Modifieringar XT660 X/R

För ett tag sen sålde nån en spretans oem-hasplåt till en 660R, jag nöp den direkt. Men fyller den eg nån funktion, eller är det för klent material? Kan nån utvärdera?
 
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.

jag körde för många år sen xt 500 sen xt 600e å nu köpte jag en 2010 660 å i mitt minne så fasen kändes både 500 å 600 bättre efter grusvägar ... så jag erkänner att jag skulle alla dagar i veckan ta 600e ... men med det vill jag inte säja att jag inte gillar 660 men den har lite baksidor
 
jag körde för många år sen xt 500 sen xt 600e å nu köpte jag en 2010 660 å i mitt minne så fasen kändes både 500 å 600 bättre efter grusvägar ... så jag erkänner att jag skulle alla dagar i veckan ta 600e ... men med det vill jag inte säja att jag inte gillar 660 men den har lite baksidor
Varför kändes 600 bättre på grus? Och vilka är baksidorna med 660?
 
Varför kändes 600 bättre på grus? Och vilka är baksidorna med 660?
nu är ju jag en amatör åkare som inte kör varpfart eller åker bakhjul .. min erfarenhet som ren nöjesåkare är att 600 kändes lättare å motorn var lättare kontrollera på låga varv .. för 660 har en lite besvärlig gång i vissa lågfarts omr .

jag fick tips här att dreva om bak å kolla ryckutjämnarna å det blev mycket bättre men en del är kvar , jag tänker köpa en sk booster plug i vinter å se om det hjälper
 
Nån som vet vad som fanns för orginaltillbehör till R och Z då, på den tiden? Tänkte om det fanns nåt intressant, som man kan försöka jaga fatt i nu?
 
nu är ju jag en amatör åkare som inte kör varpfart eller åker bakhjul .. min erfarenhet som ren nöjesåkare är att 600 kändes lättare å motorn var lättare kontrollera på låga varv .. för 660 har en lite besvärlig gång i vissa lågfarts omr .

jag fick tips här att dreva om bak å kolla ryckutjämnarna å det blev mycket bättre men en del är kvar , jag tänker köpa en sk booster plug i vinter å se om det hjälper
Mm, det är ju märkligt att de släpper ut en produkt (660) som måste åtgärdas för att kunna brukas som det är tänkt?
Iallafall så är väl en del av tanken att kunna lunka på lågvarv tex i skogen? Gissar att miljökrav är en stor anledning till 660´s svajiga lågvarv.

Återkom gärna med utvärdering av boosterpluggen!
 
Jag har kört ca 550 mil grus i sommar å vad det har blästrat på avgas å till å med oljeplugg bulten ser lite vissen ut .. jag har en bukplåt som jag satte dit när jag köpte hojen å den är lite ... blästrad

några förslag hur man gör åt det ? någon plåt som går högre är jag inne på ..
 
Mm, det är ju märkligt att de släpper ut en produkt (660) som måste åtgärdas för att kunna brukas som det är tänkt?
Iallafall så är väl en del av tanken att kunna lunka på lågvarv tex i skogen? Gissar att miljökrav är en stor anledning till 660´s svajiga lågvarv.

Återkom gärna med utvärdering av boosterpluggen!
det finns något engelskt företag som mappar om ...men jag har inte lyckas hitta någon som provat .
 
Köpte min 660 hösten 2019 o den var då kittad med ett 2-1 system o ett DNA steg1
luftfilter(ersätter originalfiltret) i övrigt var den original.
Konstaterade rätt snabbt att den var rätt ryckig på lågvarv o gjorde en del
moddar under vintern som jag hittade på det XT forum som fanns o drevs av XT gurun
Kev i Australien(numera nedlagt)

Det jag gjort på min pillade jag med under vintern så vad som åstadkom mest vet jag inte men nu går den riktigt bra över hela registret!

Det jag fixat på min är:

Plockat bort snabeln till luftfiltret
Monterat ett DNA steg 2 luftfilter(ersätter höger sida på luftfilterboxen,original storlek på insuget är ju löjligt litet)

Monterat Kevs fuel mod,både fuel modden som lurar tempsensorn i luftburken och o2 optimizern
som får den att gå fetare på lågvarv där o2 sensorn jobbar.
Moddat gasrullen genom att slipa ner spåret i början där dragvajern löper vilket ger ett mindre utslag vid små gaspådrag.

Det är också väldigt viktigt att drivlinan är i ett bra väljusterat och tight skick!

Ska man göra rubbet kostar det lite pengar men det är billigt om man jämför vad det
kostar att köpa en PC o bänka.

