Kawasaki KLX 230

Lite KLX-hacking nu. Jag vet inte hur folk gör, men ibland är jag lite destruktiv, speciellt när det handlar om min komfort och praktisk nytta.

Passagerarens högra fotstöd har alltid irriterat mig, jag har väl lite stora fötter så hälen (och hälsenan) brukade möta den där elaka kanten nertill vid fotpeggens led, oftast under hysterisk enduro. Och det gjorde alltid ont ...

IMG_7366.JPG

.. så jag sågade av den!

IMG_7381.JPG

Vänster sida var bara och skruva av, men ställningen på höger sida håller dessvärre bakbromsens reservoar samtidigt med passagerarens fotstöd. Så jag kunde inte plocka bort den helt, utan var tvungen att modifera den lite.

Här vänster sida.

IMG_7385.JPG

Den lilla bromsvätskereservoaren.

IMG_7383.JPG
 
En sak att tänka på är att hojen troligtvis är regbesiktad för förare och en passagerare, så i detta fall kan det finnas risk att man får nedslag på besiktningen om fotpinnar saknas.

Risken är väl inte stor men jag har brukat skruva dit passagerarpinnarna vid besiktningen bara för att slippa riskera ombesiktning för en skitsak då jag får köra mellan 14-25 mil för att besikta.

Jag hade i alla fall byggt ett nytt snyggt fäste till bromsoljebehållare och haft kvar originalpinnen oskadd.
 
Jag drog fast bromsvätskekoppen med buntband, ska göra ett riktigt fäste. ”Sen”…
 
Lol! Friska takter! ? Det har jag aldrig stört mig på så mycket. Det jag stör mig på nästan varenda gång är den obscent stora klumpen/strömbrytaren som håller dig ifrån att köra iväg med stödet nere. Halva foten är på den hela tiden. Helt vansinnigt designat.
 
Sågen åkte fram ist för att bygga ett litet fäste för bromsvätskebehållaren alltså? Herregud vilket pundarmeck:huvet
Det är ju hans hoj. Funkar det för honom så är det nog. Vissa åsikter behöver man ju inte dela med sig av. En del kör ju Harley Davidson och jag kallar inte dom för puckon. Hela tiden.
 
Det är ju hans hoj. Funkar det för honom så är det nog. Vissa åsikter behöver man ju inte dela med sig av. En del kör ju Harley Davidson och jag kallar inte dom för puckon. Hela tiden.
Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?
 
Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?
Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?
 
Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?
Nu är väl detta ett forum där man kan säga vad man tycker? Tycker det är bra att folk säger till när folk genomför sina kassa idéer kanske hjälper någon som är oerfaren i framtiden som får se hur man inte ska göra.
 
Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?
Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?
Nu är väl detta ett forum där man kan säga vad man tycker? Tycker det är bra att folk säger till när folk genomför sina kassa idéer kanske hjälper någon som är oerfaren i framtiden som får se hur man inte ska göra.
Absolut. Men det är ju inget krav.
 
Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?
De är väl fan så mycke enklare att skruva av än såga sönder då..
 
Nä nu jävlar ? .. skojar bara. Först och främst ingen fara, jag tål att kallas pucko. Vi är alla "puckon" i någons mening, och det är bra. Tänk om alla tänkte precis likadant, fan vad tråkigt eller hur? .. samt säger jag ju; "Jag vet inte hur folk gör, men ibland är jag lite destruktiv ..." - alltså är *destruktivt pundarpucko* ett ganska passande namn på mig, dock är jag mest van vid "Dahlgren".

Till saken. Nu vore jag ännu mer tacksam om vi kunde komma överens om hur "ett nytt snyggt fäste till bromsoljebehållare" kan se ut. Jag är ingen svetsare, ingen plåtis eller trådknytarjeppe från vildmarken (endast lite hobbysnickare).

I mitt fall var ju denna lösning det enklaste eftersom; 1) jag slog ofta i höger häl i höger fotpeggs *fäste*, dvs inte enbart i peggen, samt 2) en ny peg/oljebehållarmodul från Kawasaki kostar 375 kr med moms. Tror ni inte jag kollade upp det innan ;) ?

Sen litar jag sällan på dessa buntband av nylon, så att tillfälligt strappa fast behållaren skulle kännas osäkert. Om besiktningen underkänner fjaskot får jag väl köpa en ny sådan modul, eller regga om hojen till 1 person utan passagerare, jag kommer aldrig att skjutsa någon på denna hoj oavsett naturligtvis, den är inte gjord för två pundarpuckon, endast endast mig. Vad hojen är "reggad som" är för mig sekundärt.

