig. Men alla gör som de vill.
Hellre köpa en BRA bil begagnat o slippa värdeminskningen

Vet flera som är väldigt nöjda med sina Kior så Kia/Hyundai har legat på min möjliglista. Var väldigt nära att det blev en Ionic 5 senast jag köpte bil för 3 år sedan, men deras krav på byte av kylvatten till batteriet var tredje år till en ohemul kostnad fick mig att avstå, även om man såklart hade kunnat lägga in kostnaden för tre sådana byten (~50K) under de tio år jag tenderar att äga mina fordon.

Och åka en medioker bil på alla sätt, för att spara lite pengar?
Krocksäkerhet, komfort mm
Nej tack enl mig. Men alla gör som de vill.
Hellre köpa en BRA bil begagnat o slippa värdeminskningen

Jag vet inte vad du tror man får för premiumbil för samma pengar som en i20, den var rätt för dom storleks och prismässigt, Rolls Royce tillverkade ingenting i den storleken, annars hade det givetvis blivit en sån istället.

Den är fem år gammal nu så man får räkna med att den faller i bitar.
Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.

Och vatteninträngning bör rimligen biltillverkarna kunna nu efter över hundra år av att sätta ihop bilar, därav att jag kan tycka att Polestar bör ta det även om det är utanför garantitiden. Allmänt hyfs.

Får ju verkligen hoppas att alla dessa nya bilar som ska ersätta de vi redan har håller längre än fem år.

Och vatteninträngning bör rimligen biltillverkarna kunna nu efter över hundra år av att sätta ihop bilar, därav att jag kan tycka att Polestar bör ta det även om det är utanför garantitiden. Allmänt hyfs.
Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.

Jag vet inte hur jag skulle få dem att göra det. För mig är det en gammal bil som har gått sönder och jag har vänt mig till märkesverkstad för att få det löst. Även om jag helst skulle slippa lägga pengar på det ser jag inte hur jag ska komma ifrån det.
Blir kanske mycket som försvinner om det inte funkar heller…

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda