Kawasaki KLX 230

Japp. Hittat det!

>> Här <<

Dom kallar det "Rear Brake Resevoir Bracket", men $29 blir 300 kr + moms & 75 kr import, och en jäkla väntetid.
Jag lade nyss in en beställning på detta samt, i min mening mycket mer intressant, manuell tomgångsjusterare. Hur värt som helst att slippa ljudet av gräsklippare på fullvarv så fort man står still...

Nåt man bör tänka på när man slöjdar små fästen och sånt av vanlig stålplåt är att rostskydda delarna på något sätt. Rustoliums sortiment brukar finnas i småburkar på Jula, t.ex.

Vanlig stålplåt rostar på nolltid annars och ser skitfult ut.

Köper man ett färdigt fäste som nån fräst ut ur aluminium slipper man även det.

Aha! Skrev detta samtidigt som du skrev, Kjell :LOL:

Men den där tomgångs-skruven som dom även har på sin hemsida där, vore inte det en bra ide och testa? Som det är nu justeras tomgången automatiskt, och det är tydligen inte många som gillar.

Kostar $35 ink frakt.

KLX230 Idle Adjustment Screw.jpg

.. det är alltså den till höger på bilden. Detaljen till vänster är originaldelen med ett litet servo och en 4-polig kontakt. Den ska man tydligen behålla kopplad så att inte motorvarningslampan tänds.

Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?

Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?
Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.

Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...

Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...
Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.

Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.

Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.
Det påstår ju inte jag heller. Och tomgången är inte ett problem anser jag. Min motor skenar inte. Enda gången tomgången är hög är när den är kall sen lugnar den ner sig. Ni kanske har fel på era hojar?

Just det, tomgången stabiliseras till lägre varvtal när motorn blir varmare. Men jag ville ändå ha den där manuella justeringsskruven då jag gärna vill få ner varvtalet ytterligare, för att se hur det blir. Jag bara experimenterar ;)

Hämtade ut den häromdagen. Postnord tog en liten tull plus deras skamlösa 75kr admin-avgift :(

IMG_7622.JPG

Hoppas den blir värd pengarna. Jag mekar på den nån dag i veckan hoppas jag och rapporterar om hur det funkar.

Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
Den går ju fullgasa utan att den känns ansträngd. Men det blir max ~110. Kanske lite mer om det går utför. Inte som min Royal Enfield som känns som den ska skicka kolven genom tanken hem till Indien när man kör 120 för att sen lukta bränd olja när man stannar.

Dom där är i helt egna klasser, det går inte jämföra bara så där. Så egentligen vill du ha allihop. Tiger och BMW till långresor samt att skjutsa tanter på. Svartpilen att sporta runt med på E4an, Monkey att köra till glasskiosken en varm sommardag eller åka bada.

Dock tror jag du får mest kul med KLXen, den är flexibel. Den kan du pendla med, låsa fast den var som helst utan att den står för mycket i vägen. Den funkar i skogen, på vägen, hem till gården på åkrarna och mata djuren, fråga Elmhult ;) samt nattlig diskret buskörning på hemliga uppdrag i strängt förbjudna områden. En JamesBond-hoj helt enkelt.

Själv väger jag 99 kg, vintertid lite mer kanske, och jag pendlar i princip dagligen på min KLX230 och har kul under tiden. Att ligga på motorvägen med den är så klart inte riktigt feng-shui. 90-100 kmh är inte "fel", men 90 är max att hålla konstant vill jag påstå. Jag har kört som mest 122 kmh (medvind och lite nedför), och det kändes fel, fast med rätt drevning kanske det också funkar?

Det går utmärkt att upptäcka sveriges landskap på en KLX230, jag har lirkat mig genom nog samtliga södertörns landsvägar och labyrinter, och vidgat mina mål till sörmland och östergötland.

KLXen är som en cross, men inte riktigt för mx-banåkning då den inte är lika hållbar i ram och fjädring. Du *kan* köra cross och enduro med den, men du vinner nog inte några större tävlingar ;) I alla är den mer en jordbruksmaskin, en mångsidig arbetshäst som trivs i dynamisk miljö när framkomlighet räknas mer än fart. Väl på vägarna är den inte långsam, på 70/80 vägar är den mer än snabb nog så tänk på att använda däck som funkar för både väg och lite terräng. Jag har använt Dunlop Trailmax adventuredäck med skön känsla på både asfalt och grusvägar.

Tiger är en skithoj off-road. Den vill helst gå rakt fram. Inte alls lika manövrerbar som tex en KTM 790. KLX är liten. Långsam men bra i skogen *edit* Autocorrect...