Angåen stödets brytarhållare/led nertill på ramens vänster sida så har jag inte tänkt på den. Den stör mig inte och säkerhetsgrejen med brytaren är tillräckligt viktig.

Jag tar gärna emot era förslag på en alternativ hållare för bromsvätskereservoaren. Tackar.

.. annars kanske jag sågar sönder hela hojen och postar lite högupplösta bilder på konstverket för er synnerligen autistiska :LOL:
 
Kanske kan inflika en något mindre destruktiv åtgärd. Köpte ett Renthal-styre härom veckan, av typen 971 som ska vara direkt ersättare till Kawasaki KX 250 / 450 samt Honda CRF 250 / 450. .. i GULD så att det matchar kedjan.

IMG_7405.JPG


Det blev rätt så snyggt tycker jag.

IMG_7428.JPG

Tänkte att jag kunde ju använda 22mm hållarna då dessa är asymmetriska och jag kan flytta styret ett par cm frammåt. Från fabriken är dessa monterade med styret närmast föraren, så vänder man på hållarna hamnar styret längre bort.

När jag förra året vurpade i sandgropen och böjde originalstyret så köpte jag Kawasakis "fat bar" där hållarna, förvisso högre, var exakt symmetriska, samt var den nya stången också av vanligt stål så jag var egentligen aldrig riktigt nöjd. Men så läste jag att Renthals styren var "oböjbara", och tänkte .. "det ska jag nog prova.. ". Jag var dock tvungen att vara aningens destruktiv här med, och borra 2 hål i var (fram)sida på styret för att brytarmodulerna ska kunna 'låsa' fast i stången.

Hålen är 5,5 mm, och jag sabbade 4 borrar (två 3mm knäcktes, och två 5,5 mm borr blev totalslöa efteråt) när jag borrade motsvarande hål i nya styret. Så hårt är materialet!?

Detta är alltså det gamla styret "fat bar", som jag bytte ut.

IMG_7436.JPG
 
Last edited:
Jag skulle nog också ha skruvat loss fotpinnehållaren och tillverkat ett nytt fäste för bromsvätskebehållaren, om inte annat för att flytta in/upp behållaren till ett bättre ställe ur vurphänseende...

Men kostar den så lite så ere ju bara att köpa en ny om pinnen ska på igen.

Besiktningen KAN vara griniga på det, brorsan växlar mellan enkelsadel och dubbelsadel på HD'n och jag har för mig att han fick en åthutning något år på besiktningen då han hade satt på dubbeldynan, men inte fotpinnarna.
 
Jag förstår, besiktningen får gärna ha synpunkter. Det tar jag sen.

Men hur tillverkar jag en sån där hållare då? Den måste ju vara ordentlig. Det kan inte vara nåt 3D-skrivet eller ihoppysslat med Biltemas metallremsor. Då måste jag väl gå till en svetsare, få nåt tillbockat, svetsat och borrat, som jag sen kan skruva på ramen?
 
Här är en jänkare ( såklart ) som hade samma problem, så här gjorde han på sin KLX230 i alla fall. Jag hade nog adderat några coola hål också:yoparty
Vill du vara ännu coolare kan du byta hela pumpen till en från crossmodellen, som har behållaren "på pumpen" så att säga. Kostar som ditt nya styre, ungefär 2000 spänn

Själv hade jag förlängt slangen och satt behållaren skyddad längre upp någonstans i ramen.
 

Bifogat

  • KLX.jpg
    KLX.jpg
    198 KB · Visningar: 19
  • KLX2.jpg
    KLX2.jpg
    193 KB · Visningar: 19
Brukar man göra första oljebytet tidigt? 100 mil, 200 mil? Eller mer?
 
så här gjorde han på sin KLX230
Tackar. Jag ser. Är det där nån slags utskuren och formad plåt? Hur gör jag en sån? Och var köper jag plåten? Hur skär/klipper jag i den?

Är det inte bara enklare och snabbare att ta den befintliga delen, eller köpa en till, och såga till den? Sitter ju stabilare hur som helst.

Brukar man göra första oljebytet tidigt?
Första oljebytet säger dom i manualen ska göras efter 1000 km, sedan vid 12000 km, och sedan var 12000 km eller 1 gång om året. Naturligtvis med lite modifikation beroende på hur hårt man kör hojen.

Oljebyte KLX230ABS.jpg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top