Kawasaki KLX 230

FÖRBANNAT!! En ny bom har kommit upp på min startsträcka. Stora stenar, djupa diken grävda. Ser inte att det går att passera. Känns lite kymigt att lägga ner en ny hoj och släpa den under bommen.........
 
FÖRBANNAT!! En ny bom har kommit upp på min startsträcka. Stora stenar, djupa diken grävda. Ser inte att det går att passera. Känns lite kymigt att lägga ner en ny hoj och släpa den under bommen.........
Lika bra så är de första reporna avklarade. Tur du såg bommen iallafall. Älskar när de sätter ut sådana helt utan varningstecken. Bästa exemplet var när någon hängt en rostig länk 45 cm upp. Enda anledningen jag såg den var för att jag fick en känsla att något är nog inte helt rätt här och saktade in. Den var brungrå och smälte in perfekt i bakgrunden. Man ser den knappt ens om man vet att den är där.
 
FÖRBANNAT!! En ny bom har kommit upp på min startsträcka. Stora stenar, djupa diken grävda. Ser inte att det går att passera. Känns lite kymigt att lägga ner en ny hoj och släpa den under bommen.........

Nu låter jag kanske som en grinig gubbe men respektera bommar även om man kan runda eller komma under, att passera och köra på stängda vägar skapar irritation. Många privata markägare har byggt vägarna själv utan bidrag och då äger man vägen och kan stänga den hur som helst och tycker kanske inte det är lika kul om vägen blir sönderkörd. Ett högljudt avgassystem på det så är irritation på max hos många.

Sen håller jag med att det är vansinnigt att sätta upp bommar som inte syns, det är rent livsfarligt.
 
Nu låter jag kanske som en grinig gubbe men respektera bommar även om man kan runda eller komma under, att passera och köra på stängda vägar skapar irritation. Många privata markägare har byggt vägarna själv utan bidrag och då äger man vägen och kan stänga den hur som helst och tycker kanske inte det är lika kul om vägen blir sönderkörd. Ett högljudt avgassystem på det så är irritation på max hos många.

Sen håller jag med att det är vansinnigt att sätta upp bommar som inte syns, det är rent livsfarligt.
Jo, tack för din förklaring. Bommen satt i ena änden på vägen. Inga bommar har passerats. Jag äger själv vägar jag bekostat själv. Motorcyklar gör i princip ingen skada på vägar så länge de inte kör på våren vid tjällossning. Det gäller även hästar som också orsakar sjuka skador på vägarna vid den tidpunkten. Bommar har jag inga eftersom de är ett jävla besvär. Jag bor på ett sånt ställe att jag inte behöver bommar. Jag har inga polska byggajobbare eller lata villaägare som dumpar sin skit på mina vägar.

Jag skulle tro att de gnällfittor som har bommar har sett på en crosstävling på Sportspegeln från 1984 och de tror nu att om en motorcykel kör förbi kommer deras väg också se ut som en crossbana. Eller så är de bara gnällfittor. Det senare är nog troligast.
 
Den hade ju kunnat vara större rent fysiskt. Som den är nu är den ju typ 75% av en normal hoj.
 
Its 233cc power plant is just "too small" for us power-hungry Americans. By my seat of the pants dynometer, the KLX makes just north of 20hp from its single overhead twin valve heart. Couple that with a 6-speed transmission and the 77mph top speed has to be… electronically limited
You don't buy a KLX230 if you want power. You have other reasons. It's as simple as that.
Usually there are more then one bike in the family. The KLX serve one purpose.
 
Var såg du det? Länk?
.. fasen, kommer inte ihåg nu. Det borde varit på youtube och möjligtvis på en KLX230R eftersom originaldämparen verkar vara ihopnitad på min KLX230.

Ser på skisserna här att KLX230 ljuddämparen (min KLX230 svenska reservdelslista) är aningens längre än KLX230R, samt att den inte ska gå att skruva upp.

KLX230 muffler.jpg

På KLX230R är den kortare och ihopskruvad så att du kan komma åt delarna inuti. (Amerikanska KLX230R muffler)

KLX230R muffler.jpg


Men kanske kan man ändå 'avnita' det där locket/kåpan till KLX230 och plocka ur lite grejer för att slippa köpa en helt ny ljuddämpare?

Undrar om o2-sensorn märker nån skillnad och motorlampan tänds då. Var sitter katalysatorn på en KLX230? Kanske inne i den långa ljuddämparen?
 
You don't buy a KLX230 if you want power. You have other reasons. It's as simple as that.
Usually there are more then one bike in the family. The KLX serve one purpose.
Precis.

Its 233cc power plant is just "too small" for us power-hungry Americans. By my seat of the pants dynometer, the KLX makes just north of 20hp from its single overhead twin valve heart. Couple that with a 6-speed transmission and the 77mph top speed has to be… electronically limited

Tänker... Får kanske skriva lite engelska nu,

Well, yes. Besides that 'power' is relative, I am wondering the same thing as I think you're pointing at - that the KLX230 really is electronically limited. What I'd like to know in this case is wether the KLX230R, having the same engine (and gearbox?) as the KLX230, uses the same digital 'map' for its EFI.

In fact, I think it's limited to 68 mph because when I test my KLX230 on the highway I usually get up to about a 100 kmh very easy, then it struggles from the 100 to about 105 or 110 kmh. My reached top speed has been 122 kmh, that was on slight downhill, and with the wind in my back :(

*If* it is electronically limited I'd like to know if there's a black box to buy for it, as for my Royal Enfield where you can piggyback the FuelX Lite to sort of trick the controller and eliminate any factory limitations.
 
