Kawasaki KLX 230

Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?
Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?

Gillar man inte nåt så håll klaffen? Gyllene regel fler borde respektera. Han löste ju sitt problem på lättast sätt möjligt. Skjutsar man inte så varför lägga ner tid på att mecka fram något så sporthojskritiker ska bli nöjda?
Nu är väl detta ett forum där man kan säga vad man tycker? Tycker det är bra att folk säger till när folk genomför sina kassa idéer kanske hjälper någon som är oerfaren i framtiden som får se hur man inte ska göra.

Fast nu valde han att lägga ut bilder på sunkmecket för allmän beskådan för att få kommentarer. Var lösningen värd några ryggdunkningar tycker du?
Nu är väl detta ett forum där man kan säga vad man tycker? Tycker det är bra att folk säger till när folk genomför sina kassa idéer kanske hjälper någon som är oerfaren i framtiden som får se hur man inte ska göra.
Absolut. Men det är ju inget krav.

De är väl fan så mycke enklare att skruva av än såga sönder då..

Nä nu jävlar ? .. skojar bara. Först och främst ingen fara, jag tål att kallas pucko. Vi är alla "puckon" i någons mening, och det är bra. Tänk om alla tänkte precis likadant, fan vad tråkigt eller hur? .. samt säger jag ju; "Jag vet inte hur folk gör, men ibland är jag lite destruktiv ..." - alltså är *destruktivt pundarpucko* ett ganska passande namn på mig, dock är jag mest van vid "Dahlgren".

Till saken. Nu vore jag ännu mer tacksam om vi kunde komma överens om hur "ett nytt snyggt fäste till bromsoljebehållare" kan se ut. Jag är ingen svetsare, ingen plåtis eller trådknytarjeppe från vildmarken (endast lite hobbysnickare).

I mitt fall var ju denna lösning det enklaste eftersom; 1) jag slog ofta i höger häl i höger fotpeggs *fäste*, dvs inte enbart i peggen, samt 2) en ny peg/oljebehållarmodul från Kawasaki kostar 375 kr med moms. Tror ni inte jag kollade upp det innan ;) ?

Sen litar jag sällan på dessa buntband av nylon, så att tillfälligt strappa fast behållaren skulle kännas osäkert. Om besiktningen underkänner fjaskot får jag väl köpa en ny sådan modul, eller regga om hojen till 1 person utan passagerare, jag kommer aldrig att skjutsa någon på denna hoj oavsett naturligtvis, den är inte gjord för två pundarpuckon, endast endast mig. Vad hojen är "reggad som" är för mig sekundärt.

Angåen stödets brytarhållare/led nertill på ramens vänster sida så har jag inte tänkt på den. Den stör mig inte och säkerhetsgrejen med brytaren är tillräckligt viktig.

Jag tar gärna emot era förslag på en alternativ hållare för bromsvätskereservoaren. Tackar.

.. annars kanske jag sågar sönder hela hojen och postar lite högupplösta bilder på konstverket för er synnerligen autistiska :LOL:

Kanske kan inflika en något mindre destruktiv åtgärd. Köpte ett Renthal-styre härom veckan, av typen 971 som ska vara direkt ersättare till Kawasaki KX 250 / 450 samt Honda CRF 250 / 450. .. i GULD så att det matchar kedjan.

IMG_7405.JPG

Det blev rätt så snyggt tycker jag.

IMG_7428.JPG

Tänkte att jag kunde ju använda 22mm hållarna då dessa är asymmetriska och jag kan flytta styret ett par cm frammåt. Från fabriken är dessa monterade med styret närmast föraren, så vänder man på hållarna hamnar styret längre bort.

När jag förra året vurpade i sandgropen och böjde originalstyret så köpte jag Kawasakis "fat bar" där hållarna, förvisso högre, var exakt symmetriska, samt var den nya stången också av vanligt stål så jag var egentligen aldrig riktigt nöjd. Men så läste jag att Renthals styren var "oböjbara", och tänkte .. "det ska jag nog prova.. ". Jag var dock tvungen att vara aningens destruktiv här med, och borra 2 hål i var (fram)sida på styret för att brytarmodulerna ska kunna 'låsa' fast i stången.

Hålen är 5,5 mm, och jag sabbade 4 borrar (två 3mm knäcktes, och två 5,5 mm borr blev totalslöa efteråt) när jag borrade motsvarande hål i nya styret. Så hårt är materialet!?

Detta är alltså det gamla styret "fat bar", som jag bytte ut.

IMG_7436.JPG

Last edited:
Jag skulle nog också ha skruvat loss fotpinnehållaren och tillverkat ett nytt fäste för bromsvätskebehållaren, om inte annat för att flytta in/upp behållaren till ett bättre ställe ur vurphänseende...

Men kostar den så lite så ere ju bara att köpa en ny om pinnen ska på igen.

Besiktningen KAN vara griniga på det, brorsan växlar mellan enkelsadel och dubbelsadel på HD'n och jag har för mig att han fick en åthutning något år på besiktningen då han hade satt på dubbeldynan, men inte fotpinnarna.

