Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har ju bett dig om jämförelser tidigare, men inte mellan 600 och 660. Tror jag? Men iallafall; Klipp i motorn, sladdvillighet, vikt, smidighet i skogen, komfort, vibrationer, osv... En kommentar från en erfaren, tack! :)
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.
Intressant! Ang offroadegenskaperna är det så det syns stillastående. Det skiljer det väl 20 kg så 600:an har ett försprång där. Men dina mods måste väl ha hjälpt en del?
Körställningen på offroads är i mitt tycke så inbjudande för komforten oavsett vilken hoj den hör till. Har dock för mig jag läst att 660 skulle vibrera en aning, om det nu stämmer. Kanske ber på högre komp än 600?

Parkerade jämte varann syns det tydligt vilken som har störst omfång/vikt, även om din är en E:
 

Bifogat

  • 125 - kopia (4).jpg
    125 - kopia (4).jpg
    2.6 MB · Visningar: 30

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För ett tag sen sålde nån en spretans oem-hasplåt till en 660R, jag nöp den direkt. Men fyller den eg nån funktion, eller är det för klent material? Kan nån utvärdera?
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.

jag körde för många år sen xt 500 sen xt 600e å nu köpte jag en 2010 660 å i mitt minne så fasen kändes både 500 å 600 bättre efter grusvägar ... så jag erkänner att jag skulle alla dagar i veckan ta 600e ... men med det vill jag inte säja att jag inte gillar 660 men den har lite baksidor
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
jag körde för många år sen xt 500 sen xt 600e å nu köpte jag en 2010 660 å i mitt minne så fasen kändes både 500 å 600 bättre efter grusvägar ... så jag erkänner att jag skulle alla dagar i veckan ta 600e ... men med det vill jag inte säja att jag inte gillar 660 men den har lite baksidor
Varför kändes 600 bättre på grus? Och vilka är baksidorna med 660?
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Varför kändes 600 bättre på grus? Och vilka är baksidorna med 660?
nu är ju jag en amatör åkare som inte kör varpfart eller åker bakhjul .. min erfarenhet som ren nöjesåkare är att 600 kändes lättare å motorn var lättare kontrollera på låga varv .. för 660 har en lite besvärlig gång i vissa lågfarts omr .

jag fick tips här att dreva om bak å kolla ryckutjämnarna å det blev mycket bättre men en del är kvar , jag tänker köpa en sk booster plug i vinter å se om det hjälper
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nån som vet vad som fanns för orginaltillbehör till R och Z då, på den tiden? Tänkte om det fanns nåt intressant, som man kan försöka jaga fatt i nu?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
nu är ju jag en amatör åkare som inte kör varpfart eller åker bakhjul .. min erfarenhet som ren nöjesåkare är att 600 kändes lättare å motorn var lättare kontrollera på låga varv .. för 660 har en lite besvärlig gång i vissa lågfarts omr .

jag fick tips här att dreva om bak å kolla ryckutjämnarna å det blev mycket bättre men en del är kvar , jag tänker köpa en sk booster plug i vinter å se om det hjälper
Mm, det är ju märkligt att de släpper ut en produkt (660) som måste åtgärdas för att kunna brukas som det är tänkt?
Iallafall så är väl en del av tanken att kunna lunka på lågvarv tex i skogen? Gissar att miljökrav är en stor anledning till 660´s svajiga lågvarv.

Återkom gärna med utvärdering av boosterpluggen!
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Jag har kört ca 550 mil grus i sommar å vad det har blästrat på avgas å till å med oljeplugg bulten ser lite vissen ut .. jag har en bukplåt som jag satte dit när jag köpte hojen å den är lite ... blästrad

några förslag hur man gör åt det ? någon plåt som går högre är jag inne på ..
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Mm, det är ju märkligt att de släpper ut en produkt (660) som måste åtgärdas för att kunna brukas som det är tänkt?
Iallafall så är väl en del av tanken att kunna lunka på lågvarv tex i skogen? Gissar att miljökrav är en stor anledning till 660´s svajiga lågvarv.

Återkom gärna med utvärdering av boosterpluggen!
det finns något engelskt företag som mappar om ...men jag har inte lyckas hitta någon som provat .
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Köpte min 660 hösten 2019 o den var då kittad med ett 2-1 system o ett DNA steg1
luftfilter(ersätter originalfiltret) i övrigt var den original.
Konstaterade rätt snabbt att den var rätt ryckig på lågvarv o gjorde en del
moddar under vintern som jag hittade på det XT forum som fanns o drevs av XT gurun
Kev i Australien(numera nedlagt)

Det jag gjort på min pillade jag med under vintern så vad som åstadkom mest vet jag inte men nu går den riktigt bra över hela registret!

