Kawasaki KLX 230

You don't buy a KLX230 if you want power. You have other reasons. It's as simple as that.
Usually there are more then one bike in the family. The KLX serve one purpose.
Precis.

Its 233cc power plant is just "too small" for us power-hungry Americans. By my seat of the pants dynometer, the KLX makes just north of 20hp from its single overhead twin valve heart. Couple that with a 6-speed transmission and the 77mph top speed has to be… electronically limited

Tänker... Får kanske skriva lite engelska nu,

Well, yes. Besides that 'power' is relative, I am wondering the same thing as I think you're pointing at - that the KLX230 really is electronically limited. What I'd like to know in this case is wether the KLX230R, having the same engine (and gearbox?) as the KLX230, uses the same digital 'map' for its EFI.

In fact, I think it's limited to 68 mph because when I test my KLX230 on the highway I usually get up to about a 100 kmh very easy, then it struggles from the 100 to about 105 or 110 kmh. My reached top speed has been 122 kmh, that was on slight downhill, and with the wind in my back :(

*If* it is electronically limited I'd like to know if there's a black box to buy for it, as for my Royal Enfield where you can piggyback the FuelX Lite to sort of trick the controller and eliminate any factory limitations.

FÖRBANNAT!! En ny bom har kommit upp på min startsträcka. Stora stenar, djupa diken grävda. Ser inte att det går att passera.
Hahaa.. Det är där du behöver tänka "enduro". Jag antar att det inte är din första utmaning som offroadare? När shocken lägger sig så kommer du säkert på en lösning / hittar ett .. 'spår' ;)

Precis.

Tänker... Får kanske skriva lite engelska nu,

Well, yes. Besides that 'power' is relative, I am wondering the same thing as I think you're pointing at - that the KLX230 really is electronically limited. What I'd like to know in this case is wether the KLX230R, having the same engine (and gearbox?) as the KLX230, uses the same digital 'map' for its EFI.

In fact, I think it's limited to 68 mph because when I test my KLX230 on the highway I usually get up to about a 100 kmh very easy, then it struggles from the 100 to about 105 or 110 kmh. My reached top speed has been 122 kmh, that was on slight downhill, and with the wind in my back :(

*If* it is electronically limited I'd like to know if there's a black box to buy for it, as for my Royal Enfield where you can piggyback the FuelX Lite to sort of trick the controller and eliminate any factory limitations.
Den är elektroniskt begränsad till 76 mph eller 122 km/h. Men begränsningen är i stort sett onödig. Förklaringen till att hojen har svårt efter 100 km/h är 19 hkr.

Jag skulle tro att begränsningen är för att annars skulle folk ligga och övervarva motorn i timtal på motorvägen.

Det går att ta bort men varför skulle man? Den orkar ju ändå inte.

.. fasen, kommer inte ihåg nu. Det borde varit på youtube och möjligtvis på en KLX230R eftersom originaldämparen verkar vara ihopnitad på min KLX230.

Ser på skisserna här att KLX230 ljuddämparen (min KLX230 svenska reservdelslista) är aningens längre än KLX230R, samt att den inte ska gå att skruva upp.

View attachment 475414

På KLX230R är den kortare och ihopskruvad så att du kan komma åt delarna inuti. (Amerikanska KLX230R muffler)

View attachment 475415

Men kanske kan man ändå 'avnita' det där locket/kåpan till KLX230 och plocka ur lite grejer för att slippa köpa en helt ny ljuddämpare?

Undrar om o2-sensorn märker nån skillnad och motorlampan tänds då. Var sitter katalysatorn på en KLX230? Kanske inne i den långa ljuddämparen?
Katten sitter i dämparen. Motorlampan borde inte tändas om du inte plockar bort O2-sensorn.

.. fasen, kommer inte ihåg nu. Det borde varit på youtube och möjligtvis på en KLX230R eftersom originaldämparen verkar vara ihopnitad på min KLX230.

Ser på skisserna här att KLX230 ljuddämparen (min KLX230 svenska reservdelslista) är aningens längre än KLX230R, samt att den inte ska gå att skruva upp.

View attachment 475414

På KLX230R är den kortare och ihopskruvad så att du kan komma åt delarna inuti. (Amerikanska KLX230R muffler)

View attachment 475415

Men kanske kan man ändå 'avnita' det där locket/kåpan till KLX230 och plocka ur lite grejer för att slippa köpa en helt ny ljuddämpare?

Undrar om o2-sensorn märker nån skillnad och motorlampan tänds då. Var sitter katalysatorn på en KLX230? Kanske inne i den långa ljuddämparen?
Jag tagit bort det svarta bakstycket. 4 skruvar. Det lock som sedan finns bakom där är helsvetsat runt om!! Stopp m.a.o.

