Yamaha Ténéré 700

OCH! En annan sak! Spillde fan INTE EN ENDA DROPPE denna gång! Förra gången placerade jag avtappningsbehållaren fel så när trycket började avta rann allt ut bredvid och på golvet! =)
 
Den gamla brickan. Bra skit det här, den får liksom en ring som totalt tätar. Lite som stt naja rejshojarna. Syns kanske inte men ringen går liksom en bit uppåt emot brickan med en halv milimeter.
 

Bifogat

  • 1741791517553..jpg
    1741791517553..jpg
    2.4 MB · Visningar: 21
Nu är det ju väldigt tur att jag har ytterligare en Yamaha som skall göras oljebyte på om 2 minuter med samma dimension på oljepluggen.

Så nu ska jag använda samma bricka (köpte 2x) på den och dra med moment.

Då kommer jag officiellt bli den på forumet med mest erfarenhet kring hur det känns med moment / manuell dragning! hahaha
 
Rätt beslut att byta. Den ena nästan helt slut.

Fortsättning ang oljepluggen. Drog 40nm på Viragon med brickan, det är typ samma sak som när jag drar manuellt på känsla. Makes no different.
 

Bifogat

  • 1741799531688..jpg
    1741799531688..jpg
    2.4 MB · Visningar: 22
Last edited:
Det får bli byte av bromsvätska nu också idag. Var ute i helgen med +4c och jag imbillar mig att bromsen är lite trögare än vanligt. Framförallt när man släpper bromsen så känns det som det är några ms latency mot i sommras tex.

Är nog mest inbillning men 4 år sedan bromsvätskan byttes så det är dags. Många tycker olika, jag tycker att 2 år är i tidigaste laget att byta men runt 4 år så bör man faktiskt göra det.

Nu snackar vi gathoj, inte rejshoj på bana där man bromsar satan hela tiden, där får vi byta oftare såklart.


Jag känner mig inte riktigt uppdaterad på nya gadgets och tools men för detta byte blir det pulpett som jag drar upp den gamla vätskan (undvid att dra för mycket så luft kommer in) med och fyller på samtidigt som jag blöder systemet. Ett klassisk traditionellt bromsvätskebyte om ni frågar mig.

Sugen på dot 5.1 men blir dot4 pga priset. Jag gillar INTE när man tar fram en ny produkt som nästan är samma som man tar 4x högre pengar för bara för att. Det skall vara billigt att åka MC så fler ungdomar kan testa på denna hobby.


Viktigast av ALLT som många missar inklusive mig! Se till att styret är ordentligt vridet åt ena hållet. Förra gången jag bytte så fick styret för sig att gå åt andra hållet vilket resulterade att jag spillde en bra mängd vätska från den då öppna behållaren på styret. Hade som tur var handduk men detta kan paja lacken i onödan och ge fula märken.
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

Screenshot 2025-03-18 at 09.37.24.png
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

View attachment 511979
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

View attachment 511979
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?
 
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.
Kollat på den men den påminner lite för mycket om en nedlagd Tekå-insdustri... :) Jag tänkte mig nånting som är betydligt smidigare.
 
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?
Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

Screenshot 2025-03-18 at 10.33.52.png
 
Alltid... Alltid ska man glömma något. Pumpa bromshandtagen utan lock på cylindern... Suck.

Tur jag hade handduk och papper som man ska iaf, men blev nån droppe på lacken.

Jaja...
 
T7 fram cylinder - Check!
T7 bak cylinder - Check!
Virago fram cylinder! - Check!
Virago bak - Trumma - Gött, låtet va!

Ny bromssaft i alla burkarna! Dags för en testrunda!

Sjukt att jag då väljer viragon... Lättare att cruisa runt med i stan 10 min. Sorry för "off topic" hahahahah
 
Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

View attachment 511985
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.
 
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.
Jag beställde en tail tidy för 194 spänn, så får vi se vad som kommer, om det kommer... Blir nog till att sänka blinkers under pipan och det är ju enkelt med ett par plåtbitar... vi får väl se :)
 
Jag tror inte heller att det är någon skillnad på bakdelen, inte gentemot WorldRaid heller.
Det som verkar skilja är själva utformningen på blinkers, och om det är LED eller inte, skiljer mellan modeller och årsmodeller, men även infästningen av blinkers är lika.
Jag flyttade till exempel över mina alu-väskor från min T7:a 2019 till WR 2023, så bakdelen är nog identisk på "vanliga" och WR.
 

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.
 

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.
Snygg!

Med SC projects grejer måste nog blinkersarna sänkas under pipan...
 
Efter allt snack på tråden om att dra rätt moment för olika bultförband har jag släpat fram mina 2 rätt gamla momentnycklar som dessutom är inköpta på lite billigare ställen så att säga. Vill kontrollera att de är korrekta och en god vän hade följande förslag för kalibrering;
- Sätt momentnyckeln huvudtapp i skruvstycke så momentnyckeln ligger vågrätt i luften.
- ställ in momentnyckeln på lämpligt motstånd.
- Mät ut 25 cm från nyckelns huvud och kroka i en digital fiskevåg eller motsvarande på 25 cm -strecket och dra mjuk och långsamt uppåt tills momentnyckeln klickar. Häng med på vågen så du ser "när " det klickar.
- Dela med fyra och gånga med 9,82.

Någon som har enklare sätt eller kommentar på detta?

Edit:
Hittade denna länk så jag tror jag är rätt ute. För er andra som är misstänksamma mot era momentnycklar... ;-)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top