Jag förstår, besiktningen får gärna ha synpunkter. Det tar jag sen.

Men hur tillverkar jag en sån där hållare då? Den måste ju vara ordentlig. Det kan inte vara nåt 3D-skrivet eller ihoppysslat med Biltemas metallremsor. Då måste jag väl gå till en svetsare, få nåt tillbockat, svetsat och borrat, som jag sen kan skruva på ramen?

Här är en jänkare ( såklart ) som hade samma problem, så här gjorde han på sin KLX230 i alla fall. Jag hade nog adderat några coola hål också:yoparty
Vill du vara ännu coolare kan du byta hela pumpen till en från crossmodellen, som har behållaren "på pumpen" så att säga. Kostar som ditt nya styre, ungefär 2000 spänn

Själv hade jag förlängt slangen och satt behållaren skyddad längre upp någonstans i ramen.

Bifogat

• KLX.jpg
    KLX.jpg
    198 KB · Visningar: 19
  • KLX2.jpg
    KLX2.jpg
    193 KB · Visningar: 19
Brukar man göra första oljebytet tidigt? 100 mil, 200 mil? Eller mer?

så här gjorde han på sin KLX230
Tackar. Jag ser. Är det där nån slags utskuren och formad plåt? Hur gör jag en sån? Och var köper jag plåten? Hur skär/klipper jag i den?

Är det inte bara enklare och snabbare att ta den befintliga delen, eller köpa en till, och såga till den? Sitter ju stabilare hur som helst.

Brukar man göra första oljebytet tidigt?
Första oljebytet säger dom i manualen ska göras efter 1000 km, sedan vid 12000 km, och sedan var 12000 km eller 1 gång om året. Naturligtvis med lite modifikation beroende på hur hårt man kör hojen.

Oljebyte KLX230ABS.jpg

Såg ett klipp nyss där man verkar ha ersatt hållaren med en rätt så proffsigt gjord liten bit. Vet dock inte vad jag ska söka på, försökte med KLX230 brake rear reservoir bracket, men inget.

hållare.jpg

Jag förstår, besiktningen får gärna ha synpunkter. Det tar jag sen.

Men hur tillverkar jag en sån där hållare då? Den måste ju vara ordentlig. Det kan inte vara nåt 3D-skrivet eller ihoppysslat med Biltemas metallremsor. Då måste jag väl gå till en svetsare, få nåt tillbockat, svetsat och borrat, som jag sen kan skruva på ramen?

Plåt köper man hos en mekaiskverkstad, plåtslagare mot en bullpåse, tror att Bauhaus även säljer plåtbitar, finns även ställen som säljer mindre plåtbitar som maskindelen.se om man inte gör som jag köper hela plåtar och gärna två i stöten så man har på lager?

Forma plåten kan ju göra med att från bågfil och fil till plasmaskärare men man kommer långt med handverktyg och lite tid. Bocka går att göra i ett skruvstycke men funkar mellan två träklossar och och en tving eller liknande som håller ihop det hela och borra med en handborrmaskin eller skruvdragare. Är ju bara att kolla på Youtube från typ indinen, Thailand och liknande dom mekar ju med väldigt primitiva uppställning av verktyg.

Fyrahundra för hållaren tycker jag inte faktiskt låter ut så farligt för att köpa ett fäste, även om jag hade gjort ett nytt själv men då har jag redan både material och verktygen som behövs i garaget.

Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?

Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?

Det behöver det inte bli nåt Mad Max stuk om man inte vill, har man lite handlag men framförallt tålamod kan man göra underverk med enkla grejer som bågfil och vanliga filar. Själv använder jag både bågfil och vanliga filar ganska frekvent i mitt byggande.

Träning och tålamod är nog a och o för bra resultat.

Biltema har plåt, lätt att hitta, även om det kanske inte är det billigaste. De har även lite stålrör i begränsade dimensioner.

Tackar för bra tips boys. Jag får en vision nu, jag är en hantverkare som gör underverk med smådetaljer till hojen av Biltemas enkla dock absolut dugliga medel.

Detta med att ha någonstans att göra jobbet, funkar köket? Jag vill helst inte fila metallspån i vardagsrummet.

Jag skulle kunna prata med vår ordförande/ vicevärd här i min BRF, han har en liten 'verkstad' i ett fd. barnvagnsrum. Där har han ett litet skruvstäd, och filar har jag sett.

Vi borde göra en liten Pysselhörna eller GörDetSjälv-tråd där vi hackar och krackar oss till diverse modifieringar och förbättningar av våra hojar.

... sen kommer jag på mig själv att - fasen är det inte bara lättare, och snabbare, att såga av dom överskjutande små skitsakerna? Här håller jag på att bli en riktig pyssel-indier. Vill helst slippa befatta mig med sånt, hit med sågen och snipp-snapp bort med problemet ?

Jag är hur som helst tacksam med era förslag. Det har vidgat mitt perspektiv på eventuella lösningar på ett och samma problem.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...