Öppna upp på insugssidan känns som rätt viktigt också,tror att den är så strypt där pga bullerkrav!
 
Last edited:
För ett tag sen sålde nån en spretans oem-hasplåt till en 660R, jag nöp den direkt. Men fyller den eg nån funktion, eller är det för klent material? Kan nån utvärdera?
OEM hasplåten är mest tänkt som ett sprutskydd mot grus.den duger inte att "hasa"på med
tanke på hur klen den är.

Har en kraftig OTR hasplåt på min och den skyddar ju lite mer tex vattenpump om olyckan är framme!
 
OEM hasplåten är mest tänkt som ett sprutskydd mot grus.den duger inte att "hasa"på med
tanke på hur klen den är.

Har en kraftig OTR hasplåt på min och den skyddar ju lite mer tex vattenpump om olyckan är framme!
Nä okej, den är mest för att vara snygg då... Men då har den nån funktion iaf! :crash
 
Köpte min 660 hösten 2019 o den var då kittad med ett 2-1 system o ett DNA steg1
luftfilter(ersätter originalfiltret) i övrigt var den original.
Konstaterade rätt snabbt att den var rätt ryckig på lågvarv o gjorde en del
moddar under vintern som jag hittade på det XT forum som fanns o drevs av XT gurun
Kev i Australien(numera nedlagt)

Det jag gjort på min pillade jag med under vintern så vad som åstadkom mest vet jag inte men nu går den riktigt bra över hela registret!

Det jag fixat på min är:

Plockat bort snabeln till luftfiltret
Monterat ett DNA steg 2 luftfilter(ersätter höger sida på luftfilterboxen,original storlek på insuget är ju löjligt litet)

Monterat Kevs fuel mod,både fuel modden som lurar tempsensorn i luftburken och o2 optimizern
som får den att gå fetare på lågvarv där o2 sensorn jobbar.
Moddat gasrullen genom att slipa ner spåret i början där dragvajern löper vilket ger ett mindre utslag vid små gaspådrag.

Det är också väldigt viktigt att drivlinan är i ett bra väljusterat och tight skick!

Ska man göra rubbet kostar det lite pengar men det är billigt om man jämför vad det
kostar att köpa en PC o bänka.

Öppna upp på insugssidan känns som rätt viktigt också,tror att den är så strypt där pga bullerkrav!
det var intressant att läsa .. vilket av dessa mod tyckte du var bäst ?
 
Jag har en XT660X 2007 som gått 1250 mil eller nåt sånt.. Jag köpte hojen 2012 och har kört max 100-150 mil med den sen dess.. Den står alltså mest. Jag har tagit ut den och startat upp och kört lite fram och tillbaka så den håller sig i trim några gånger varje år. Men vad är en sån här värd idag ungefär?

Den har moddad bakdel av tidigare ägare samt någon enklare variant av Powercommander. Dragen snorkel samt annat luftfilter och väldigt högljudande ljuddämpare.. :) Jag har även installerat en kevs o2-modd som jag beställde av kev när han fortfarande sålde sådana.
Dom få milen jag kört med hojen så har jag kört lugnt.

Har inga bilder just nu, men det går givetvis att ordna. Hojjen ska besiktigas, men gick igenom senast men har ett bakljus som behöver justeras (fick lite backning sist att skyltbelysningen syntes bakåt).
Jag är lite osäker på om jag ska sälja hojjen, men samtidigt står den bara då jag sällan har tid att varken greja med den eller åka.
 
Hej på er xt660 åkare.
sålde min grus bus hoj.
vart lite grejer över.
-kevs fuel mod med o2 sensor. (Ny)
-DNA filter stege 2 med kormsarg
-Vattenpumps skydd från offroad.de

är det någon som är sugen ?
Dra ett pm.
 
Hej på er xt660 åkare.
sålde min grus bus hoj.
vart lite grejer över.
-kevs fuel mod med o2 sensor. (Ny)
-DNA filter stege 2 med kormsarg
-Vattenpumps skydd från offroad.de

är det någon som är sugen ?
Dra ett pm.

Skickat pm
 
Titta, ett luftfilter närmare än alla affärer:) Det vill jag köpa!
Vill du rulla förbi Årsta med ett litet knippe gröna bananer så är det ditt ?

Ska bara rota fram det, så jag kan garantera att det inte kommit på villovägar. Återkommer senare i kväll.
 
Vill du rulla förbi Årsta med ett litet knippe gröna bananer så är det ditt ?

Ska bara rota fram det, så jag kan garantera att det inte kommit på villovägar. Återkommer senare i kväll.
Gröna?!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top