Det jag fixat på min är:

Plockat bort snabeln till luftfiltret
Monterat ett DNA steg 2 luftfilter(ersätter höger sida på luftfilterboxen,original storlek på insuget är ju löjligt litet)

Monterat Kevs fuel mod,både fuel modden som lurar tempsensorn i luftburken och o2 optimizern
som får den att gå fetare på lågvarv där o2 sensorn jobbar.
Moddat gasrullen genom att slipa ner spåret i början där dragvajern löper vilket ger ett mindre utslag vid små gaspådrag.

Det är också väldigt viktigt att drivlinan är i ett bra väljusterat och tight skick!

Ska man göra rubbet kostar det lite pengar men det är billigt om man jämför vad det
kostar att köpa en PC o bänka.

Öppna upp på insugssidan känns som rätt viktigt också,tror att den är så strypt där pga bullerkrav!
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
För ett tag sen sålde nån en spretans oem-hasplåt till en 660R, jag nöp den direkt. Men fyller den eg nån funktion, eller är det för klent material? Kan nån utvärdera?
OEM hasplåten är mest tänkt som ett sprutskydd mot grus.den duger inte att "hasa"på med
tanke på hur klen den är.

Har en kraftig OTR hasplåt på min och den skyddar ju lite mer tex vattenpump om olyckan är framme!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
OEM hasplåten är mest tänkt som ett sprutskydd mot grus.den duger inte att "hasa"på med
tanke på hur klen den är.

Har en kraftig OTR hasplåt på min och den skyddar ju lite mer tex vattenpump om olyckan är framme!
Nä okej, den är mest för att vara snygg då... Men då har den nån funktion iaf! :crash
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Köpte min 660 hösten 2019 o den var då kittad med ett 2-1 system o ett DNA steg1
luftfilter(ersätter originalfiltret) i övrigt var den original.
Konstaterade rätt snabbt att den var rätt ryckig på lågvarv o gjorde en del
moddar under vintern som jag hittade på det XT forum som fanns o drevs av XT gurun
Kev i Australien(numera nedlagt)

Det jag gjort på min pillade jag med under vintern så vad som åstadkom mest vet jag inte men nu går den riktigt bra över hela registret!

Det jag fixat på min är:

Plockat bort snabeln till luftfiltret
Monterat ett DNA steg 2 luftfilter(ersätter höger sida på luftfilterboxen,original storlek på insuget är ju löjligt litet)

Monterat Kevs fuel mod,både fuel modden som lurar tempsensorn i luftburken och o2 optimizern
som får den att gå fetare på lågvarv där o2 sensorn jobbar.
Moddat gasrullen genom att slipa ner spåret i början där dragvajern löper vilket ger ett mindre utslag vid små gaspådrag.

Det är också väldigt viktigt att drivlinan är i ett bra väljusterat och tight skick!

Ska man göra rubbet kostar det lite pengar men det är billigt om man jämför vad det
kostar att köpa en PC o bänka.

Öppna upp på insugssidan känns som rätt viktigt också,tror att den är så strypt där pga bullerkrav!
det var intressant att läsa .. vilket av dessa mod tyckte du var bäst ?
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Jag har en XT660X 2007 som gått 1250 mil eller nåt sånt.. Jag köpte hojen 2012 och har kört max 100-150 mil med den sen dess.. Den står alltså mest. Jag har tagit ut den och startat upp och kört lite fram och tillbaka så den håller sig i trim några gånger varje år. Men vad är en sån här värd idag ungefär?

Den har moddad bakdel av tidigare ägare samt någon enklare variant av Powercommander. Dragen snorkel samt annat luftfilter och väldigt högljudande ljuddämpare.. :) Jag har även installerat en kevs o2-modd som jag beställde av kev när han fortfarande sålde sådana.
Dom få milen jag kört med hojen så har jag kört lugnt.

Har inga bilder just nu, men det går givetvis att ordna. Hojjen ska besiktigas, men gick igenom senast men har ett bakljus som behöver justeras (fick lite backning sist att skyltbelysningen syntes bakåt).
Jag är lite osäker på om jag ska sälja hojjen, men samtidigt står den bara då jag sällan har tid att varken greja med den eller åka.
 

Sudden86

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2020
Ort
Mariefred
Hoj
Suzuki bandit 1200 1998
Hej på er xt660 åkare.
sålde min grus bus hoj.
vart lite grejer över.
-kevs fuel mod med o2 sensor. (Ny)
-DNA filter stege 2 med kormsarg
-Vattenpumps skydd från offroad.de

är det någon som är sugen ?
Dra ett pm.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Hej på er xt660 åkare.
sålde min grus bus hoj.
vart lite grejer över.
-kevs fuel mod med o2 sensor. (Ny)
-DNA filter stege 2 med kormsarg
-Vattenpumps skydd från offroad.de

är det någon som är sugen ?
Dra ett pm.

Skickat pm
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Titta, ett luftfilter närmare än alla affärer:) Det vill jag köpa!
Vill du rulla förbi Årsta med ett litet knippe gröna bananer så är det ditt ?

Ska bara rota fram det, så jag kan garantera att det inte kommit på villovägar. Återkommer senare i kväll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top