Låt mig profilera KLX230 i lite mer detalj IQ så du får en bättre bild av ditt nya liv.

Det här är min KLX230, nästan helt i fabriksutförande fast med fällbara backspeglar och Dunlop Trailmax däck "för torr, stenig terräng", originaldrevad med 14/45.

Här har jag faktiskt kommit hem från Tuvängens mx-bana där jag provade min KLX i början, innan jag senare köpte en "KTM excf 350". Det funkar fint att hoppa med KLXen, men att landa känns lite som magplask då hojen väger 135 kg (235 kg med mig på) och fjädringen lätt 'bottnar'. Det var i alla fall kul på deras MX-bana och på enduroslingan i skogen. Detta är hur som helst inget man tar sin GS800 eller Monkeybike till.

IMG_3781.JPG

Jag brukar åka ut i naturen och spana efter vilt, här på Arnö i jakten att få se vildsvin, men jag blir besviken varje gång .. på dom blyga vildsvinen ;) Att köra på dessa traktorvägar i skogen är möjligtvis något en Monkeybike klarar, men jag gissar att man nog inte gärna rullar med nån GS800 här.

IMG_5476.JPG

Ibland känner jag ändå lite dragning till civilisationen, så en våffeltur till Strängnäs är aldrig fel. Då brukar jag köra gamla Strängnäsvägen, skön och lagom slingrig utan att frestas med för höga hastigheter. Väl i Strängnäs är jag alltid tvungen att köra in i dom riktigt gamla kvarteren, jag vill inte beröva däcken den exklusiva massage som kullerstenarna ger.

I dom smala gränderna över extrema lutningar och hala rännstenar, här finns många fantasifulla ojämnheter som man inte gärna utsätter Monkeybikens små hjul för. Och en GS800 skulle förmodlingen riva dom gamla k-märkta trähusen med enbart utblåset.

IMG_5549.JPG

På våren, eller rent av innan våren, provar jag gärna att köra torra dagar när saltet inte fastnar på hojen. En kanske något ful vana är att köra ner ända till vattnet på den lyxiga träbryggan man byggt i Vårsta för att fota min KLX. Brädorna håller fint för en Monkeybike, samt för KLX. Dessvärre befarar jag att en GS800 inte står lika tryggt här.

IMG_4913.JPG

Emellanåt blir man kallad till övergivna ställen på avlägsna platser i stort behov av besiktning. Den här trappan har verkligen utsats för eftersatt underhåll och behöver målas snarast.

IMG_3575.JPG

Bortglömda platser finns det gott om med trappor som behöver testas. En hobby är att köra nerför trappor, mest nerför, inte så ofta uppför ;)

IMG_3566.JPG

Och en smal hoj kanske inte alltid är så bra för hälsan, däremot är den toppen för framkomligheten. En monkeybike funkar nog fint här, men den är inte särskilt pigg på att köra nerför trappor med. Varför man skulle vilja ta sin GS800 hit måste nog behandlas hos psykologen.

IMG_3572.JPG

Men i brist på övergivna lekplatser och nerlagda idrottsanläggningar kan man inte sitta hemma sysslolös, utan då får man helt enkelt låtsas att man blivit beordrad av major Kawasaki att kartlägga kraftnäten djupt inne i fiendeland. I terräng endast en stenget tar sig fram är en GS800 inte att tänka på, och Monkeybike går dessvärre också fetbort.

IMG_1283.JPG

Hoppas det belyser användningsområdet för KLX230 och liknande hojar. En till fördel med KLXen är att den är förhållandevis tyst, så nattliga intel-uppdrag kan utföras under total diskretion.

Last edited:
Själv har jag jagat vildsvin över mina åkrar flera gånger. Du är på fel ställe!

Jasså? Men då är saken klar. Då får jag komma och 'jaga' vildsvin på din åker, jag har ingen jaktlicens så jag får väl hålla tillgodo med att försöka dra grisen i svansen och hoppas att den förvandlas till en god julkorv.

Här spanar jag på eventuella grisar i natten förra sommaren, någonstans på en åker på södertörn i dimma och balar. Jag fattar inte varför dom lyckas undgå mig, jag gör ju allting rätt, jag är tyst och försiktig, jag är tålmodig och väntar länge, men inga grisar!

IMG_3137.JPG

Här reagerar dom inte på motorcykel förrän man är alldeles på dom. Då flyttar dom sig en bit. Sen stopp igen. Hade jag velat hade jag kunnat köra över dom.

Video då jag kör ut dom från åkern en andra gång på 30 minuter. Med bil förvisso då det är svårt filma när jag kör hoj.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D