Hahaa.. Det är där du behöver tänka "enduro". Jag antar att det inte är din första utmaning som offroadare? När shocken lägger sig så kommer du säkert på en lösning / hittar ett .. 'spår' ;)
Jodå, jag har tittat på omgivningarna. Det finns ett avverkningsområde som i sin tur skulle ge axess till en väg som i sin tur ger axess till den nämnda vägen, kanske skulle kunna gå att åka på traktorspåren. Ska testa!

Någon som hittat en vettig vindruta? Kört till jobbet med den nu sista veckorna. En ruta hade varit fint. Jag ska ju köpa en hoj för mer väganvändning men hittills har jag rullat med kawan med ylande crossdäck och vind i bröstet. ? Och man får tanka varje dag... Tank som en läskburk.

Rapport på bränsleförbrukning: 0,4l/10km Kört mestadels 70-80 väg. Jag har inte följt hastighetsbegränsningen slaviskt men inte legat på fullgas heller. Ni som äger en vet att den helst inte går över hundra. Snitt på 80 skulle jag väl säga. Med crossdäck. Man skulle nog komma undan billigare med snällare däck. Men eftersom min KTM är kass (???)så har jag kört med kawan. Nästa vecka får jag min nya pendlarhoj(Royal Enfield Himalayan) så bara två dagar till med ylande däck. ?

0,4… det är faktiskt ganska törstigt för prestandan och vikten.
Det är väl det som är problemet. Den får jobba som fan för att få med sig 100kg bonde och en överlastad toppbox. Ändå mycket billigare än min skåpbil som drar i sig strax över 0,6 diesel.

Jag tror jag räknade fram 0,36 l/mil vid mestadels 80-100 väg på höga varv. Vilket är ungefär vad min kompis V-strom 650 också drog. Med skillnaden att hans varvade hälften :)

Men ska man komma ännu billigare undan verkar det bara vara 125:a som gäller. Och det är väl bara för att de inte klarar av att suga i sig mer sås :)

Kan tänka mig att min trajja också skulle dra runt 0,4 om jag höll igen, men det har aldrig hänt :rofl

Lite KLX-hacking nu. Jag vet inte hur folk gör, men ibland är jag lite destruktiv, speciellt när det handlar om min komfort och praktisk nytta.

Passagerarens högra fotstöd har alltid irriterat mig, jag har väl lite stora fötter så hälen (och hälsenan) brukade möta den där elaka kanten nertill vid fotpeggens led, oftast under hysterisk enduro. Och det gjorde alltid ont ...

IMG_7366.JPG

.. så jag sågade av den!

IMG_7381.JPG

Vänster sida var bara och skruva av, men ställningen på höger sida håller dessvärre bakbromsens reservoar samtidigt med passagerarens fotstöd. Så jag kunde inte plocka bort den helt, utan var tvungen att modifera den lite.

Här vänster sida.

IMG_7385.JPG

Den lilla bromsvätskereservoaren.

IMG_7383.JPG

En sak att tänka på är att hojen troligtvis är regbesiktad för förare och en passagerare, så i detta fall kan det finnas risk att man får nedslag på besiktningen om fotpinnar saknas.

Risken är väl inte stor men jag har brukat skruva dit passagerarpinnarna vid besiktningen bara för att slippa riskera ombesiktning för en skitsak då jag får köra mellan 14-25 mil för att besikta.

Jag hade i alla fall byggt ett nytt snyggt fäste till bromsoljebehållare och haft kvar originalpinnen oskadd.

Jag drog fast bromsvätskekoppen med buntband, ska göra ett riktigt fäste. ”Sen”…

Lol! Friska takter! ? Det har jag aldrig stört mig på så mycket. Det jag stör mig på nästan varenda gång är den obscent stora klumpen/strömbrytaren som håller dig ifrån att köra iväg med stödet nere. Halva foten är på den hela tiden. Helt vansinnigt designat.

Sågen åkte fram ist för att bygga ett litet fäste för bromsvätskebehållaren alltså? Herregud vilket pundarmeck:huvet
Det är ju hans hoj. Funkar det för honom så är det nog. Vissa åsikter behöver man ju inte dela med sig av. En del kör ju Harley Davidson och jag kallar inte dom för puckon. Hela tiden.

Det är ju hans hoj. Funkar det för honom så är det nog. Vissa åsikter behöver man ju inte dela med sig av. En del kör ju Harley Davidson och jag kallar inte dom för puckon. Hela tiden.
Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D