600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.
Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.
Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.
Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.