FÖRBANNAT!! En ny bom har kommit upp på min startsträcka. Stora stenar, djupa diken grävda. Ser inte att det går att passera.
Hahaa.. Det är där du behöver tänka "enduro". Jag antar att det inte är din första utmaning som offroadare? När shocken lägger sig så kommer du säkert på en lösning / hittar ett .. 'spår' ;)
 
Precis.



Tänker... Får kanske skriva lite engelska nu,

Well, yes. Besides that 'power' is relative, I am wondering the same thing as I think you're pointing at - that the KLX230 really is electronically limited. What I'd like to know in this case is wether the KLX230R, having the same engine (and gearbox?) as the KLX230, uses the same digital 'map' for its EFI.

In fact, I think it's limited to 68 mph because when I test my KLX230 on the highway I usually get up to about a 100 kmh very easy, then it struggles from the 100 to about 105 or 110 kmh. My reached top speed has been 122 kmh, that was on slight downhill, and with the wind in my back :(

*If* it is electronically limited I'd like to know if there's a black box to buy for it, as for my Royal Enfield where you can piggyback the FuelX Lite to sort of trick the controller and eliminate any factory limitations.
Den är elektroniskt begränsad till 76 mph eller 122 km/h. Men begränsningen är i stort sett onödig. Förklaringen till att hojen har svårt efter 100 km/h är 19 hkr.

Jag skulle tro att begränsningen är för att annars skulle folk ligga och övervarva motorn i timtal på motorvägen.

Det går att ta bort men varför skulle man? Den orkar ju ändå inte.
 
.. fasen, kommer inte ihåg nu. Det borde varit på youtube och möjligtvis på en KLX230R eftersom originaldämparen verkar vara ihopnitad på min KLX230.

Ser på skisserna här att KLX230 ljuddämparen (min KLX230 svenska reservdelslista) är aningens längre än KLX230R, samt att den inte ska gå att skruva upp.

View attachment 475414

På KLX230R är den kortare och ihopskruvad så att du kan komma åt delarna inuti. (Amerikanska KLX230R muffler)

View attachment 475415


Men kanske kan man ändå 'avnita' det där locket/kåpan till KLX230 och plocka ur lite grejer för att slippa köpa en helt ny ljuddämpare?

Undrar om o2-sensorn märker nån skillnad och motorlampan tänds då. Var sitter katalysatorn på en KLX230? Kanske inne i den långa ljuddämparen?
Katten sitter i dämparen. Motorlampan borde inte tändas om du inte plockar bort O2-sensorn.
 
.. fasen, kommer inte ihåg nu. Det borde varit på youtube och möjligtvis på en KLX230R eftersom originaldämparen verkar vara ihopnitad på min KLX230.

Ser på skisserna här att KLX230 ljuddämparen (min KLX230 svenska reservdelslista) är aningens längre än KLX230R, samt att den inte ska gå att skruva upp.

View attachment 475414

På KLX230R är den kortare och ihopskruvad så att du kan komma åt delarna inuti. (Amerikanska KLX230R muffler)

View attachment 475415


Men kanske kan man ändå 'avnita' det där locket/kåpan till KLX230 och plocka ur lite grejer för att slippa köpa en helt ny ljuddämpare?

Undrar om o2-sensorn märker nån skillnad och motorlampan tänds då. Var sitter katalysatorn på en KLX230? Kanske inne i den långa ljuddämparen?
Jag tagit bort det svarta bakstycket. 4 skruvar. Det lock som sedan finns bakom där är helsvetsat runt om!! Stopp m.a.o.
 
Hahaa.. Det är där du behöver tänka "enduro". Jag antar att det inte är din första utmaning som offroadare? När shocken lägger sig så kommer du säkert på en lösning / hittar ett .. 'spår' ;)
Jodå, jag har tittat på omgivningarna. Det finns ett avverkningsområde som i sin tur skulle ge axess till en väg som i sin tur ger axess till den nämnda vägen, kanske skulle kunna gå att åka på traktorspåren. Ska testa!
 
Någon som hittat en vettig vindruta? Kört till jobbet med den nu sista veckorna. En ruta hade varit fint. Jag ska ju köpa en hoj för mer väganvändning men hittills har jag rullat med kawan med ylande crossdäck och vind i bröstet. ? Och man får tanka varje dag... Tank som en läskburk.
 
Rapport på bränsleförbrukning: 0,4l/10km Kört mestadels 70-80 väg. Jag har inte följt hastighetsbegränsningen slaviskt men inte legat på fullgas heller. Ni som äger en vet att den helst inte går över hundra. Snitt på 80 skulle jag väl säga. Med crossdäck. Man skulle nog komma undan billigare med snällare däck. Men eftersom min KTM är kass (???)så har jag kört med kawan. Nästa vecka får jag min nya pendlarhoj(Royal Enfield Himalayan) så bara två dagar till med ylande däck. ?
 
0,4… det är faktiskt ganska törstigt för prestandan och vikten.
Det är väl det som är problemet. Den får jobba som fan för att få med sig 100kg bonde och en överlastad toppbox. Ändå mycket billigare än min skåpbil som drar i sig strax över 0,6 diesel.
 
Jag tror jag räknade fram 0,36 l/mil vid mestadels 80-100 väg på höga varv. Vilket är ungefär vad min kompis V-strom 650 också drog. Med skillnaden att hans varvade hälften :)

Men ska man komma ännu billigare undan verkar det bara vara 125:a som gäller. Och det är väl bara för att de inte klarar av att suga i sig mer sås :)

Kan tänka mig att min trajja också skulle dra runt 0,4 om jag höll igen, men det har aldrig hänt :rofl
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top